{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Toekomst bankenlandschap
De Covid-19-pandemie heeft de wereld in een uitzonderlijke situatie gebracht. Banken voelen nog meer de behoefte om naast hun klanten en hun medewerkers ook de samenleving zo goed mogelijk te bedienen. Ze hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om essentiële diensten in stand te houden en tegelijkertijd de gezondheid en het welzijn van personeel te beschermen. Een maximale inzet van digitale mogelijkheden en een effectieve toewijzing van middelen zullen de basis vormen om te voldoen aan deze veranderende eisen.
Risico van too big to fail kan in een nieuwe jas terugkeren
Blog van Eugénie Krijnsen, Industrie Leader Financial Sector
Naast de grote hoeveelheid regelgeving wordt de transformatie van het internationale bankenlandschap gedreven door de opmars van kleinere en grote technologiebedrijven in de financiële sector. Hierdoor kunnen nieuwe risico’s ontstaan die zich laten omschrijven als too big to fail en too complex to resolve. Daarom is het tien jaar na de financiële crisis tijd dat de beleidsmakers zich opnieuw buigen over de gewenste toekomst voor de financiële sector.
PwC heeft een multidisciplinair team van experts opgezet op het gebied van business- en softwareontwikkeling die IT- oplossingen kunnen genereren voor het beheersen van bedrijfsproblemen.
Een platform dat geautomatiseerde risicoanalyses op de financiële jaarrekeningen van klanten, tegenpartijen en leveranciers faciliteert.
Gebruik dit platform op Salesforce om alle partijen in het klantonderzoek processen samen te brengen, inclusief de klanten zelf.
Hoe zorgt u er onder deze veranderende omstandigheden voor dat uw bank een relevante speler blijft? Wij bieden u graag houvast bij het beantwoorden van die vraag. Dat doen we aan de hand van vier factoren die ingaan op klantgerichtheid, concurrentie, de nieuwe bedrijfseconomie en het heruitvinden van uw organisatie. Voor meer informatie over de ‘Future of Banking’ kunt u altijd contact opnemen met ons ‘FoB’-team.
De relevantie die banken hebben voor belanghebbenden is het product van drie factoren: Vertrouwen, Gemak en Lage kosten; hoe hoger elk van deze drie factoren uit de formule hoe hoger de relevantie van banken. Geen van de factoren mag zeer laag of negatief zijn.
Hoe FinTech financiële dienstverleners en technologiebedrijven uit hun traditionele rol verdrijft
De scheidslijnen tussen financiële diensten (FS) en technologie-, media- en telecommunicatiebedrijven (TMT) vervagen. Er ontstaat een nieuw speelveld. Veel TMT-bedrijven vragen een FS-licentie aan en FS-organisaties beginnen zichzelf technologiebedrijven te noemen.
Fintech, of financiële technologie, vormt het epicentrum van deze transformatie. Fintech wordt ingezet om de operationele efficiëntie aan te scherpen, de kosten te verlagen, de klantervaring te verbeteren en de aantrekkelijkheid van hun producten en diensten te verhogen. Dit leidt tot nieuwe toepassingsmogelijkheden;
Digitale banken bieden nieuwe proposities en gebruikersprofielen aan;
vermogensbeheerders zetten robo-advies volledig op maat in;
verzekeraars maken gebruik van sensoren om de gezondheid van mensen te monitoren en ziekte te voorkomen.
Recent onderzoek van PwC laat zien dat de consument klaar is voor de omschakeling naar digitaal. De vraag is niet langer of fintech FS zal transformeren, maar welke bedrijven dit het beste zullen doen en als koploper uit de bus zullen komen.
'Banken en verzekeraars moeten een stapje extra zetten, zodat er sneller een ecosysteem ontstaat waarop fintech-bedrijven kunnen inhaken.'
Banking & Capital Markets Leader, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 51 75
Industrie Leader Financial Sector, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 36 98