Future of Banking

Toekomst bankenlandschap

De Covid-19-pandemie heeft de wereld in een uitzonderlijke situatie gebracht. Banken voelen nog meer de behoefte om naast hun klanten en hun medewerkers ook de samenleving zo goed mogelijk te bedienen. Ze hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om essentiële diensten in stand te houden en tegelijkertijd de gezondheid en het welzijn van personeel te beschermen. Een maximale inzet van digitale mogelijkheden en een effectieve toewijzing van middelen zullen de basis vormen om te voldoen aan deze veranderende eisen.

Tijd om opnieuw te kijken naar toekomst bankenlandschap

Risico van too big to fail kan in een nieuwe jas terugkeren
Blog van Eugénie Krijnsen, Industrie Leader Financial Sector

Naast de grote hoeveelheid regelgeving wordt de transformatie van het internationale bankenlandschap gedreven door de opmars van kleinere en grote technologiebedrijven in de financiële sector. Hierdoor kunnen nieuwe risico’s ontstaan die zich laten omschrijven als too big to fail en too complex to resolve. Daarom is het tien jaar na de financiële crisis tijd dat de beleidsmakers zich opnieuw buigen over de gewenste toekomst voor de financiële sector.

Lees het volledige blog

The Accelerator: co-creatie voor de digitale transformatie

PwC heeft een multidisciplinair team van experts opgezet op het gebied van business- en softwareontwikkeling die IT- oplossingen kunnen genereren voor het beheersen van bedrijfsproblemen.
 

Lees meer over The Accelerator

Automated Risk Insights

Een platform dat geautomatiseerde risicoanalyses op de financiële jaarrekeningen van klanten, tegenpartijen en leveranciers faciliteert.

Customer Lifecycle Interaction Platform

Gebruik dit platform op Salesforce om alle partijen in het klantonderzoek processen samen te brengen, inclusief de klanten zelf.

loading-player

Playback of this video is not currently available

Zo kunnen wij u helpen

Hoe zorgt u er onder deze veranderende omstandigheden voor dat uw bank een relevante speler blijft? Wij bieden u graag houvast bij het beantwoorden van die vraag. Dat doen we aan de hand van vier factoren die ingaan op klantgerichtheid, concurrentie, de nieuwe bedrijfseconomie en het heruitvinden van uw organisatie. Voor meer informatie over de ‘Future of Banking’ kunt u altijd contact opnemen met ons ‘FoB’-team.

 

Relevantie formule

De relevantie die banken hebben voor belanghebbenden is het product van drie factoren: Vertrouwen, Gemak en Lage kosten; hoe hoger elk van deze drie factoren uit de formule hoe hoger de relevantie van banken. Geen van de factoren mag zeer laag of negatief zijn.

Relevantie = Gemak x Lage kosten x Vertrouwen

Gemak kan een onderscheidende, toegevoegde waarde van banken aan hun klanten zijn. Onder gemak verstaan we onder meer de mate waarin klanten tevreden zijn over hun gebruikservaringen met het product- en dienstenaanbod van banken, en over de snelheid, de stabiliteit en de eenvoud die zij ervaren in de interactie en communicatie met banken via het kanaal van hun keuze. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor gemak.

Lees meer

Kosten het verder verlagen van de kosten is een essentiële randvoorwaarde voor banken om producten en diensten te kunnen leveren voor een concurrerende en door klanten als eerlijk ervaren prijs. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor kosten.

Lees meer

Vertrouwen betekent dat de banken betrouwbaar, dat wil zeggen voorspelbaar, transparant en integer, zijn voor hun klanten. Met vertrouwen doelen we ook op de mate waarin banken een nuttige en gewaardeerde bijdrage leveren aan de samenleving waar ze deel van uitmaken. Het is het fundament voor relevantie van banken. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor vertrouwen.

Lees meer

Global FinTech Report 2019: De grenzen verleggen:

Hoe FinTech financiële dienstverleners en technologiebedrijven uit hun traditionele rol verdrijft

De scheidslijnen tussen financiële diensten (FS) en technologie-, media- en telecommunicatiebedrijven (TMT) vervagen. Er ontstaat een nieuw speelveld. Veel TMT-bedrijven vragen een FS-licentie aan en FS-organisaties beginnen zichzelf technologiebedrijven te noemen. 

Fintech, of financiële technologie, vormt het epicentrum van deze transformatie. Fintech wordt ingezet om de operationele efficiëntie aan te scherpen, de kosten te verlagen, de klantervaring te verbeteren en de aantrekkelijkheid van hun producten en diensten te verhogen. Dit leidt tot nieuwe toepassingsmogelijkheden;

  • Digitale banken bieden nieuwe proposities en gebruikersprofielen aan;

  • vermogensbeheerders zetten robo-advies volledig op maat in;

  • verzekeraars maken gebruik van sensoren om de gezondheid van mensen te monitoren en ziekte te voorkomen.

Recent onderzoek van PwC laat zien dat de consument klaar is voor de omschakeling naar digitaal. De vraag is niet langer of fintech FS zal transformeren, maar welke bedrijven dit het beste zullen doen en als koploper uit de bus zullen komen.

'Banken en verzekeraars moeten een stapje extra zetten, zodat er sneller een ecosysteem ontstaat waarop fintech-bedrijven kunnen inhaken.'

Martijn Jansen, Banking & Capital Markets Leader, PwC Netherlands

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'results'}}
{{contentList.loadingText}}

Contact

Martijn Jansen

Martijn Jansen

Banking & Capital Markets Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 51 75

Eugénie Krijnsen

Eugénie Krijnsen

Industrie Leader Financial Sector, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 36 98

Volg ons