{{item.title}}
Toekomst bankenlandschap
De Covid-19-pandemie heeft de wereld in een uitzonderlijke situatie gebracht. Banken voelen nog meer de behoefte om naast hun klanten en hun medewerkers ook de samenleving zo goed mogelijk te bedienen. Ze hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om essentiële diensten in stand te houden en tegelijkertijd de gezondheid en het welzijn van personeel te beschermen. Een maximale inzet van digitale mogelijkheden en een effectieve toewijzing van middelen zullen de basis vormen om te voldoen aan deze veranderende eisen.
Risico van too big to fail kan in een nieuwe jas terugkeren
Blog van Eugénie Krijnsen, Industrie Leader Financial Sector
Naast de grote hoeveelheid regelgeving wordt de transformatie van het internationale bankenlandschap gedreven door de opmars van kleinere en grote technologiebedrijven in de financiële sector. Hierdoor kunnen nieuwe risico’s ontstaan die zich laten omschrijven als too big to fail en too complex to resolve. Daarom is het tien jaar na de financiële crisis tijd dat de beleidsmakers zich opnieuw buigen over de gewenste toekomst voor de financiële sector.
PwC heeft een multidisciplinair team van experts opgezet op het gebied van business- en softwareontwikkeling die IT- oplossingen kunnen genereren voor het beheersen van bedrijfsproblemen.
Een platform dat geautomatiseerde risicoanalyses op de financiële jaarrekeningen van klanten, tegenpartijen en leveranciers faciliteert.
Gebruik dit platform op Salesforce om alle partijen in het klantonderzoek processen samen te brengen, inclusief de klanten zelf.
Hoe zorgt u er onder deze veranderende omstandigheden voor dat uw bank een relevante speler blijft? Wij bieden u graag houvast bij het beantwoorden van die vraag. Dat doen we aan de hand van vier factoren die ingaan op klantgerichtheid, concurrentie, de nieuwe bedrijfseconomie en het heruitvinden van uw organisatie. Voor meer informatie over de ‘Future of Banking’ kunt u altijd contact opnemen met ons ‘FoB’-team.
De relevantie die banken hebben voor belanghebbenden is het product van drie factoren: Vertrouwen, Gemak en Lage kosten; hoe hoger elk van deze drie factoren uit de formule hoe hoger de relevantie van banken. Geen van de factoren mag zeer laag of negatief zijn.
Gemak kan een onderscheidende, toegevoegde waarde van banken aan hun klanten zijn. Onder gemak verstaan we onder meer de mate waarin klanten tevreden zijn over hun gebruikservaringen met het product- en dienstenaanbod van banken, en over de snelheid, de stabiliteit en de eenvoud die zij ervaren in de interactie en communicatie met banken via het kanaal van hun keuze. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor gemak.
Lees meerKosten het verder verlagen van de kosten is een essentiële randvoorwaarde voor banken om producten en diensten te kunnen leveren voor een concurrerende en door klanten als eerlijk ervaren prijs. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor kosten.
Lees meerVertrouwen betekent dat de banken betrouwbaar, dat wil zeggen voorspelbaar, transparant en integer, zijn voor hun klanten. Met vertrouwen doelen we ook op de mate waarin banken een nuttige en gewaardeerde bijdrage leveren aan de samenleving waar ze deel van uitmaken. Het is het fundament voor relevantie van banken. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor vertrouwen.
Lees meer
Nu steeds meer coronabeperkingen worden opgeheven, is het tijd om na te denken over de manier van werken na Covid-19. Lees meer over hybride werken.
I am Digital. In een wereld die sneller digitaliseert dan ooit is de vraag niet of u meegaat, maar hoe. PwC helpt daarbij. Van strategie tot en met executie....
De cruciale vraagstukken welke financiële instellingen hedendaags tegenkomen hebben invloed op de gehele bedrijfsvoering.
Fit for Growth, ons nieuwe boek, loopt samen met de lezers stap voor stap door de negen meest belangrijke handvatten voor het herstructureren van kosten,...
Wilbert van den Heuvel
Banking & Capital Markets Leader, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)65 184 54 76
Industrie Leader Financial Sector, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 36 98