Toekomst bankenlandschap

Future of Banking

Future of banking

Retailbanken nu en in de toekomst

Retailbanken maken een enorme verandering door. De traditionele bedrijfsmodellen staan onder grote druk van technologische innovatie, een steeds competitiever speelveld, complexe regelgeving, ingebedde financiering en veeleisende klanten. Deze ontwikkelingen dwingen banken om na te denken over fundamentele vragen. Wat betekent het vandaag de dag om een financiële instelling te zijn? Welke waarde voegt je als retailbank toe? PwC helpt je om op die vragen een antwoord te vinden. Dat doen we aan de hand van vijf mogelijke scenario’s voor de toekomst van de sector.

Lees het rapport Five scenarios for the future of retail banking

Future of Banking

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem dan contact met ons op

The Accelerator: co-creatie voor de digitale transformatie

The Accelerator: co-creatie voor de digitale transformatie

We hebben een multidisciplinair team van experts opgezet op het gebied van business- en softwareontwikkeling, die IT- oplossingen kunnen genereren voor het managen van bedrijfsproblemen.

Lees meer over The Accelerator

Automated Risk Insights

Een platform dat geautomatiseerde risicoanalyses op de financiële jaarrekeningen van klanten, tegenpartijen en leveranciers faciliteert.

Customer Lifecycle Interaction Platform

Gebruik dit platform op Salesforce om alle partijen in het klantonderzoek processen samen te brengen, inclusief de klanten zelf.

Zo kunnen wij je helpen

Hoe zorgt je er onder deze veranderende omstandigheden voor dat jouw bank een relevante speler blijft? Wij bieden je graag houvast bij het beantwoorden van die vraag. Dat doen we aan de hand van vier factoren die ingaan op klantgerichtheid, concurrentie, de nieuwe bedrijfseconomie en het heruitvinden van uw organisatie. Voor meer informatie over de ‘Future of Banking’ kun je altijd contact opnemen met ons ‘FoB’-team.

Relevantie formule

De relevantie die banken hebben voor belanghebbenden is het product van drie factoren: Vertrouwen, Gemak en Lage kosten; hoe hoger elk van deze drie factoren uit de formule hoe hoger de relevantie van banken. Geen van de factoren mag zeer laag of negatief zijn.

Relevantie = Gemak x Lage kosten x Vertrouwen

Gemak kan een onderscheidende, toegevoegde waarde van banken aan hun klanten zijn. Onder gemak verstaan we onder meer de mate waarin klanten tevreden zijn over hun gebruikservaringen met het product- en dienstenaanbod van banken, en over de snelheid, de stabiliteit en de eenvoud die zij ervaren in de interactie en communicatie met banken via het kanaal van hun keuze. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor gemak.

Lees meer

Kosten het verder verlagen van de kosten is een essentiële randvoorwaarde voor banken om producten en diensten te kunnen leveren voor een concurrerende en door klanten als eerlijk ervaren prijs. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor kosten.

Lees meer

Vertrouwen betekent dat de banken betrouwbaar, dat wil zeggen voorspelbaar, transparant en integer, zijn voor hun klanten. Met vertrouwen doelen we ook op de mate waarin banken een nuttige en gewaardeerde bijdrage leveren aan de samenleving waar ze deel van uitmaken. Het is het fundament voor relevantie van banken. Lees meer over hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen voor de factor vertrouwen.

Lees meer

Insights

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

Contact

Wilbert van den Heuvel

Wilbert van den Heuvel

Banking & Capital Markets Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 184 54 76

Eugénie Krijnsen

Eugénie Krijnsen

Industry Leader Financial Sector, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 36 98

Volg ons