{{item.title}}
Toekomst verzekeraars
Ook voor verzekeraars zijn de gevolgen van de Covid-19-uitbraak groot. Denk aan een toename van het aantal schades, bijvoorbeeld uit hoofde van zorg-, krediet- en bedrijfsverzekeringen, de impact van de overheidsmaatregelen, de druk op de verkoop als gevolg van verminderde bedrijvigheid, en minder direct contact met de klant. Dat laatste is zeker een probleem indien digitalisering van distributiekanalen nog niet op het juiste niveau is.
De toenemende economische onzekerheid als gevolg van de pandemie zorgt ook voor druk op de beurzen en voor toename van het kredietrisico van bedrijven en particulieren die mogelijk in gebreke blijven. In combinatie met de lage rente kan dit ervoor zorgen dat solvabiliteit en liquiditeit onder druk komen te staan. Dit verhoogt de kans dat toezichthouders extra informatie uitvragen doen om vast te stellen dat verzekeraars de onmiddellijke effecten van de pandemie en de daaruit voortvloeiende gevolgen kunnen opvangen.
Al met al is deze lijst met uitdagingen voor een sector die al gebukt gaat onder de aanhoudende lage rente en de beperkte groei in de volwassen markten, een zware beproeving voor de veerkracht van de sector. Dat geldt niet alleen op de korte termijn maar sowieso ook voor de duurzaamheid van het businessmodel van verzekeraars op langere termijn. In die zin kan de Covid-19-crisis ook een accelerator zijn van de duurzame vernieuwing in de sector.
PwC wil u daarbij houvast bieden en samen met u zorgen dat de negatieve gevolgen voor uw organisatie zoveel mogelijk worden beperkt en u goed gepositioneerd bent voor de toekomst. Wij staan voor u klaar om samen met u oplossingen te zoeken voor uw acute vragen.
Het huidige businessmodel van verzekeraars staat onder druk. Wij signaleren vijf mogelijke groeistrategieën om een duurzame competitieve positie te verwerven en te behouden: Love Brand, Ecosystem Orchestrator, Service Provider, Balance Sheet Giant en White Label Verzekeraar.
Om toekomstbestendig te worden en te blijven, moeten verzekeraars een duidelijke keuze maken met betrekking tot hun groeistrategie. De vijf bovengenoemde groeistrategieën hebben impact op het organisatiemodel van verzekeraars. Deze groeistrategie koppelen wij aan een zogenaamd archetype, bestaande uit het ideale organisatiemodel bij de betreffende strategie, en de daarvoor benodigde capaciteiten.
Het is niet altijd nodig één groeistrategie te kiezen voor de hele organisatie. Het kan voorkomen dat per organisatie onderdeel wordt gekozen voor een ander archetype. De groeistrategie bouwt idealiter verder op bestaande capaciteiten binnen de organisatie en misschien zelfs een differentiatie van die capaciteiten binnen een focusgebied of afdeling. Per groeistrategie maken wij inzichtelijk wat de impact is op het huidige organisatiemodel, alsook de benodigde capaciteiten die verder ontwikkeld moeten worden.
De belangrijkste aanbieder van gepersonaliseerde verzekeringsoplossingen, door gebruik te maken van state-of-the-art Customer Experience technologieën, compromisloze automatisering en geïntegreerde klantdata.
Het creëren van één platform waar een klant alle producten en diensten rondom hetzelfde thema kan vinden, door partijen die producten en diensten aanbieden met elkaar te verbinden. De gecontroleerde verbondenheid van data van verschillende partijen binnen het ecosysteem leidt tot een betere dienstverlening.
Het uit handen nemen van diensten, zoals complexe administratieve processen en klantenservice, voor andere verzekeraars. Hierin optimale service bieden door middel van state-of-the-art IT en efficiënte processen.
Een verzekeraar met grote portefeuilles en een focus op bedrijfsfuncties gerelateerd aan het managen van de balans. Hierbij ligt de focus op activiteiten gerelateerd aan beleggingsopbrengsten om de winstgevendheid te vergroten.
Het mogelijk maken voor zakelijke klanten om het serviceaanbod uit te breiden met verzekering gerelateerde producten en diensten. De White Label Verzekeraar kan ook deelnemer van het ecosysteem zijn die verzekeringsproducten binnen een ecosysteem aanbiedt.
PwC heeft een multidisciplinair team van experts opgezet op het gebied van business- en softwareontwikkeling die IT- oplossingen kunnen genereren voor het beheersen van bedrijfsproblemen.
Een platform dat geautomatiseerde risicoanalyses op de financiële jaarrekeningen van klanten, tegenpartijen en leveranciers faciliteert.
Gebruik dit platform op Salesforce om alle partijen in het klantonderzoek processen samen te brengen, inclusief de klanten zelf.
De toekomst van verzekeraars wordt bepaald door wendbare, digitale organisaties. InsurTech en digitale technologie gaan steeds meer een doorslaggevende rol spelen. Nieuwe manieren van prijsstelling, voortgaande kostenreductie en marktconsolidatie zijn andere onderwerpen die de winstgevendheid van verzekeraars zullen versterken.
Kostenreductie als strategie
Om concurrerend te blijven in een verzadigde markt blijft kostenreductie een strategisch kernpunt. Ook de smalle marges, de lage rentestand en het provisieverbod voor complexe producten eisen een scherp kostenbeleid. Hoe zorgt u dat uw organisatie de kosten laag houdt, voor bijvoorbeeld uw legacysystemen en closed books?
Een voortdurende strategie van kostenreductie vraagt onder meer om onderzoek naar outsourcing van bijvoorbeeld uw backoffice, de operatie of ondersteunende afdelingen.
Onze strategieconsultants van Strategy& ontwikkelen met u een groeistrategie en bijpassend operatingmodel waarin digitalisering een plaats heeft.
Om complexiteit te reduceren in uw organisatie, werken we aan het vereenvoudigen en standaardiseren van uw organisatiestructuur en uw commerciële en interne processen. We begeleiden alle aspecten van transformaties, zoals het onderbrengen van uw administratie in cloud computing en het wijzigen van de werkcultuur.
‘Wij gaan graag het gesprek aan over dilemma’s waar verzekeraars voor staan. Want wij zijn ervan overtuigd dat kritische gesprekken de sector vooruit helpen.’
Op verzoek van een verzekeringsmaatschappij voerden PwC-specialisten in het geheim een hack uit bij het bedrijf. In workshops werden vervolgens de...
Door uw prestaties steeds te verbeteren, vermindert u de kans op fouten en verhoogt u uw waakzaamheid. U verdient de kosten die u voor de verbeterslag maakt...
Organisaties moeten veranderen om medewerkers aan te trekken maar vooral te boeien en behouden door te motiveren en te inspireren. Wij ondersteunen toekomst...
As the only at-scale strategy business that's part of a global professional services network, we help financial leaders see what's possible and how to get...
Partner & Insurance leader PwC Europe, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 054 29 72