Verwachtingen van stakeholders begrijpen en vertalen naar ons werk
PwC staat midden in de maatschappij, met bijna 5800 collega’s in Nederland, via het contact met klanten, en onze samenwerkingsverbanden. Wij stellen onszelf voortdurend de vraag hoe wij kunnen bijdragen aan maatschappelijk vertrouwen en duurzame vooruitgang. Om deze vraag te kunnen blijven beantwoorden in een wereld die steeds sneller verandert, zijn we ook actief met onze maatschappelijke stakeholders in gesprek. Dat helpt ons verwachtingen beter te begrijpen en te vertalen naar ons werk.
De perspectieven van onze stakeholders helpen ons een betere organisatie te worden en relevant werk te leveren als accountants, belastingadviseurs en consultants.
Gedurende het jaar houden we zogenaamde stakeholdergesprekken met onze klanten en collega’s, met politici, commissarissen, ambtenaren, ngo’s, opinieleiders en academici. In het boekjaar 2023/2024 voerden we 32 van dergelijke een-op-eengesprekken.
Elk stakeholdergesprek wordt gevoerd door een lid van de raad van bestuur, vaak bijgestaan door een lid van de raad van commissarissen, een jonge collega of een inhoudelijk expert. Van ieder gesprek maken we een verslag. Dit gebruiken we als input om voor groepen van stakeholders de rode draad en de belangrijkste boodschappen uit de stakeholderdialoog te halen.
|
2023/2024 | 2022/2023 |
---|---|---|
Academici | 3 | 2 |
Ambtenaren |
4 | 6 |
Collega’s (incl. groepsverband) |
5 | 6 |
Commissarissen |
3 | 0 |
Klanten en leveranciers |
7 | 6 |
Koepelorganisaties |
2 | 4 |
Ngo’s en maatschappelijke partnerships |
2 | 7 |
Opinieleiders |
2 | 2 |
Politici |
1 | 4 |
Toezichthouders |
3 | 0 |
Totaal aantal gesprekken: |
32 | 37 |
De opbrengst uit de stakeholderdialoog is één van de bronnen voor onze interne dialoog over de langetermijnstrategie van onze organisatie, onze manier van communiceren en de keuzes die we maken in de bedrijfsvoering of in het aanscherpen van onze dienstverlening. Concrete veranderingen of acties koppelen we vervolgens terug aan onze gesprekspartners van het voorgaande jaar en publiekelijk via het jaarbericht, waarmee de cirkel rond is. Omdat maatschappelijke verwachtingen veranderlijk zijn, herhalen we deze cyclus elk jaar.
We zijn continu in gesprek met onze stakeholders. Denk daarbij aan academici, ambtenaren, collega’s, commissarissen, klanten, maatschappelijke organisaties, politici en toezichthouders. Door goed te luisteren, krijgen we inzicht in wat zij van ons vinden en verwachten qua dienstverlening, bedrijfsvoering en maatschappelijke rol. Uit al deze gesprekken destilleren we rode draden.
Hoewel het landschap van duurzaamheidswet- en regelgeving verandert, vinden stakeholders onze ESG-diensten van groot belang. Ze moedigen ons aan onze klanten te begeleiden in hun transformatie naar toekomstbestendige organisaties en hen te helpen de complexiteit van duurzaamheidsverslaggeving te doorgronden. Ze zien dat veel organisaties rapporteren of communiceren over hun duurzaamheidsdoelen en menen dat accountants en consultants nodig zijn om ervoor te zorgen dat organisaties een solide strategie hebben en deze doorleven.
In tijden van geopolitieke spanningen en toenemende maatschappelijke instabiliteit benadrukken stakeholders de cruciale rol van het delen van kennis om te bouwen aan vertrouwen, en actief deel te nemen aan het publieke debat. Ze waarderen PwC's publicaties, die ze als inzichtelijk, kwalitatief hoogstaand en maatschappelijk relevant beschouwen. Om onze impact verder te vergroten, moedigen stakeholders ons aan samen met andere organisaties onderzoek te doen naar belangrijke maatschappelijke thema's en feiten en inzichten te blijven delen in het publieke debat.
Onze stakeholders merken PwC's investeringen in AI op. Ze vinden het belangrijk dat wij AI gebruiken om efficiëntie te verhogen en tegelijkertijd ook rekening houden met de implementatie en impact van AI. Aangezien het automatiseren van taken kan leiden tot een afname van contextueel begrip en mogelijk invloed heeft op persoonlijke ontwikkeling, adviseren stakeholders ook aandacht te besteden aan de menselijke leercurve. Ze benadrukken de noodzaak om de menselijke maat te behouden, waarbij emotionele intelligentie de technische expertise aanvult.
Een maatschappelijke rol die vrijwel al onze stakeholders voor ons zien weggelegd, is bijdragen aan het publieke debat. Zij vinden organisaties zoals PwC een relevante stem, omdat wij als accountants en adviseurs bij veel organisaties over de vloer komen en daardoor per sector een uitgebreid en divers beeld krijgen van wat er speelt. Stakeholders vragen ons die inzichten te delen, op basis van feiten en cijfers. De thema's zijn divers: van het ondernemingsklimaat tot aan de energietransitie en van modernisering van het belastingstelsel tot aan duurzame transities en rapportage daarover. De gemene deler is dat zij maatschappelijk relevant zijn en tot onze expertise (dienstverlening) behoren.
We doen onderzoek naar maatschappelijke uitdagingen en oplossingsrichtingen. Dat sluit aan op de verwachtingen van onze stakeholders en past bij onze ambitie om bij te dragen aan maatschappelijk vertrouwen. Op basis van feiten en cijfers brengen we relevante kennis en inzichten naar onze klanten, de media en maatschappij. Over die uitkomsten gaan we in gesprek. Zo horen we de reacties van onze stakeholders, leren van hun perspectieven en kunnen die inzichten weer gebruiken voor vervolgonderzoek. We gebruiken de inzichten van onze stakeholders ook om onze dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Hun perspectieven zijn onder meer onderdeel van onze dubbele materialiteitsanalyse, en daarmee onze strategie.
Stakeholders zien een belangrijke rol voor PwC om klanten te helpen met hun duurzaamheidsreis, omdat zij organisaties hiermee zien worstelen. Stakeholders stellen dat wij de grootste impact kunnen maken via onze dienstverlening en raden ons daarom aan te blijven focussen op ESG (environmental, social, governance) en onze klanten uit te dagen op deze thema's. Deze rol vinden zij bij PwC in goede handen, omdat we ook ESG-doelstellingen voor onszelf hebben gesteld en daarover transparant communiceren. Stakeholders vinden het positief dat we dit zowel als organisatie zelf doen als in verbinding met anderen, bijvoorbeeld door de VNO-NCW Tax Governance Code te omarmen.
Stakeholders vinden PwC een interessante stem in het publieke debat omdat we veel verschillende soorten organisaties adviseren en controleren en daardoor een goed beeld hebben van de uitdagingen waarvoor zowel publieke als private organisaties staan. Stakeholders vragen ons om niet alleen deze perspectieven te delen, maar ook de oplossingsrichtingen die we zien voor deze uitdagingen. Ze benadrukken de urgentie om betrokken te zijn bij het maatschappelijke debat en kennis te delen, omdat ze zich zorgen maken over polarisatie, afname van maatschappelijk vertrouwen, de snelheid en daarmee onvoorspelbaarheid waarmee beleid verandert en de toenemende complexiteit van wetgeving. Stakeholders wijzen erop dat je nek uitsteken in het maatschappelijk debat ook betekent dat je wordt aangesproken op zaken die PwC zelf niet goed doet of heeft gedaan. Die zaken zijn er: iedereen maakt fouten. Stakeholders raden aan ook hierover proactief te communiceren.
Stakeholders zien hoe PwC haar manier van werken verandert, bijvoorbeeld door AI te gebruiken. Ze waarderen het dat PwC haar medewerkers bijschoolt. Ze dagen ons met name uit op het gebruik van innovatie door accountants, omdat er bij gereguleerde beroepen eerder een neiging kan zijn zaken bij het oude te houden. Het gebruik van technologie en innovatie is belangrijk voor stakeholders, maar altijd vanuit een menselijk perspectief. Stakeholders zien dat PwC zich in gesprekken met klanten en stakeholders open en kwetsbaar opstelt, dilemma’s deelt en wil leren van elkaar en van andere organisaties. In deze manieren van verbinding zoeken ligt PwC’s kracht. Sommige stakeholders moedigen accountants aan deze houding ook meer te laten zien tijdens AVA’s.
Het accountancyvak is continu in beweging. Dat komt onder meer door veranderende wet- en regelgeving en door veranderende maatschappelijke verwachtingen zoals op het gebied van duurzaamheid, fraude en continuïteit. PwC wil bijdragen aan het duurzaam verbeteren van auditkwaliteit. We denken daarom mee hoe het beter of anders kan en gaan hierover in gesprek met stakeholders.
Lees meerIedereen heeft met belastingen te maken. Regels veranderen regelmatig en het belastingstelsel kan als complex worden ervaren. PwC wil helpen het stelsel te begrijpen en te verbeteren, door kennis te delen over bestaande wet- en regelgeving en door mee te denken over wat beter of anders kan.
Lees meerVia onze publicaties willen wij op basis van feiten en cijfers bijdragen aan het maatschappelijk debat. Wij doen daarom onderzoek naar maatschappelijk relevante thema’s zoals de energietransitie en het ondernemingsklimaat, en gaan daarover in gesprek met onze stakeholders.
Lees meerBekijk en download hier ons jaarbericht en transparantieverslag 2024/2025.
Wij bundelen expertise en technologie, zodat u slimmer, sneller en beter kunt presteren.
PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en helpen bij het oplossen van belangrijke problemen. Dat is onze purpose en daarmee de toetssteen voor...