De natuur is onze levensader. Meer dan vijftig procent van onze wereldeconomie is tenslotte afhankelijk van de natuur. Ze voorziet in de lucht die we inademen, het water dat we drinken, ze zorgt voor de vruchtbaarheid van de bodems en is een inspiratiebron voor technologie. Maar, het grote verlies aan biodiversiteit vormt een bedreiging met grote gevolgen voor mensen én bedrijven. Voor organisaties die veerkrachtig willen zijn, betekent dat het zetten van een duurzame stap vooruit door het belang van natuur te verankeren in de bedrijfsstrategie. Zo maken we samen een wereld van verschil.
Playback of this video is not currently available
Van project naar proces, want het integreren van duurzaamheid in de strategie is een langetermijnproces.
Zorgen dat de gehele organisatie de juiste kennis en vaardigheden heeft, vergt upskilling voor alle medewerkers.
Transparante verslaglegging en het creëren van waarde die breder is dan het financiële resultaat.
Breng in kaart wat de natuur betekent voor de organisatie, wat de huidige strategie is en hoe het speelveld er momenteel uitziet. Van regelgeving tot een concurrentie-analyse: het mag niet ontbreken bij het verankeren van natuur in de strategie. Vervolgens is het essentieel om de invloeden en afhankelijkheden van het bedrijf op de natuur helder te hebben en de risico’s die dit met zich meebrengt op een rij te hebben. Alle informatie leidt uiteindelijk tot het ontwikkelen van een natuurstrategie én een transitieplan. Daarna begint misschien wel het belangrijkste en moeilijkste deel van PwC’s vijfstappenplan.
Ontdek alle stappen