Op 1 maart is het Wereldcomplimentendag: een dag om te reflecteren over wat we waarderen aan andere mensen en ze dit te laten weten. Bij PwC besteden we hier elk jaar aandacht aan.
Vanuit ons vakgebied zijn we binnen PwC en met onze klanten vaak bezig met kijken hoe we iets beter kunnen doen. En dat is goed, want daardoor helpen we elkaar verder.
Tegelijkertijd is het belangrijk ons te realiseren wie de ander is en wat we waarderen aan de ander. De combinatie van zowel de focus op resultaat als de focus op relatie is wat ons tot een echt team maakt, met elkaar en met onze klant. Niet alleen op deze dag, maar het hele jaar door.
Nog een reden waarom wij binnen PwC aandacht besteden aan Wereldcomplimentendag, is omdat het niet alleen belangrijk is voor de ontvanger, maar ook voor de gever. Het geven van een oprecht compliment kan best een uitdaging zijn. Wil je de ander een compliment geven, dan moet je bedenken wie de ander is en wat diegene te bieden heeft. En als je het niet vaak doet, kan het best kwetsbaar voelen om je openlijk te uiten.
Maar hoe belangrijk we het ook vinden, in de waan van de dag schuift het tonen van waardering vaak naar de achtergrond. Juist omdat we impact willen maken. In onderlinge relaties verstrekt waardering de verbindingen verder. Dit maakt ons gezonder en gelukkiger en we zijn hierdoor ook beter bestand tegen stress.
Zo versterken we onze onderlinge relaties en bouwen we aan vertrouwen om samen, met elkaar en met onze klanten en andere stakeholders, de beste oplossingen te creëren.
Onze klanten en de samenleving hebben te maken met grote uitdagingen. Zij verwachten - en wij willen - dat onze dienstverlening en andere activiteiten bijdragen aan het oplossen van deze belangrijke problemen en helpen vertrouwen te bouwen in de maatschappij. Dat is ons bestaansrecht en daarmee onze ‘purpose’.
Wij zitten midden in een transformatieproces om de organisatie te worden die deze purpose echt waarmaakt. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de enige weg om relevant te blijven voor onze stakeholders. De purpose is ons kompas voor het ontwikkelen van nieuwe dienstverlening die niet alleen ten goede komt aan onze klanten, maar aan de hele maatschappij.
Het waarmaken van onze purpose zit niet alleen in wat voor dienstverlening wij leveren, maar ook in de vraag hoe we dat doen. Daarom hebben wij waarden geformuleerd die in lijn liggen met onze purpose. Als we waarde willen toevoegen aan klanten en de maatschappij moeten we een goed begrip hebben van hun behoeften. Dat vergt een ‘outside-in’-perspectief en het hanteren van verschillende perspectieven bij het bedenken van oplossingen.
Playback of this video is not currently available
Playback of this video is not currently available
Bij alles wat we doen verwachten en leveren we de hoogste kwaliteit. In onze werkzaamheden handelen we alsof onze eigen reputatie op het spel staat. Daarbij geven we duidelijk aan wat we juist vinden, vooral als we dat als moeilijk ervaren.
Door de samenwerking met onze collega’s en onze klanten en door onze acties in de samenleving maken we impact. Daarvoor blijven we op de hoogte van en stellen we vragen over de toekomst van de wereld waarin we leven. We spelen flexibel in op de steeds veranderende omgeving waarin we opereren.
Ieder individu is voor ons belangrijk. We proberen te begrijpen wat belangrijk voor hem of haar is en (h)erkennen de waarde die hij of zij toevoegt. We helpen anderen te groeien en te werken op de manier die het beste in ze naar boven haalt.
We durven de status-quo te doorbreken en nieuwe dingen te proberen. We innoveren, testen en leren van fouten, en we staan open voor de mogelijkheden van elk idee.
We werken samen en delen zonder beperkingen relaties, ideeën en kennis. Daarbij gaan we op zoek naar mensen met verschillende perspectieven en ideeën en we brengen ze samen. We geven en vragen feedback om onszelf en anderen te verbeteren.