Social Enterprises

We willen een bijdrage leveren aan de maatschappij door het inzetten van onze kennis en kunde – pro bono en in werktijd - voor maatschappelijke organisaties. Door het beschikbaar maken van onze dienstverlening voor deze organisaties maken wij de meeste impact. De focus ligt hierbij op de ondersteuning van social enterprises. Wij geloven in de kracht van social enterprises omdat zij hun streven naar maatschappelijke impact combineren met een gezond businessmodel. Het is onze ambitie bij te dragen aan de groei en professionalisering van de sector. Afgelopen boekjaar hebben we ruim 28.000 uren besteed aan pro bono-projecten, hoofdzakelijk voor social enterprises.

Bekijk de video om te zien hoe wij O My Bag, Pacmed en Collectric hebben geholpen impact te maken.

loading-player

Playback of this video is not currently available

Wat doen wij voor social enterprises?

Sinds 2012 hebben we op het gebied van sociaal ondernemerschap verschillende partnerschappen gesloten. We hebben zelf en in samenwerking met universiteiten onderzoek uitgevoerd. We geven masterclasses en ondersteunen jaarlijks meer dan honderd social enterprises met hun strategische, financiële en fiscale vraagstukken.

Wij organiseren ook het Social Impact Lab een internationale challenge voor sociale start-ups en scale-ups. De meest veelbelovende social enterprises krijgen één tot twee jaar begeleiding van PwC, kunnen aanspraak maken op huisvesting in een van onze kantoren en ontvangen financieringsmogelijkheden.

Hulp nodig voor uw social enterprise?

Social enterprises leren van ons en wij van hen

De maatschappij vraagt het bedrijfsleven steeds vaker en nadrukkelijker bij te dragen aan het oplossen van mondiale problemen. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties waaraan wij serieus willen bijdragen. PwC wil bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en maatschappelijke problemen helpen oplossen. We zitten in een transformatie naar een purposegeleide en waardengedreven organisatie. Social enterprises zijn dat al en daarmee inspireren ze ons tijdens onze transformatie.

Luister naar onze podcasts

loading-player

Playback of this video is not currently available

Van vuilnis tot geluk

Sweepsmart is een sociale onderneming die zich richt op het afvalprobleem in landen die minder ontwikkeld zijn, om op die manier onze Europese afvalkennis in landen als India toe te passsen.

Duur: 32 minuten, 06 seconden   

loading-player

Playback of this video is not currently available

Sustainable logistics in metropoles

Foodlogica focusses on sustainable logistics and transporting without pollution. Francesca Miazzo and Wouter van Dijk talk about the future plans and challenges regarding clean transport for food companies in metropoles.

Duration: 20 minutes, 18 seconds 

loading-player

Playback of this video is not currently available

Geld sms’en naar Afrika

De sociale onderneming 100Weeks doneert geld per sms naar Afrikaanse vrouwen. Gitte Büch en Denis Darko leggen uit hoe de vrouwen zelf in 100 weken uit hun armoede kunnen komen.

Duur: 31 minuten, 36 seconden

loading-player

Playback of this video is not currently available

Sociaal verantwoord lesmateriaal

Martijn Spekman en Fatima el Baouchi vertellen over Codename Future en deze maatschappelijke en ondernemende onderwerpen vorm geeft als lesmateriaal voor de jeugd.

Duur: 26 minuten, 04 seconden

loading-player

Playback of this video is not currently available

Design thinking

Floor Coonen en Nathalie Feitsma praten over onze duurzame toekomst en de rol die DesignWeek@School vervult om bij te dragen aan de Sustainable Development Goals.

Duur: 29 minuten, 10 seconden    

loading-player

Playback of this video is not currently available

Spijkerbroeken leasen

Groene impact door spijkerbroeken te leasen? Bert van Son legt uit dat het bij spijkerbroeken niet om het bezit, maar om de performance gaat.

Duur: 28 minuten, 42 seconden

loading-player

Playback of this video is not currently available

Sociaalbier

Bierbrouwerij de Prael verbindt maatschappelijke thema’s aan het brouwen van hun bier. Thomas Gesink en Maarten Scherpenzeel gaan dieper in op de connectie tussen het bier en het sociaal ondernemen.

Duur: 19 minuten, 51 seconden   

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'results'}}
{{contentList.loadingText}}

Contact

Wineke Haagsma

Wineke Haagsma

Head of Corporate Sustainability, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 54 24

Volg ons