Ons community programma

Wij willen bijdragen aan de samenleving door onze kennis, vaardigheden en competenties - op pro bono basis en tijdens werktijd - te delen met impact-first organisaties. Wij geloven dat deze organisaties een cruciale rol spelen in de overgang naar de Nieuwe Economie en prioriteit geven aan het oplossen van maatschappelijke- en milieu-gerelateerde problemen ten opzichte van economische groei en/of het maken van winst. 

Onze belangrijkste doelstellingen voor het Community Programma zijn:  

  • Het versterken van impact-first organisaties door hen te helpen professionaliseren en complexe milieu- en maatschappelijke uitdagingen op te lossen. 
  • Het ontwikkelen van onze mensen door hun perspectief te verbreden en hen in staat te stellen een betekenisvolle impact op de samenleving te hebben. 
  • Het versterken van de gemeenschap door het bevorderen van integratie, het focussen op vaardigheden voor de toekomst (‘New World, New Skills’) en het stimuleren van een impact-gerichte cultuur binnen PwC en onze klanten. 

Wij streven ernaar elk jaar ongeveer 12.000 uur te besteden aan pro bono initiatieven, waarbij ongeveer 7% van onze mensen betrokken zijn bij Corporate Sustainability (CS) activiteiten. 

Bekijk de video om te zien hoe we O My Bag, Pacmed en Collectric hebben ondersteund om een impact te maken. 

Playback of this video is not currently available

PwC - Social Enterprises 2019

Maximaliseren van onze impact

Wij willen onze impact op de maatschappij maximaliseren door onze focus onderwerpen, Equality of Opportunity en Climate Change, te koppelen aan onze pro bono-projecten. We richten ons specifiek op het ondersteunen van impact-first organisaties die bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. 

Impact-first organisaties leren van ons en wij van hen

Wij zijn bezig ons om te vormen tot een purpose-led en value-driven organisatie. Impact-first organisaties (bijvoorbeeld sociale ondernemingen) zijn dat al vanaf het begin en daarom inspireren zij ons tijdens dit transformatieproces. Wij gebruiken de SDG's als maatstaf om onze impact aan af te meten.  

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten over de mogelijkheden om samen te werken en maatschappelijke impact te maken door een e-mail te sturen naar nl_corporate.sustainability@pwc.com

Equality of Opportunity  

‘Gelijkheid en diversiteit staan hoog op de politieke agenda en op die van vele organisaties. De pandemie heeft de ongelijkheid vergroot en tegelijkertijd zichtbaarder gemaakt. Om maatschappelijke problemen aan te helpen pakken, hebben wij pro-bono projecten opgezet om minder bedeelde groepen te ondersteunen. Enkele van onze pro-bono projecten worden hieronder uitgelicht:  

  • Het ondersteunen van de Kindertelefoon via de COVID-19 helpdesk voor meer dan 350 uur  
  • Het begeleiden van het Learning Center for the Deaf en hun aanvraagprocedure voor verschillende subsidies en financiering 
  • Het helpen van Stichting Young in Prison en The Social Medwork met hun btw-gerelateerde vragen  
  • Het ondersteunen van Oma's Soep bij hun aanvraagprocedure voor het verkrijgen van een ANBI-status’

Climate Change

'De klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen van deze tijd en raakt ons allemaal. Dat geldt voor ouders die zich zorgen maken over de toekomst van hun kinderen tot pensioenfondsen die investeringsbeslissingen nemen. Het is in ieders belang dat we verdere opwarming van de aarde voorkomen en de mogelijkheden voor duurzame groei ten volle benutten. Naast de stappen die wij gestaag zetten om onder meer Net Zero te zijn voor 2030, steunen wij impact-first organisaties die ook hun steentje bij willen dragen aan het aanpakken van de klimaatcrisis. De afgelopen maanden hebben we meerdere impact-first organisaties geholpen, zoals:  

  • Het bepalen van de strategische richting van Zeefier samen met Strategy& 
  • Het verbeteren van de juridische structuur van het Initiatief Klimaatverandering  
  • Het voorspellen van marktontwikkelingen voor de elektriciteitsinfrastructuur van Lightyear

Stichting What Matters 2U

Wij vinden het ondersteunen van impact first organisaties belangrijk, ook buiten werktijd. Door de partners van PwC is daarom in 2012 de stichting What Matters 2U in het leven geroepen. Via What Matters 2U geven we de maatschappelijke organisaties/projecten waar onze collega’s zich voor inzetten een financieel steuntje in de rug door middel van een donatie.

Meer over Stichting What Matters 2U

Luister naar onze podcasts

Playback of this video is not currently available

21:15

Active Cues, oud-winnaar van PwC’s Social Impact Lab, is bezig om internationaal uit te breiden en de Tovertafel te brengen naar speciale doelgroepen om fysieke activiteiten en sociale interactie te stimuleren. De ambitie is om dagelijks 10 miljoen geluksmomentjes te creëren wereldwijd. Benieuwd naar het verhaal achter Active Cues?

Playback of this video is not currently available

14:12

Sea Ranger Service neemt de zee in bescherming door zogenaamde Sea Rangers op te leiden en richt zich met hulp van PwC op internationale uitbreiding. De ambitie is om voor 2050 1 miljoen hectare natuur in zee te herstellen en gelijktijdig 20.000 jongeren te ondersteunen om een maritieme carrière te starten. Benieuwd naar het verhaal achter Sea Ranger Service?

Playback of this video is not currently available

Rebottled is een oud-winnaar van PwC’s Social Impact Lab en timmert hard aan de weg. Ze zijn recentelijk een samenwerking aangegaan met Libbey Inc. (EMEA), een van de grootste glasproducenten wereldwijd. De ambitie is om samen het meest circulaire drinkglas van Europa te introduceren op grote schaal.

Playback of this video is not currently available

Hoe kun je door het maken hoogwaardige design producten zoals papieren vazen en lampenkappen armoede in de armste landen van de wereld bestrijden? Tiny Miracles doet dit. Zij verkopen in dertig landen wereldwijd hun producten en creëren daarmee werkgelegenheid en realiseren autonome communities. Luister in deze podcasts hoe de samenwerking met PwC heeft bijgedragen aan hun missie. 

Playback of this video is not currently available

Smartphones zijn tegenwoordig een belangrijk item in ons dagelijks leven. Maar wat doe jij er mee als je een nieuwe koopt? Stop je de oude in een la, verkoop je hem aan iemand of stuur je hem misschien terug naar de provider? En wat gebeurt er eigenlijk aan het einde van de levenscyclus van onze smartphones; waar gaan de apparaten naartoe?

Playback of this video is not currently available

Sweepsmart is een sociale onderneming die zich richt op het afvalprobleem in landen die minder ontwikkeld zijn, om op die manier onze Europese afvalkennis in landen als India toe te passsen.

Duur: 32 minuten, 06 seconden   

Playback of this video is not currently available

Foodlogica focusses on sustainable logistics and transporting without pollution. Francesca Miazzo and Wouter van Dijk talk about the future plans and challenges regarding clean transport for food companies in metropoles.

Duration: 20 minutes, 18 seconds 

Playback of this video is not currently available

De sociale onderneming 100Weeks doneert geld per sms naar Afrikaanse vrouwen. Gitte Büch en Denis Darko leggen uit hoe de vrouwen zelf in 100 weken uit hun armoede kunnen komen.

Duur: 31 minuten, 36 seconden

Playback of this video is not currently available

Martijn Spekman en Fatima el Baouchi vertellen over Codename Future en deze maatschappelijke en ondernemende onderwerpen vorm geeft als lesmateriaal voor de jeugd.

Duur: 26 minuten, 04 seconden

Playback of this video is not currently available

Floor Coonen en Nathalie Feitsma praten over onze duurzame toekomst en de rol die DesignWeek@School vervult om bij te dragen aan de Sustainable Development Goals.

Duur: 29 minuten, 10 seconden    

Playback of this video is not currently available

Groene impact door spijkerbroeken te leasen? Bert van Son legt uit dat het bij spijkerbroeken niet om het bezit, maar om de performance gaat.

Duur: 28 minuten, 42 seconden

Playback of this video is not currently available

Bierbrouwerij de Prael verbindt maatschappelijke thema’s aan het brouwen van hun bier. Thomas Gesink en Maarten Scherpenzeel gaan dieper in op de connectie tussen het bier en het sociaal ondernemen.

Duur: 19 minuten, 51 seconden   

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'results'}}
{{contentList.loadingText}}

Contact

Wineke Ploos van Amstel - Haagsma

Wineke Ploos van Amstel - Haagsma

Chief Sustainability Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 170 13 44

Volg ons