Ons community programma

We willen een bijdrage leveren aan de maatschappij door het inzetten van onze kennis en kunde – pro bono en in werktijd - voor impact-first organisaties. Door het beschikbaar maken van onze dienstverlening voor deze organisaties maken wij de meeste impact. Deze aanpak is voor iedereen gunstig: PwC’ers krijgen zo de kans om hun perspectief te verbreden en de maatschappelijke organisatie ontvangt gratis advies. Wij geloven in de kracht van social enterprises omdat zij streven naar het oplossen van milieu- of maatschappelijke vraagstukken. Het is onze ambitie bij te dragen aan de groei en professionalisering van de sector. Afgelopen boekjaar hebben we ruim 17.000 uren besteed aan pro bono-projecten, waarbij 10% van al onze mensen betrokken waren.

Bekijk de video om te zien hoe wij O My Bag, Pacmed en Collectric hebben geholpen impact te maken.

Playback of this video is not currently available

PwC - Social Enterprises 2019

Maximaliseren van onze impact

We willen onze impact op de maatschappij maximaliseren door ons Community Program af te stemmen op ons dagelijkse werk: onze business proposities en expertise. Dat doen we door onze pro bono-projecten te koppelen aan de focus topics die we als PwC hebben geïdentificeerd en door ervoor te zorgen dat we onze maatschappelijke initiatieven volledig integreren in onze betaalde dienstverlening.

Onze CS-initiatieven focussen op het ondersteunen van impact-first organisaties, omdat we ervan overtuigd zijn dat zij een cruciale rol spelen in de overgang naar de Nieuwe Economie. We selecteren organisaties of projecten die bijdragen aan de United Nations Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties: zij stellen het oplossen van sociale- en milieuproblemen voorop, in plaats van economische groei en/of het maken van winst.

Impact-first organisaties leren van ons en wij van hen

De maatschappij vraagt het bedrijfsleven steeds vaker en nadrukkelijker bij te dragen aan het oplossen van mondiale problemen zoals ongelijkheid, verlies van biodiversiteit en klimaatverandering. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, waaraan wij de bijdrage van onze bedrijfsvoering inzichtelijk maken. Onze ambitie is om te bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en om bij te dragen aan het oplossen van belangrijke problemen. We zitten in een transformatie naar een purpose geleide en waardengedreven organisatie. Impact-first organisaties (bv. sociale ondernemingen) zijn dit al vanaf het begin en daarom inspireren zij ons tijdens onze transformatie.

Neem contact met ons op over mogelijkheden om samen nog meer maatschappelijke impact te maken.

Stichting What Matters 2U

Wij vinden het ondersteunen van impact first organisaties belangrijk, ook buiten werktijd. Door de partners van PwC is daarom in 2012 de stichting What Matters 2U in het leven geroepen. Via What Matters 2U geven we de maatschappelijke organisaties/projecten waar onze collega’s zich voor inzetten een financieel steuntje in de rug door middel van een donatie.

Meer over Stichting What Matters 2U

Luister naar onze podcasts

Playback of this video is not currently available

21:15

Active Cues, oud-winnaar van PwC’s Social Impact Lab, is bezig om internationaal uit te breiden en de Tovertafel te brengen naar speciale doelgroepen om fysieke activiteiten en sociale interactie te stimuleren. De ambitie is om dagelijks 10 miljoen geluksmomentjes te creëren wereldwijd. Benieuwd naar het verhaal achter Active Cues?

Playback of this video is not currently available

14:12

Sea Ranger Service neemt de zee in bescherming door zogenaamde Sea Rangers op te leiden en richt zich met hulp van PwC op internationale uitbreiding. De ambitie is om voor 2050 1 miljoen hectare natuur in zee te herstellen en gelijktijdig 20.000 jongeren te ondersteunen om een maritieme carrière te starten. Benieuwd naar het verhaal achter Sea Ranger Service?

Playback of this video is not currently available

Rebottled is een oud-winnaar van PwC’s Social Impact Lab en timmert hard aan de weg. Ze zijn recentelijk een samenwerking aangegaan met Libbey Inc. (EMEA), een van de grootste glasproducenten wereldwijd. De ambitie is om samen het meest circulaire drinkglas van Europa te introduceren op grote schaal.

Playback of this video is not currently available

Hoe kun je door het maken hoogwaardige design producten zoals papieren vazen en lampenkappen armoede in de armste landen van de wereld bestrijden? Tiny Miracles doet dit. Zij verkopen in dertig landen wereldwijd hun producten en creëren daarmee werkgelegenheid en realiseren autonome communities. Luister in deze podcasts hoe de samenwerking met PwC heeft bijgedragen aan hun missie. 

Playback of this video is not currently available

Smartphones zijn tegenwoordig een belangrijk item in ons dagelijks leven. Maar wat doe jij er mee als je een nieuwe koopt? Stop je de oude in een la, verkoop je hem aan iemand of stuur je hem misschien terug naar de provider? En wat gebeurt er eigenlijk aan het einde van de levenscyclus van onze smartphones; waar gaan de apparaten naartoe?

Playback of this video is not currently available

Sweepsmart is een sociale onderneming die zich richt op het afvalprobleem in landen die minder ontwikkeld zijn, om op die manier onze Europese afvalkennis in landen als India toe te passsen.

Duur: 32 minuten, 06 seconden   

Playback of this video is not currently available

Foodlogica focusses on sustainable logistics and transporting without pollution. Francesca Miazzo and Wouter van Dijk talk about the future plans and challenges regarding clean transport for food companies in metropoles.

Duration: 20 minutes, 18 seconds 

Playback of this video is not currently available

De sociale onderneming 100Weeks doneert geld per sms naar Afrikaanse vrouwen. Gitte Büch en Denis Darko leggen uit hoe de vrouwen zelf in 100 weken uit hun armoede kunnen komen.

Duur: 31 minuten, 36 seconden

Playback of this video is not currently available

Martijn Spekman en Fatima el Baouchi vertellen over Codename Future en deze maatschappelijke en ondernemende onderwerpen vorm geeft als lesmateriaal voor de jeugd.

Duur: 26 minuten, 04 seconden

Playback of this video is not currently available

Floor Coonen en Nathalie Feitsma praten over onze duurzame toekomst en de rol die DesignWeek@School vervult om bij te dragen aan de Sustainable Development Goals.

Duur: 29 minuten, 10 seconden    

Playback of this video is not currently available

Groene impact door spijkerbroeken te leasen? Bert van Son legt uit dat het bij spijkerbroeken niet om het bezit, maar om de performance gaat.

Duur: 28 minuten, 42 seconden

Playback of this video is not currently available

Bierbrouwerij de Prael verbindt maatschappelijke thema’s aan het brouwen van hun bier. Thomas Gesink en Maarten Scherpenzeel gaan dieper in op de connectie tussen het bier en het sociaal ondernemen.

Duur: 19 minuten, 51 seconden   

{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'results'}}
{{contentList.loadingText}}

Contact

Wineke Haagsma

Wineke Haagsma

Chief Sustainability Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 170 13 44

Volg ons