Connected Cultures is het culturele diversiteitsnetwerk binnen PwC NL gericht op het creëren van een nog inclusiever PwC voor iedereen. Dit doen we onder andere door het organiseren van multiculturele evenementen, onze input te leveren op relevant beleid en samen te werken met externe partijen. Dit allemaal doen wij in nauwe samenwerking met leadership en de andere netwerken van PwC.
Playback of this video is not currently available
Connected Cultures organiseert diverse activiteiten die bijdragen aan bewustwording, wederzijds begrip en het creëren van een veilige inclusieve werkomgeving. Daarnaast besteden wij ook aandacht aan evenementen die culturele achtergronden van PwC collega's vieren.
Wij zijn ook aangesloten bij het Agora Network, een landelijk multicultureel netwerk waarvan meerdere grote bedrijven onderdeel uitmaken. Wij komen regelmatig bijeen met onze ambassadeurs om kennis uit te wisselen en ontwikkelingen binnen de verschillende business units te bespreken. Onze ambassadeurs zijn onze bruggenbouwers die ons helpen om een breder begrip van inclusie en diversiteit uit te dragen binnen PwC en verbinding te maken. We gaan ook in gesprek met externe partijen om uiteenlopende thema’s rondom inclusie en diversiteit te bespreken en best practices uit te wisselen.
Wij leven in een snel veranderende samenleving waarin van eenieder wordt verwacht wendbaar te zijn en snel in te spelen op allerlei ontwikkelingen.
De samenleving is divers en de variaties daarbinnen zijn talrijk. Dit zien wij ook terug binnen onze eigen organisatie waarin collega’s met diverse achtergronden met elkaar samenwerken in een globale en internationale wereld. Daarnaast verandert ook de omgeving van onze klanten, onze gesprekspartners hebben steeds vaker een diverse achtergrond.
Connected Cultures is allereerst voor PwC intern belangrijk om de verbinding tussen collega’s met uiteenlopende achtergronden te stimuleren. Wij waarderen de diversiteit van alle collega’s en streven naar een nóg inclusievere werkvloer, waarin alle collega’s zich thuis voelen, ongeacht hun culturele achtergrond. Connected Cultures is daarmee een netwerk waar collega’s elkaar makkelijk kunnen opzoeken, met elkaar over uiteenlopende werkgerelateerde en sociale vraagstukken van gedachten kunnen wisselen. Ook spelen we een steeds belangrijkere rol om moeilijke maatschappelijke issues aan te kaarten en binnen PwC bespreekbaar te maken.
Een mooie bijkomstigheid van een netwerk als Connected Cultures, is dat ook andere organisaties willen leren van de diversiteit die PwC rijk is. Daarmee laat PwC ook zien een voorbeeldfunctie te hebben voor andere organisaties en delen we met Connected Cultures regelmatig onze ervaringen en best practices. Op die manier komen we weer met nieuwe organisaties in contact. Zo zijn we intern en extern connected.
Playback of this video is not currently available
In 2013 is PwC Nederland gestart met het Cultural Awareness-programma gericht op het meer betrekken van talent met een diverse culturele achtergrond. Dit doen we onder meer via Connected Cultures en verschillende bewustwordingstrainingen. We hebben geleerd dat ook kleine veranderingen veel impact kunnen maken. Zo bieden we halal eten aan, stellen we stilteruimtes ter beschikking en hebben we twee feestdagen facultatief gemaakt die de collega’s kunnen inruilen voor feestdagen passend binnen de eigen religieuze achtergrond. Ook presenteren we jaarlijks een Inclusion & Diversity-kalender aan onze collega’s en klanten, waarop we aandacht geven aan feestdagen uit verschillende culturen.
De kwetsbaarheid van diversiteit hebben we gevoeld door de Black Lives Matter-beweging. Daarop zijn we een interne kettingbrief begonnen, waarin collega’s openhartig persoonlijke verhalen deelden. We hebben ook dialoogsessies georganiseerd over onze inclusieve cultuur, over de impact van onze vooroordelen en hoe we met elkaar willen verbinden.
Lees ook het interview met PwC’ers Pauline Mbundu en Remold Krol waarin zij praten over de interne briefwisseling naar aanleiding van de Black Lives Matter-beweging, over racisme en discriminatie, inclusie en diversiteit.
In 2017 hebben we in samenwerking met de internationale studentenorganisatie AIESEC een project gestart om werkervaringsplaatsen te creëren voor jonge studerende of recent afgestudeerde statushouders.
Als het gaat om de etnische achtergrond van onze mensen is er nog veel te winnen. In 2030 willen we dat vijftien procent van onze partners/directors een diverse culturele achtergrond heeft. Dat percentage is nu vier. Ook hebben we doelen gesteld in lijn met onze ambitie rond de SDG’s. Door onze voorspellende analyses weten we dat we onze transformatie naar een meer diverse cultuur moeten versnellen om aan onze ambitie te kunnen voldoen.
We hebben ons beleid voor inclusie en diversiteit verder aangescherpt om een bijdrage te leveren aan deze versnelling. We leggen de nadruk op meer persoonlijke leiderschapsvaardigheden, een divers opvolgingsplanning, het sponsoren van divers talent en elkaar uitdagen op onze blinde vlekken.
De afgelopen jaren nemen vrouwen steeds meer senior leidinggevende posities in. Tegelijkertijd hebben veel vrouwen nog steeds moeite om professioneel en...
We vinden het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn binnen onze organisatie. Om dit te stimuleren en te ondersteunen hebben we het Shine-netwerk in 2007...
Het Ability-netwerk is er voor PwC’ers met een arbeidsuitdaging, hun leidinggevenden en ally’s. We gaan samen op zoek naar praktische oplossingen om collega’s...