Hoe ziet de toekomst eruit van het onboardingproces bij financiële instellingen in Nederland? En welke rol kan PwC daarin spelen? In onze visie stellen we als voorwaarde dat er voor moeiteloos digitaal onboarding een standaard komt voor persoonlijke, digitale identificatie. We onderscheiden drie klantgroepen: particulieren, mkb-klanten en grootzakelijke klanten.
Elke succesvol onboardingproces dient ingebed te zijn in de grotere, maatschappelijke trends. ‘Transparantie is er daar één van’
Elke succesvol onboardingproces dient ingebed te zijn in de grotere, maatschappelijke trends. ‘Transparantie is er daar één van,’ zegt Thomas Rijneveld, PwC-director Financial Services. ‘Wanneer een klant informatie deelt met de bank in het onboardingproces, wil men daar meer dan voorheen controle over houden. Kan de klant die informatie eenvoudig online inzien en misschien zelfs met één druk op de knop terughalen? Dat zijn vragen waarover in het ontwerp nagedacht moet worden, voor zowel particuliere klanten als voor mkb- en grootzakelijke klanten. PwC kan ondersteuning bieden met de standaarden voor technische beveiliging.’
Vertrouwen is een andere voorwaarde bij het inrichten van het onboardingproces van de toekomst. Thomas Rijneveld: ‘Zowel de bank als de klant van de bank wil erop kunnen vertrouwen dat gegevens veilig zijn. Dat geldt in het bijzonder wanneer een nieuwe ultility-entiteit wordt opgericht, die waardevolle data van multinationals gaat beheren.’ PwC richtte eerder al een utility-entiteit op voor het bankverkeer op Guernsey.
Hoe kunnen financiële instellingen het onboardingproces optimaliseren voor de toekomst? Vanuit onze internationale ervaring zijn we tot de volgende acht componenten gekomen, die elk aandacht verdienen bij het ontwerp en de implementatie.
Een groot deel van de CEO's heeft de afgelopen jaren acties ondernomen die raken aan het verdienmodel van hun organisatie, zo blijkt uit PwC's 28e CEO Survey.
Vernieuwen zonder technologie is ondenkbaar. Wilt u meer weten over digitale transformatie? Neem contact met ons op.
De cruciale vraagstukken welke financiële instellingen hedendaags tegenkomen hebben invloed op de gehele bedrijfsvoering.