Om relevant te blijven voor hun klanten zullen banken de verkoopprijs van hun producten en diensten op een structureel acceptabel niveau moeten houden. Omdat bancaire producten steeds meer gestandaardiseerd en inwisselbaar worden, is de verkoopprijs een zeer belangrijke factor voor de klant. Een acceptabele verkoopprijs vereist een lage kostprijs van het product én een juiste marge op de kostprijs, laag genoeg om de verkoopprijs acceptabel te houden, en hoog genoeg om voldoende rentabiliteit voor de bank en zijn aandeelhouders op te leveren. Uiteraard gaat het om ‘value for money’ voor de klant. Maar in een markt waarin producten commodityproducten zijn geworden is de prijs en daarmee de kostprijs een belangrijk concurrentiewapen. Het is niet zo dat FinTech louter producten aanbieden tegen een veel lagere prijs. Zij die daadwerkelijk in staat zijn meerwaarde te bieden (denk aan gemak) zijn in staat om een premie te berekenen.
De verwachting bestaat dat in de komende jaren de druk om kosten te reduceren zal toenemen, door onder andere:
Met de voortgaande digitalisering hebben schaalvoordelen en nieuwe technologieën grote invloed op de kosten van de bank. FinTech-partijen profiteren hiervan, omdat zij niet beperkt worden door legacy-problematiek en met nieuwe technologieën en businessmodellen relatief lage kosten (denk aan compliance-kosten) hebben.
Een groot deel van de CEO's heeft de afgelopen jaren acties ondernomen die raken aan het verdienmodel van hun organisatie, zo blijkt uit PwC's 28e CEO Survey.
Vernieuwen zonder technologie is ondenkbaar. Wilt u meer weten over digitale transformatie? Neem contact met ons op.
De cruciale vraagstukken welke financiële instellingen hedendaags tegenkomen hebben invloed op de gehele bedrijfsvoering.
Industry Leader Financial Sector, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 36 98