Het doel en de waarden van een familiebedrijf zijn de kern van jouw organisatie. Ze geven richting aan de strategie, de cultuur en de manier waarop jouw bedrijf zich neerzet in de markt.
Het doel gaat verder dan alleen winst maken. Het gaat om het bepalen van het hogere doel, de reden van bestaan en de impact die jouw familiebedrijf wil hebben op de samenleving. De waarden zijn de principes en overtuigingen die de bedrijfscultuur vormen. En de manier waarop jouw familiebedrijf opereert.
De druk op de doel en waarden binnen het familiebedrijf komt van meerdere kanten. Zo is er de externe druk vanuit economische en geopolitieke ontwikkelingen. Er is de druk vanuit de familie zelf om de familiewaarden en het doel ‘waarmee het ooit allemaal begonnen is’ te behouden. Hier zien we ook verschillen tussen de verschillende generaties binnen het bedrijf. En er is de druk die komt kijken bij de groei van het bedrijf - zowel organisch als door acquisities. Hoe behoud je de waarden als je niet iedere medewerker persoonlijk kent of delen van de onderneming in het buitenland zitten?
Enerzijds is er de externe druk vanuit de samenleving en de markt om een duidelijk doel te hebben en ethische waarden te hanteren. Anderzijds is er de interne druk vanuit de familie zelf om de erfenis en familiewaarden te behouden en door te geven aan de volgende generaties.
Ook familiebedrijven worden geacht in te spelen en te reageren op actuele ontwikkelingen zoals inflatie, de krapte op de arbeidsmarkt, verduurzaming en veranderende wet- en regelgeving. Door de kenmerkende wendbaarheid binnen familiebedrijven hebben zij de mogelijkheid om deze uitdagingen het hoofd te bieden en zelfs aan te grijpen als kans. Korte lijnen betekent dat zij snel kunnen reageren en de actualiteit ook aangrijpen om de samenleving en de markt te laten zien waar zij mee bezig zijn en wat hun doel en (familie)waarden zijn.
De transitie naar een groenere economie kan niet plaatsvinden zonder mensen en hun rechten centraal te zetten, aldus Noor Sanders en Anna Bulzomi van PwC.
PwC’s Workforce Preference Study 2023 toont dat jongeren (financiële) zekerheid, vrijetijdsbesteding en erkenning erg belangrijk vinden. Bekijk alle resultaten.
Wereldwijd hebben organisaties te maken met geopolitieke onrust, cybercriminaliteit en stijgende handelstarieven. Hoe zorg je dat je weerbaar blijft?
De arbeidsmarkt verandert. In een internationale wereld worden medewerkers van steeds grotere waarde om daadwerkelijk het verschil te maken.
Tax partner en Family Business Leader, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 295 34 75