Het agrifood-ecosysteem staat op een keerpunt. Het voeden van bijna tien miljard mensen in 2050 vraagt de komende tien jaar om sectoroverschrijdende innovatie.
Het huidige voedselsysteem is een complex wereldwijd netwerk: boeren produceren, handelaren distribueren, fabrikanten verwerken, detailhandelaren verkopen en de publieke sector ondersteunt en reguleert om dagelijks voedsel beschikbaar te maken. Het is ook een systeem dat onder druk staat. Klimaatgevaren zoals droogte en hittestress bedreigen gewassen. De schaarste aan water, landbouwgrond en andere belangrijke hulpbronnen neemt toe. Voedselverspilling en -verlies elimineren een derde van wat wordt geproduceerd voor mensen om te eten. Dit zijn allemaal kritieke uitdagingen aangezien de wereldbevolking in 2050 de tien miljard nadert.
De antwoorden op veel van de uitdagingen voor ons voedselsysteem zullen komen van coöperatieve innovatie. We moeten tegelijkertijd technologie, mechanisatie en duurzaamheid in de landbouw opschalen, afval verminderen en de verwerking efficiënter maken, en ons aanpassen aan gezondere, milieubewuste diëten. Bovenal moeten we de gevolgen van klimaat- en weerschommelingen op de voedselvoorziening beperken.
Sommige verschuivingen naar een systeem dat welzijn en groei beter ondersteunt, zijn al gaande: bedrijven voeren hun inspanningen op om hun bedrijfsmodellen opnieuw uit te vinden. In de horecasector verwachten we dat deze inspanningen ertoe zullen leiden dat in 2025 188 miljard dollar aan inkomsten tussen bedrijven zal bewegen.
The Move domain is at the heart of transformation in the Netherlands, shaping the way goods and people move across cities, regions, and borders. With a strong foundation in logistics, automotive, and transportation, Dutch businesses are uniquely positioned to lead the charge in reinventing mobility. From the global gateway of the Port of Rotterdam to the advanced infrastructure of Schiphol Airport, our nation’s economy thrives on smart, efficient movement.
As electrification accelerates, Dutch manufacturers in heavy-duty vehicles, cycling subsectors and luxury yachts are rising to the challenge. They are reimagining their operations to align with sustainability goals while pioneering innovation in business models and technology. Whether it's transitioning to clean tech or building the future of mobility, the Netherlands remains a fertile ground for progress and collaboration.
"Mobility is evolving - clean tech, digital innovation, and ecosystem integration are reshaping how we move. Megatrends like AI adoption are pushing value chains redevelopment, with tech companies emerging as potential competitors or collaborators. We empower you to transform and build cross-domain partnerships to create a more connected future.”
Bedrijven die het volle potentieel van het domein Voeden benutten, zullen in 2035 een voorsprong hebben.
Om een kwantitatief beeld te krijgen van hoe het domein Voeding er in 2035 uit zou kunnen zien, hebben we de mogelijke wereldwijde economische impact van twee van de meest urgente megatrends gemodelleerd: technologische disruptie (met name door AI) en klimaatverandering. Het resultaat is drie uiteenlopende scenario's die overeenkomen met een reeks uitkomsten, variërend van een minimum van 9,85 biljoen dollar tot een maximum van 10,83 biljoen dollar.
De aard en omvang van de nieuwe zakelijke kansen die zich in het domein Voeden zullen voordoen, zullen afhangen van de manier waarop adoptie van AI en klimaatactie vorderen. Je strategie moet rekening houden met een reeks mogelijke uitkomsten. Drie scenario's kunnen leiders in het domein Voeden helpen om na te denken over wat de toekomst mogelijk in petto heeft.
Verantwoord landbouwbeleid bevordert duurzame landbouw. Economische stimulansen moedigen spelers, waaronder bedrijven in verpakte consumptiegoederen (CPG) en detailhandelaren, aan om de overstap naar milieuvriendelijk voedsel te verdedigen. Er ontstaan nieuwe ’waardereservoirs’ in productie en verwerking, en leveranciers van digitale technologie duiken erin. Tot de mogelijkheden behoren transparantiehulpmiddelen en slimme sensoren voor gewasbewaking. Voedingsmiddelenbedrijven proberen het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van duurzaam ingekochte producten en in laboratoria gekweekt alternatief voedsel.
Een importeur maakt gebruik van AI- en datatools om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en zo te voldoen aan de grote vraag van op duurzaamheid gerichte voedselproducenten en consumenten. Een stedelijke professional ontvangt verse producten van gemeenschapstuinen, lokale verticale boerderijen die worden aangedreven door hernieuwbare energie en een abonnementsdienst die ethisch ingekochte wereldwijde producten aanbiedt. Een boer op het platteland past milieuvriendelijke praktijken toe in zijn kleine bedrijf en, ondersteund door handelsovereenkomsten die zich richten op ecologische en sociale normen, exporteert wereldwijd duurzame goederen.
Ongelijke landbouwproductie – naast een toename van regionalisme en protectionisme – dwingt tot compromissen op het gebied van duurzaamheid om opbrengsten veilig te stellen en voedselzekerheid te behouden. Consumenten geven voorrang aan voedselveiligheid en betaalbaarheid. Het maakt de weg vrij voor verticale landbouw en innovatieve stadslandbouw. Voedselverwerkende bedrijven regionaliseren hun toeleveringsketens om toegang tot de markt te garanderen. Tegelijkertijd maken ze gebruik van betaalbare automatisering en digitale platforms om bronnen volledig te benutten en verspilling te verminderen.
Om de lokale voedselzekerheid te ondersteunen, maken regionale groepen gebruik van de vooruitgang in schimmel- en ongediertebestendige technologieën om opslagfaciliteiten met grote capaciteit te bouwen. Een graanboer die geen toegang heeft tot de nieuwste technologie, vertrouwt op gesubsidieerde droogtebestendige zaden en protectionistisch beleid om te kunnen concurreren. Regionalisatie leidt tot prijsstijgingen en inconsistente beschikbaarheid, en dus wendt een bezorgde ouder zich tot stedelijke boerderijen om aan de wekelijkse voedingsbehoeften van het gezin te voldoen.
De onbalans tussen voedsel- en energiesystemen ontstaat als grootschalige landbouwbedrijven en energiebedrijven met elkaar wedijveren om landbouwgrond. Terwijl de milieuregelgeving wordt versoepeld, streven bedrijven ernaar om leiders te worden in hoogproductieve landbouw door hun productieprocessen te verbeteren. Het gebruik van agrovoedingsgegevens verbetert de kortetermijnproductiviteit en gewasopbrengsten, terwijl grootschalige geautomatiseerde voedselverwerking aan kracht wint.
Een vleesproducent intensiveert de bio-industrie om aan de vraag te kunnen voldoen, wat schadelijk is voor de menselijke gezondheid en het milieu. Techondernemers proberen innovatieve oplossingen te vinden, zoals in een laboratorium gekweekt vlees en proteïnen afkomstig van insecten. Maar de hoge productkosten leiden nog steeds tot voedselonzekerheid voor lage-inkomensgroepen. Een stadsgezin gebruikt conserven en andere conserveringstechnieken om de stijgende prijzen en voedseltekorten tegen te gaan, terwijl het ook deelneemt aan gemeenschappen die voedsel delen.
Het proces van heruitvinden moet nu beginnen, met een focus op prioriteiten die inspelen op de herstructurering die al aan de gang is. Dit betekent dat er hard moet worden gewerkt aan een reeks innovatievereisten, dat concurrentievoordelen moeten worden veiliggesteld op gebieden als technologie en vertrouwen, en dat hindernissen zoals klimaatbedreigingen moeten worden omgevormd tot factoren die groei mogelijk maken.
Kies een van de negen domeinen hieronder en ontdek hoe die zich ontwikkelen, hoe groot de mogelijkheden zijn en hoe je kunt profiteren van de waarde die in beweging is.