Het agrifood-ecosysteem staat op een keerpunt. Het voeden van bijna tien miljard mensen in 2050 vraagt de komende tien jaar om sectoroverschrijdende innovatie.
Het huidige voedselsysteem is een complex wereldwijd netwerk: boeren produceren, handelaren distribueren, fabrikanten verwerken, detailhandelaren verkopen en de publieke sector ondersteunt en reguleert om dagelijks voedsel beschikbaar te maken. Het is ook een systeem dat onder druk staat. Klimaatgevaren zoals droogte en hittestress bedreigen gewassen. De schaarste aan water, landbouwgrond en andere belangrijke hulpbronnen neemt toe. Voedselverspilling en -verlies elimineren een derde van wat wordt geproduceerd voor mensen om te eten. Dit zijn allemaal kritieke uitdagingen aangezien de wereldbevolking in 2050 de tien miljard nadert.
De antwoorden op veel van de uitdagingen voor ons voedselsysteem zullen komen van coöperatieve innovatie. We moeten tegelijkertijd technologie, mechanisatie en duurzaamheid in de landbouw opschalen, afval verminderen en de verwerking efficiënter maken, en ons aanpassen aan gezondere, milieubewuste diëten. Bovenal moeten we de gevolgen van klimaat- en weerschommelingen op de voedselvoorziening beperken.
Sommige verschuivingen naar een systeem dat welzijn en groei beter ondersteunt, zijn al gaande: bedrijven voeren hun inspanningen op om hun bedrijfsmodellen opnieuw uit te vinden. In de horecasector verwachten we dat deze inspanningen ertoe zullen leiden dat in 2025 188 miljard dollar aan inkomsten tussen bedrijven zal bewegen.
Nederlandse voedsel- en drankenbedrijven zijn uitzonderlijk goed gepositioneerd om de wereldwijde transformatie van voedselsystemen aan te jagen met veerkracht en innovatie. Door het combineren van onze agrifood wetenschap, onze geavanceerde ingrediëntontwikkeling en datagedreven retailexpertise leveren Nederlandse ondernemingen veerkrachtige en gezonde voeding tegen concurrerende prijzen. Terwijl kostenddruk, klimaatverandering en geopolitiek de wereldwijde vraag hervormen, drijft het unieke Nederlandse ecosysteem van telers, producenten, retailers en technologiebedrijven collaboratieve innovatie door de gehele waardeketen.
De volgende groeigolf ontstaat door het opschalen van betaalbare plantaardige en kant-en-klare opties, de inzet van AI voor het verbeteren van het private label aanbod, en het pionieren van technologieën voor afvalreductie. Van het digitaliseren van toeleveringsketens tot het creëren van waarde uit voedselverspilling - Nederlandse bedrijven verlagen kosten en uitstoot terwijl ze volledige transparantie mogelijk maken van akker tot winkelschap. Met deze combinatie van wetenschap en ondernemen draagt Nederland niet alleen bij aan de toekomst van voedsel, het ontwerpt deze.
'Nederlandse voedselinnovatie combineert gedegen wetenschap met daadkrachtig ondernemerschap. Zo creëren we oplossingen die mensen beter voeden en bouwen we aan een duurzame toekomst.'
Bedrijven die het volle potentieel van het domein Voeden benutten, zullen in 2035 een voorsprong hebben.
Om een kwantitatief beeld te krijgen van hoe het domein Voeden er in 2035 uit zou kunnen zien, hebben we de mogelijke wereldwijde economische impact van twee van de meest urgente megatrends gemodelleerd: technologische disruptie (met name door AI) en klimaatverandering. Het resultaat is drie uiteenlopende scenario's die overeenkomen met een reeks uitkomsten, variërend van een minimum van 9,85 biljoen dollar tot een maximum van 10,83 biljoen dollar.
De aard en omvang van de nieuwe zakelijke kansen die zich in het domein Voeden zullen voordoen, zullen afhangen van de manier waarop adoptie van AI en klimaatactie vorderen. Je strategie moet rekening houden met een reeks mogelijke uitkomsten. Drie scenario's kunnen leiders in het domein Voeden helpen om na te denken over wat de toekomst mogelijk in petto heeft.
Het proces van heruitvinden moet nu beginnen, met een focus op prioriteiten die inspelen op de herstructurering die al aan de gang is. Dit betekent dat er hard moet worden gewerkt aan een reeks innovatievereisten, dat concurrentievoordelen moeten worden veiliggesteld op gebieden als technologie en vertrouwen, en dat hindernissen zoals klimaatbedreigingen moeten worden omgevormd tot factoren die groei mogelijk maken.
Kies een van de negen domeinen hieronder en ontdek hoe die zich ontwikkelen, hoe groot de mogelijkheden zijn en hoe je kunt profiteren van de waarde die in beweging is.