Radicale verandering vraagt organisaties om zichzelf opnieuw uit te vinden
De druk op organisaties om bedrijfsmodellen te vernieuwen blijft toenemen. Megatrends als klimaatverandering en technologische disrupties dagen bedrijven voortdurend uit om de manier waarop zij opereren tegen het licht te houden. Uit onze 28e CEO Survey blijkt zelfs dat ongeveer vier op de tien CEO's twijfelt aan de houdbaarheid van hun huidige verdienmodel. Een groot deel van hen heeft daarom de afgelopen jaren strategische acties ondernomen om hun verdienmodel aan te passen en te vernieuwen. Uit de CEO Survey blijkt verder dat CEO's zoeken naar kansen in andere sectoren. Bijna veertig procent is de afgelopen vijf jaar actief geworden in nieuwe markten.
Het schaven aan of het optimaliseren van bestaande bedrijfsmodellen zal in veel gevallen echter niet meer genoeg zijn. De focus moet van transformeren naar heruitvinden. Organisaties worden hiervoor beloond, zo bewijst PwC-onderzoek. Als een bedrijf de manier verandert waarop het geld verdient, klanten bedient of nieuwe producten of diensten levert, wordt de kans groter dat het ook productiviteitsgroei realiseert.
Business model reinvention helpt u om de manieren waarop uw bedrijf waarde creëert, levert en vasthoudt, radicaal te veranderen. Om te voldoen aan eisen van de korte termijn en u tegelijkertijd voor te bereiden op de megatrends van de lange termijn.
Op basis van ons business model reinvention framework werken we samen met het leadership aan nieuwe waardecreatie en groei. Met onze human-led, tech-powered benadering helpen we heel concreet om opties te identificeren, mogelijkheden te creëren en kansen te benutten.
Met onze brede en diepe expertise bieden we solide processen voor business model reinvention, specifiek afgestemd op verschillende branches. Daarbij ligt onze focus op de volgende vijf gebieden:
De volledige transformatie van traditionele producten en assets naar on-demand abonnementen of verbruiks-gebaseerde diensten faciliteert de overgang van enkelvoudige interacties naar stabiele klantrelaties
Digitale middelen voor klantcontact en transacties in plaats van fysieke aanwezigheid, waardoor nieuwe markten binnen bereik komen, klantervaringen worden verbeterd en klantentrouw toeneemt
Stand-alone fysieke en digitale producten omzetten naar connected proposities verbetert de klantervaring en maakt verzameling van waardevolle data voor productontwikkeling en gepersonaliseerde marketing mogelijk
Transitie naar of aanvullen met een ecosysteem of platform onsluit nieuwe inkomstenstromen, verhoogt de waardering, stimuleert klantentrouw en vergroot de flexibiliteit
Via nieuwe kanalen nieuwe en bestaande klanten effectief benaderen, de controle over de distributie vergroten, kosten verlagen en directe toegang tot klanten mogelijk maken
Bereid je voor op AI, klimaatverandering en andere megatrends die waarde verschuiven, sectoren herstructureren en de agenda van het topmanagement herdefiniëren.
Ontdek de toekomst van je industrie met PwC's Value in motion-studie. Lees hoe AI en klimaatverandering industrieën veranderen en er nieuwe groeikansen...
Onderzoek van PwC laat zien dat in verschillende sectoren de afgelopen jaren de druk om bedrijfsmodellen opnieuw uit te vinden, is toegenomen.
Als een bedrijf zijn businessmodel verandert, wordt de kans groter dat het ook productiviteitsgroei realiseert. Dat blijkt uit onderzoek van PwC.