Om te voldoen aan de wereldwijde vraag naar materialen en industriële goederen, moeten we de productie opnieuw uitvinden door middel van innovatie, digitalisering en automatisering.
In de vierde industriële revolutie zijn fabrikanten een baken van innovatie – ze omarmen het gebruik van nieuwe technologieën zoals automatisering, 3D-printen en AI om hun productiviteit, efficiëntie en flexibiliteit te verhogen. Bedrijven – bijvoorbeeld in de groothandel, landbouw, mijnbouw en technische dienstverlening, die samen het domein Maken vormen – gebruiken deze vooruitgang al om zichzelf opnieuw uit te vinden. Als gevolg van deze inspanningen zou in 2025 tot 1,8 biljoen dollar aan inkomsten uit productie herverdeeld kunnen worden.
Andere krachtige katalysatoren zijn de noodzaak om toeleveringsketens te isoleren tegen klimaatschokken, de drang om duurzaamheid en circulariteit te verbeteren, de groeiende vraag naar werknemers met gespecialiseerde vaardigheden en de impact van geopolitieke spanningen op handelsroutes. Samen zorgen deze factoren voor een belangrijke sectorale herstructurering in de productiesector.
De maakindustrie vormt de ruggengraat van de Nederlandse economie en staat synoniem voor hoogwaardige werkgelegenheid en innovatiekracht. De industrie onderscheidt zich door uitzonderlijke productiviteit per werknemer, waarbij deze banen significant beter betaald zijn dan in andere sectoren. Digitalisering en technologische vooruitgang bieden enorme kansen voor innovatie en efficiëntieverbetering, terwijl de overgang naar duurzame productieprocessen Nederlandse pioniers in groene technologieën bevoordeelt.
Tegelijkertijd brengen wereldwijde handelsconflicten, fluctuerende grondstofprijzen en het tekort aan hoogopgeleide arbeidskrachten uitdagingen met zich mee die een strategische aanpak vereisen. De snelle technologische verandering vraagt van bedrijven voortdurende adaptatie om concurrerend te blijven. Nederlandse maakbedrijven navigeren deze dynamische omgeving door substantiële investeringen in R&D, waarbij hun wereldwijd gewaardeerde producten bijdragen aan een sterke Nederlandse exportpositie en positieve handelsbalans.
‘De Nederlandse maakindustrie is een productiviteitsmotor die bijdraagt aan hoogwaardige werkgelegenheid en economische veerkracht - door uitdagingen om te zetten in innovatiekansen blijven we wereldwijd concurrerend.’
Bedrijven die het volle potentieel van het domein Maken benutten, zullen in 2035 een voorsprong hebben.
Om een kwantitatief beeld te krijgen van hoe het domein Maken er in 2035 uit zou kunnen zien, hebben we de mogelijke wereldwijde economische impact van twee van de meest urgente megatrends gemodelleerd: technologische disruptie (met name door AI) en klimaatverandering. Het resultaat is drie uiteenlopende scenario's die overeenkomen met een reeks uitkomsten, variërend van een minimum van 33,91 biljoen dollar tot een maximum van 36,84 biljoen dollar.
De aard en omvang van de nieuwe zakelijke kansen die zich in het domein Maken zullen voordoen, zullen afhangen van de manier waarop adoptie van AI en klimaatactie vorderen. Je strategie moet rekening houden met een reeks mogelijke uitkomsten. Drie scenario's kunnen leiders in het domein Maken helpen om na te denken over wat de toekomst mogelijk in petto heeft.
Het proces van heruitvinden moet nu beginnen, met een focus op prioriteiten die inspelen op de herstructurering die al aan de gang is. Dit betekent dat er hard moet worden gewerkt aan een reeks innovatievereisten, dat concurrentievoordelen moeten worden veiliggesteld op gebieden als technologie en vertrouwen, en dat hindernissen zoals klimaatbedreigingen moeten worden omgevormd tot factoren die groei mogelijk maken.
Kies een van de negen domeinen hieronder en ontdek hoe die zich ontwikkelen, hoe groot de mogelijkheden zijn en hoe je kunt profiteren van de waarde die in beweging is.
Industry Leader Industrials & Services, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 233 25 30