Om te voldoen aan de wereldwijde vraag naar materialen en industriële goederen, moeten we de productie opnieuw uitvinden door middel van innovatie, digitalisering en automatisering.

Hoe we maken

Hoe we maken

Er is een historische transformatie van productie aan de gang

In de vierde industriële revolutie zijn fabrikanten een baken van innovatie – ze omarmen het gebruik van nieuwe technologieën zoals automatisering, 3D-printen en AI om hun productiviteit, efficiëntie en flexibiliteit te verhogen. Bedrijven – bijvoorbeeld in de groothandel, landbouw, mijnbouw en technische dienstverlening, die samen het domein Maken vormen – gebruiken deze vooruitgang al om zichzelf opnieuw uit te vinden. Als gevolg van deze inspanningen zou in 2025 tot 1,8 biljoen dollar aan inkomsten uit productie herverdeeld kunnen worden.

How we make
How we make

Andere krachtige katalysatoren zijn de noodzaak om toeleveringsketens te isoleren tegen klimaatschokken, de drang om duurzaamheid en circulariteit te verbeteren, de groeiende vraag naar werknemers met gespecialiseerde vaardigheden en de impact van geopolitieke spanningen op handelsroutes. Samen zorgen deze factoren voor een belangrijke sectorale herstructurering in de productiesector.

De waarde benutten in het komende decennium

Bedrijven die het volle potentieel van het domein Maken benutten, zullen in 2035 een voorsprong hebben. 

De omvang van die groei zal afhangen van hoe megatrends zich ontwikkelen

Om een kwantitatief beeld te krijgen van hoe het domein Maken er in 2035 uit zou kunnen zien, hebben we de mogelijke wereldwijde economische impact van twee van de meest urgente megatrends gemodelleerd: technologische disruptie (met name door AI) en klimaatverandering. Het resultaat is drie uiteenlopende scenario's die overeenkomen met een reeks uitkomsten, variërend van een minimum van 33,91 biljoen dollar tot een maximum van 36,84 biljoen dollar.

De waarde benutten in het komende decennium

Inschatting van de mogelijkheden in Maken

De aard en omvang van de nieuwe zakelijke kansen die zich in het domein Maken zullen voordoen, zullen afhangen van de manier waarop adoptie van AI en klimaatactie vorderen. Je strategie moet rekening houden met een reeks mogelijke uitkomsten. Drie scenario's kunnen leiders in het domein Maken helpen om na te denken over wat de toekomst mogelijk in petto heeft.

Verandering door vertrouwen

Wereldwijde afstemming. Verantwoorde technologie. Duurzame oplossingen. 

De vraag naar goederen en apparatuur die het milieu zo min mogelijk belasten – in combinatie met strenge milieuregels – stimuleert bedrijven om duurzame inkoop- en productiepraktijken te omarmen. Afvalreductie en circulariteit van grondstoffen worden leidende principes voor succesvolle productiebedrijven. Technologiebedrijven ontwikkelen AI- en databeveiligingsoplossingen die transparantie en efficiëntie in de waardeketen vergroten.

Wie is dat gelukt?

Een materialentechnologiebedrijf ontwikkelt via bio-engineering een milieuvriendelijke, afvalvrije methode voor de productie van hoogpresterende industriële vezels door genetisch gemodificeerde gist in tanks te kweken. Het complexe productieproces wordt gestroomlijnd met AI en een veilig netwerk van IoT-apparaten; de output wordt aangestuurd door digitale prognosetools en een geïntegreerd platform voor voorraadbeheer.

Verandering door onrust

Regionale afstemming. Gefragmenteerde technologie. Kleinschalige duurzaamheid. 

Conflicten over landgebruik, grondstoffen en migratie leiden tot politieke en economische fragmentatie langs regionale lijnen. Bedrijven kiezen voor kleinschalige, lokale productie en verkorten hun toeleveringsketens om operationele veerkracht te vergroten en te voldoen aan de specifieke normen van elke regio. Ze zoeken bovendien efficiencywinst en grondstoffenzekerheid via hergebruik en recycling, wat bijdraagt aan een actieve markt voor producten en materialen met een tweede leven.

Wie is dat gelukt

Een bedrijf dat gespecialiseerd is in de terugwinning en recycling van corrosiebestendige composietmaterialen ontwikkelt een cloudgebaseerd abonnementsplatform. Daarmee kunnen lucht- en ruimtevaartbedrijven, vloerenproducenten en maritieme fabrikanten zich eenvoudig inschrijven voor afname- en verwerkingsdiensten en zo hun verwijderingskosten verlagen. De omzet – én een betrouwbare stroom grondstoffen – uit een groeiende abonneebasis stimuleert het recyclingbedrijf om een nieuwe activiteit te lanceren: de productie van modulaire bouwcomponenten uit teruggewonnen composieten.

Verandering door grote onzekerheid

Zeer gefragmenteerde belangen. Ontwrichtende en polariserende technologie. Uitgestelde duurzaamheid.

Gebrekkig grondstoffenbeheer veroorzaakt hevige geopolitieke conflicten over grondstoffen, met verstoringen in mondiale toeleveringsketens tot gevolg. Bedrijven localiseren hun inkoop en investeren in de ontwikkeling van alternatieve materialen. Intussen, bij gebrek aan prikkels om herbruikbare of recyclebare producten te kopen, stellen consumenten gemak en snelheid boven duurzaamheid. Bedrijven reageren daarop met een sterke focus op lage-kostenproductie.

Wie is dat gelukt?

Door in te tekenen op een robotics-as-a-serviceplatform en AI-ondersteunde anomaliedetectie op de fabrieksvloer te gebruiken – én door over te stappen op regionaal ingekochte kunststoffen en componenten – verkort een middelgrote producent van huishoudelijke apparaten de productcyclus en verlaagt de kosten. Daardoor kan het bedrijf een lijn koelkasten introduceren tegen een radicaal lagere prijs dan die van de concurrentie.

Meer informatie over de drie toekomstbeelden

Om je voor te bereiden op meerdere toekomstscenario's, moet je vandaag actie ondernemen

Het proces van heruitvinden moet nu beginnen, met een focus op prioriteiten die inspelen op de herstructurering die al aan de gang is. Dit betekent dat er hard moet worden gewerkt aan een reeks innovatievereisten, dat concurrentievoordelen moeten worden veiliggesteld op gebieden als technologie en vertrouwen, en dat hindernissen zoals klimaatbedreigingen moeten worden omgevormd tot factoren die groei mogelijk maken. 

Video

How to win in the Make domain

2:33
More tools
  • Closed captions
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript

Verken alle domeinen

Kies een van de negen domeinen hieronder en ontdek hoe die zich ontwikkelen, hoe groot de mogelijkheden zijn en hoe je kunt profiteren van de waarde die in beweging is.

Contact us

Mathieu Rosier

Mathieu Rosier

Partner Industrial Manufacturing & Automotive, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 233 25 30

Volg ons