Banken

De toekomst van banken

De bancaire sector 'ouderwets' innovatief?

De omgeving waarin banken actief zijn verandert met hoge snelheid en toenemend tempo. Banken die willen meekomen – en zeker zij die voorop willen lopen – moeten alle zeilen bijzetten om in te spelen op de wensen en eisen van de klant van de toekomst.

Nieuwe technologie en wet- en regelgeving zijn in onze analyse de twee voornaamste factoren die verandering stuwen. Regelgeving vergemakkelijkt de toetreding van nieuwe spelers in de bancaire sector en deze partijen zijn door nieuwe technologie in staat om het verdienmodel van banken te ontwrichten. Naast deze twee trends spelen sociale-, economische-, milieuontwikkelingen een belangrijke rol. Verder verandert het verwachtingspatroon van klanten nu zij digitaal altijd en overal in contact kunnen staan met de bank. Juist op het moment dat nieuwe toetreders de bank langzaam - maar zeker steeds meer - naar de achtergrond dringen.

Zo kunnen wij u helpen

Hoe zorgt u ervoor, onder deze veranderende omstandigheden, dat uw bank in 2020 een relevante speler is? Wij helpen u graag bij het beantwoorden van die vraag aan de hand van vier factoren die ingaan op klantgerichtheid, concurrentie, de nieuwe bedrijfseconomie en het heruitvinden van uw organisatie. Voor meer informatie over de ‘Future of Banking’ kunt u te allen tijde contact opnemen met ons ‘FoB’ team.

loading-player

Playback of this video is not currently available

"In the next 10 years, we'll see more disruption and changes to the banking and financial industry than we've seen in the preceding 100 years"

Brett King

Relevantie formule

De relevantie die banken hebben voor belanghebbenden is het product van drie factoren: Vertrouwen, Gemak en Lage kosten; hoe hoger elk van deze drie factoren uit de formule hoe hoger de relevantie van banken. Geen van de factoren mag zeer laag of negatief zijn.

Relevantie = Vertrouwen x Gemak x Lage kosten

Vertrouwen betekent dat de banken betrouwbaar, dat wil zeggen voorspelbaar, transparant en integer, zijn voor hun klanten. Met vertrouwen doelen we ook op de mate waarin banken een nuttige en gewaardeerde bijdrage leveren aan de samenleving waar ze deel van uitmaken. Het is het fundament voor relevantie van banken. Gemak kan een onderscheidende, toegevoegde waarde van banken aan hun klanten zijn. Onder gemak verstaan we onder meer de mate waarin klanten tevreden zijn over hun gebruikservaringen met het product- en dienstenaanbod van banken, en over de snelheid, de stabiliteit en de eenvoud die zij ervaren in de interactie en communicatie met banken via het kanaal van hun keuze. Het verder verlagen van de kosten is een essentiële randvoorwaarde voor banken om producten en diensten te kunnen leveren voor een concurrerende en door klanten als eerlijk ervaren prijs. Uit het PwC Global FinTech report blijkt dat Nederlandse financiële instellingen kostenreductie als belangrijkste pijler zien om relevant te blijven ten opzichte van andere partijen (77% van de respondenten).

Hoewel nieuwe technologieën en FinTech vaak worden aangemerkt als bedreigingen voor banken, kunnen deze ontwikkelingen banken ook wel degelijk ondersteunen bij het vergroten van hun relevantie. Hieronder wordt voor elk van de drie factoren (vertrouwen, gemak, lage kosten) beschreven hoe banken gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en FinTech om aan relevantie te winnen

PwC, How FinTech is shaping the financial services 2016

Relevantie = Vertrouwen x Gemak x Lage kosten

Voor het versterken van het vertrouwen in de bancaire industrie, is het essentieel dat banken overeenstemming bereiken met hun belanghebbenden over de doelstellingen die zij willen behalen.

Lees meer

Bij uitstek dragen nieuwe technologieën en FinTech bij aan het verbeteren van het gemak voor klanten van banken.

Lees meer

Om relevant te blijven voor hun klanten zullen banken de verkoopprijs van hun producten en diensten op een duurzaam acceptabel niveau moeten houden.

Lees meer

Contact

Eugénie Krijnsen
Partner - Banken
Tel: +31 (0)88 792 36 98
E-mailadres

Volg ons