Verbeteren van en investeren in het welzijn van werknemers is volgens PwC-experts Marlene de Koning en Bas van de Pas niet alleen een ethische daad. Ze zien ook veel economische voordelen voor organisaties. People analytics kan daarbij helpen.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beschrijft stress als de ‘wereldwijde gezondheidsepidemie van de 21e eeuw'. Zelfs vóór de Covid-19-pandemie kostten alleen werkgerelateerde depressies de EU al jaarlijks 617 miljard euro. Dit toont aan dat zelfs één aspect van welzijn al aanzienlijke zakelijke gevolgen heeft. Daarom is het verbeteren van en investeren in het welzijn van werknemers niet alleen een ethische daad, maar heeft het ook economische voordelen voor organisaties.
In een eerder PwC-onderzoek hebben we de factoren die van invloed zijn op de financiële prestaties in termen van werknemersproductiviteit, verloop en ziekteverzuim onder de loep genomen. Welzijn blijkt de meest invloedrijke factor te zijn. Toch hebben veel bedrijven nog steeds moeite om deze voordelen te kwantificeren en de effectiviteit van hun welzijnsinterventies te meten. Vooral doordat welzijn een ruim en complex begrip is. Laten we, om te voorkomen dat u grote budgetten investeert zonder dat u uw welzijnsdoelen bereikt, eens kijken hoe we dit kunnen aanpakken.
Het welzijn van medewerkers is een combinatie van verschillende dimensies: fysieke, mentale, emotionele, financiële en sociale gesteldheid en de mate van nut en voldoening. Elke organisatie zal welzijn en de gewenste resultaten echter anders definiëren. Vraag uzelf daarom af:
Wanneer u deze fundamentele vragen hebt beantwoord, hebt u de eerste stap gezet in het meten en verbeteren van het welzijn van uw werknemers.
Het is belangrijk om te beseffen dat het verbeteren van welzijn geen eenmalige exercitie is, maar een continu proces met een steeds veranderende situatie. Sommige veranderingen en verbeteringen hebben tijd nodig om zichtbaar te worden en tijdens dat proces kunnen nieuwe factoren een rol gaan spelen. Het is daarom belangrijk het welzijn van uw werknemers regelmatig te monitoren. Besteed voldoende tijd aan het ontwerpen van de juiste welzijnsmeting, omdat dit uw belangrijkste bron van informatie over de staat van welzijn en pijnpunten van uw werknemers zal zijn. U kunt hierbij bestaande wetenschappelijke modellen gebruiken (zoals PERMA+) of een op maat gemaakte oplossing ontwerpen.
Zodra u de pijnpunten hebt geïdentificeerd, is het zaak verder te kijken dan de symptomen en de onderliggende oorzaken te onderzoeken. Stel dat u slaapproblemen hebt geconstateerd bij uw fabrieksmedewerkers. Een oppervlakkige interventie zou zijn om hen een slaapcoach of slaapondersteunende apps aan te bieden. Maar als u dieper graaft, zou het kunnen zijn dat financiële onzekerheid ze wakker houdt of dat slecht ontworpen schema's voor de ploegendiensten hun slaapritme verstoren. Begrijp daarom de werkelijke oorzaken achter de pijnpunten van werknemers om echt impactvolle interventies te ontwerpen.
People analytics kan u op dit traject helpen bij het identificeren van de problemen, het creëren van oplossingen en het monitoren van de effectiviteit van uw interventies. Laten we inzoomen op een paar voorbeelden van hoe people analytics veelvoorkomende welzijnsuitdagingen kan aanpakken.
Met de opkomst van hybride werken, de 24/7-mentaliteit en de druk op productiviteit kunnen soms onhoudbare werkwijzen ontstaan. Ruim een vijfde van de werknemers meldt dat hun werklast in de afgelopen twaalf maanden vaak onbeheersbaar was. Het optimaliseren van de manier van werken kan daarom een krachtig antwoord zijn voor het verbeteren van het fysieke en mentale welzijn. SES, een wereldwijde aanbieder van content-connectiviteitsoplossingen met meer dan tweeduizend werknemers, behaalde indrukwekkende resultaten door passieve gedragsgegevens te gebruiken om de werkcultuur te onderzoeken.
Voor deze organisatie vormen vergaderingen het hart van haar bedrijfsvoering. Maar SES-leiders wilden met behulp van technologie de vergadercultuur van het bedrijf verbeteren om de operaties te vereenvoudigen en meer tijd van de medewerkers vrij te maken. Hun oorspronkelijke doel was om jaarlijks 100.000 vergaderuren te besparen en om dit te bereiken kozen ze Microsoft Viva Insights.
SES betrok zo'n negenhonderd werknemers bij een proef waarbij data over vergaderingen werden verzameld. Uit deze data identificeerde het bedrijf inefficiënte vergaderpatronen om te verbeteren, bijvoorbeeld inefficiënte vergaderingen die te lang duurden of waarbij mensen onnodig betrokken waren. Na het eerste succes begint SES nu data te gebruiken om nieuwe projecten uit te voeren om de manier van werken verder te verbeteren.
Onlangs hebben ze besloten om woensdagen vrij te houden van vergaderingen. De feedback die ze van de werknemers hebben ontvangen was zeer positief: meer dan zestig procent zei dat hun welzijn verbeterde, zeventig procent voelde zich productiever, terwijl meer dan tachtig procent geloofde dat het waardevol was om vergaderingsvrije tijd te hebben.
Zestig procent van de fulltimewerknemers ervaart stress over hun financiën en dit schaadt niet alleen het emotionele en fysieke welzijn van mensen, maar ook hun betrokkenheid en productiviteit. Met deze toenemende druk willen organisaties mogelijk weten welke werknemers vatbaarder kunnen zijn voor het oplopen van financiële schulden en hen helpen deze nijpende situatie te voorkomen.
Bedrijven kunnen zoeken naar vroege signalen hiervan, zoals belangrijke levensgebeurtenissen en ander signalerend gedrag. Als echter een groter deel van de werknemers risico loopt op financiële moeilijkheden, kunt u de volgende stap zetten en onderzoeken welke persoonlijkheidskenmerken wijzen op een neiging tot schuldenlast. PwC's partner Scorius biedt op maat gemaakte persoonlijkheidsassessments, die in dit geval kunnen helpen bepalen welke werknemers een hoger risico lopen op het aangaan van schulden. Dit maakt het mogelijk om preventieve maatregelen te nemen, zoals het aanbieden van coaching op het gebied van financiële educatie of apps voor financiële fitness om het financiële bewustzijn van werknemers te vergroten.
PwC heeft een dergelijke app helpen ontwikkelen voor een financiële instelling, waar gebruikers een assessment invullen en zien hoe financieel fit ze zijn en wat ze kunnen verbeteren. Na de test stellen ze financiële doelen op en begeleidt de app ze met praktische acties en tips op gebieden waar dat nodig is (bijvoorbeeld inkomsten en uitgaven, bezittingen en schulden, buffer en risico's, en pensioen). De app heeft als doel kennis, motivatie en gedrag op te bouwen op basis van hun financiële situatie en heeft al meer dan tweeduizend gebruikers geholpen om financieel fitter te worden.
Volgens Gallup ervaart 44 procent van de werknemers veel stress. Gezien het verband tussen fysieke en mentale gezondheidsproblemen en een lagere productiviteit, is het gebruik van wearables een vruchtbare onderzoeksrichting voor veel bedrijven. Om het effect van bepaalde werkpatronen op de stress van werknemers te onderzoeken, meldde een pilotgroep van tweeduizend PwC-medewerkers in het Verenigd Koninkrijk zich vrijwillig aan om wearables te dragen die verbonden waren met hun werkagenda’s. Op deze manier kon het bedrijf geanonimiseerde gegevens ontvangen die bijvoorbeeld stressniveaus koppelden aan de wildgroei aan vergaderingen. Op hun gepersonaliseerde dashboards konden de werknemers zien hoe opeenvolgende videogesprekken van invloed waren op hun slaap, hun vermogen om van taak te wisselen en of bepaalde werkpatronen tekenen van stress veroorzaakten.
De pilot onthulde ook een duidelijk verschil tussen daadwerkelijke stress, die werd gemeten aan de hand van de hartslagvariabiliteit op de wearable, en waargenomen stress, die werd bijgehouden via een dagelijkse enquête waarin deelnemers werd gevraagd hoe gestrest ze zich voelden. Een aantal vrijwilligers gaf aan aanvankelijk niet te beseffen dat ze gestrest waren en kreeg inzicht in hoe stress geleidelijk kan toenemen.
Wanneer we een duidelijk beeld hebben van de omstandigheden waarin werknemers gedijen of verslechteren, zijn bedrijven goed uitgerust om interventies en hulpmiddelen op maat aan te bieden, zoals gezondheids- en welzijnsvoordelen of aanpassingen in de werklast. In het geval van de pilot in het Verenigd Koninkrijk toonde de data bijvoorbeeld aan dat werknemers meer frequent pauzes moesten nemen en dat wandelende vergaderingen gestimuleerd moesten worden.
Dit waren slechts enkele voorbeelden van het soort people-analyticsoplossingen dat u kunt gebruiken om welzijn te diagnosticeren en te verbeteren. Er is geen goed of fout hierbij, en meer geavanceerde analyses en tools leveren niet per se de meeste voordelen op. De sleutel is
Welzijn is een drijvende kracht achter veel voordelen voor zowel organisaties als werknemers - en u kunt deze voordelen behalen door uw welzijnsinspanningen te ondersteunen met data en bewijsmateriaal.