Stimuleer de wendbaarheid van uw personeel

Creëer concurrentievoordeel door meer betrokkenheid van uw werknemers

Werk nu al aan de medewerkerstevredenheid van morgen: vijf redenen voor actie – deel 3

Technologische ontwikkelingen en het feit dat we langer aan het werk blijven, zorgen ervoor dat we tegenwoordig van werkenden andere taken en vaardigheden vragen. Werknemers moeten vaker omschakelen; soms vrijwillig, soms niet vrijwillig. Voor bedrijven is het daarbij belangrijk dat zij een werkomgeving creëren waarin de angst voor verandering makkelijk kan worden omgezet in de wil om met behulp van technologie samen te werken. Daarmee creëren ze een duurzame inzetbaarheid van hun mensen.

Dit is het derde artikel in een serie van vijf over hoe uw organisatie door het bevorderen van de betrokkenheid van uw werknemers een concurrentievoordeel kan creëren. In samenwerking met Lynda Gratton, professor management practice aan de London Business School hebben we onderzocht welke organisatorische kenmerken een bedrijf moet hebben om zijn medewerkers zo goed mogelijk te kunnen ‘koesteren’. Uiteindelijk kwamen we tot vijf actiepunten waarmee u de tevredenheid van uw medewerkers kunt verhogen. De andere artikelen vindt u onderaan de pagina.

Download het volledige rapport (13,5 MB)

Nadruk op een leven lang leren

Een belangrijk actiepunt is dat bedrijven hun medewerkers de mogelijkheid bieden om zich te blijven ontwikkelen en aan weloverwogen talentmanagement doen. Door de veranderende arbeidsmarkt moet iedereen steeds meer zich snel kunnen aanpassen en flexibel blijven. Organisaties kunnen medewerkers daarbij helpen door de nadruk te leggen op een leven lang leren. De huidige generatie werkzoekenden en afgestudeerden zijn bij potentiële werkgevers ook steeds meer op zoek naar mogelijkheden om continu te leren en zich te blijven ontwikkelen. Dat biedt bedrijven weer de kans om met deze wervingscriteria jonge talenten aan te trekken.

Een stappenplan voor een wendbare organisatie

Maak duidelijk dat wendbaarheid noodzakelijk is

Help uw medewerkers te begrijpen dat verandering constant is, veel van mensen vraagt en soms snel gaat. Uit ons onderzoek blijkt dat bedrijven wel beseffen hoe belangrijk het is om op verandering te sturen, maar dat ze nog hun medewerkers nog te weinig helpen zich aan te passen.

Bied ‘precies genoeg, precies op tijd en precies voor mij’-leren

Klassikaal onderwijs en het in stappen ontwikkelen van vaardigheden passen niet bij  de nieuwe wereld van werken. Tegenwoordig zijn mensen gewend om informatie op het moment dat ze die nodig hebben te ontvangen, in korte sprints, via online platforms. Binnen organisaties vraagt dit om een omschakeling van leren ‘voor de zekerheid’ naar een benadering die wordt beschreven als ‘precies genoeg, precies op tijd en precies voor mij’. De nadruk ligt op gepersonaliseerde, bondige informatie die via diverse apparaten toegankelijk is als daaraan behoefte bestaat. Het gebruik van technologische tools als virtual reality kan daarbij helpen.

Bevorder de interne mobiliteit

Voor mensen die in hun carrière succesvolle stappen willen ondernemen, is een grote diversiteit aan ervaringen en vaardigheden cruciaal. Organisaties kunnen hun medewerkers daarbij helpen door ze de mogelijkheden te bieden om een nieuwe rol in een ander deel van de organisatie of in een ander land te proberen. Baanroulaties of detacheringen verbreden iemands vaardigheden. Dat zorgt voor meer wendbaarheid van de organisatie bij veranderingen in de toekomst

Bied carrières op maat

Het traditionele model van onderwijs, dienstverband en pensioen is niet meer van deze tijd. Medewerkers kijken tegenwoordig naar meerdere mogelijkheden. In plaats van binnen een bedrijf recht omhoog te groeien, zijn ze vaak bereid een stap opzij te zetten naar een functie met een gelijkwaardig salaris om meer persoonlijke tevredenheid te behalen of een geheel nieuwe carrière te beginnen. Daarbij kijken ze eerst binnen hun huidige bedrijf. Werknemers zijn in principe dus trouw aan hun werkgever, maar alleen als ze de kans hebben om hun carrière naar eigen inzicht te vormen.

Organisaties doen er daarom goed aan geen aannames doen over de motivatie van medewerkers op basis van geslacht of levensfase. Ze moeten medewerkers de kans geven hun eigen doelen en verwachtingen te stellen wat betreft de snelheid en richting van carrièreontwikkeling.

Contact

Jan Willem Velthuijsen

Jan Willem Velthuijsen

Chief Economist, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 248 32 93

Bastiaan Starink

Bastiaan Starink

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 375 58 28

Richard Goldstein

Richard Goldstein

Industry Leader Publieke Sector PwC Europe en Nederland, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 50 48

Volg ons