De inzet van communicatietechnologie en internet of things helpt bij het veiliger en leefbaarder maken van steden. Bij de ontwikkeling van zulke smart cities kan de overheid een belangrijke rol spelen, zegt Guido Dierick van chipfabrikant NXP.
Overal ter wereld trekken mensen naar de steden. Die verstedelijking is de laatste tijd versneld en dat levert problemen op voor de bereikbaarheid en veiligheid. Zo slibben belangrijke verkeersaders dicht en raakt het openbaar vervoer overbelast. ‘Technologie kan bijdragen aan het leefbaar houden van steden en regio’s’, aldus de directeur van NXP Nederland.
Bij het vergroten van de leefbaarheid in stedelijke gebieden, is goede samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven een voorwaarde voor succes, vindt Dierick. ‘De overheid kan partijen bij elkaar brengen en zo de ontwikkeling van smart mobility en smart cities versnellen. Voor de succesvolle implementatie van nieuwe technologie heb je een ecosysteem van betrokken partijen nodig: grote bedrijven, het mkb, consumentenorganisaties en de wetgever. Het kost tijd om zo’n ecosysteem op te bouwen.’
NXP is een van de bedrijven die betrokken is bij Beter Benutten, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarin werken partijen samen om de bereikbaarheid van steden en regio’s te verbeteren en de verkeerveiligheid te vergroten. In Eindhoven werkt NXP bijvoorbeeld mee aan een onderzoek naar het voorkomen van ‘spookfiles’. Spookfiles ontstaan doordat een automobilist onverwacht moet remmen en er een kettingreactie ontstaat. Door een deel van de auto’s te laten communiceren met een systeem langs de weg, zijn zulke files te voorkomen. ‘Bestuurders van auto’s met de technologie krijgen een seintje als er file dreigt’, vertelt Dierick. ‘Ze kunnen op tijd langzamer gaan rijden, zodat er geen file ontstaat.’
De kennis en technologie die zulke grootschalige pilots opleveren, is ook inzetbaar in andere delen van de wereld met vergelijkbare problemen, stelt Dierick. Maar dat alleen als de overheid partner is en als regisseur optreedt tussen partijen. Dierick: ‘We testen in Eindhoven vier methoden naast elkaar. In een groot project met steun van de overheid kan dat. Het biedt de mogelijkheid om te kijken welke techniek het beste werkt en om aan te tonen dat het systeem veilig is.’
Het vergroten van de verkeersdoorstroming is slechts een van de mogelijkheden om stedelijke gebieden met behulp van technologie veilig en leefbaar te houden. Steeds meer apparaten zijn smart: door een chip zijn ze met elkaar en het internet verbonden. Kantoren worden energiezuiniger en huizen veiliger. ‘De airconditioning en het licht gaan vanzelf uit als een ruimte niet wordt gebruikt.’
De overheid kan zich opwerpen als launching customer door technologie te omarmen die nog niet helemaal af is, stelt Dierick. ‘Voorzie een deel van de nieuwe basisscholen bijvoorbeeld van de allerlaatste technologie. Natuurlijk worden uiteindelijk niet al die mogelijkheden benut, maar in zulke proeftuinen leren we wat wel en niet werkt. Zo kunnen we de technologie verfijnen.’
Europa heeft een voorsprong als het gaat om smart mobility en smart security. Maar die dreigen we kwijt te raken. ‘In de achteruitkijkspiegel komen de Verenigde Staten snel dichterbij. In de VS zijn autofabrikanten al wettelijk verplicht om de modellen die vanaf volgend jaar op de markt komen, te voorzien van technologie die ervoor zorgt dat auto’s met elkaar kunnen communiceren.’
Willen we onze voorsprong vasthouden, zo stelt Dierick, dan is het zaak dat Brussel inzet op grote projecten. ‘Zorg voor focus. Het geld wordt op dit moment verspreid over te veel kleine projecten. Wij kunnen de overheid ondersteunen met onze kennis en met ons internationale netwerk.’
Het zou goed zijn als Brussel nieuwe regels oplegt aan autofabrikanten, zoals in de VS ook is gebeurd, meent Dierick. Met 28 landen is harmonisatie van de Europese wetgeving namelijk een heikel punt. ‘NXP speelt een belangrijke rol bij de standaardisatie van technologie, zodat de wetgeving op basis daarvan kan worden aangepast. Maar dat is een tijdrovend proces.’
NXP is een van de grootste leveranciers van beveiligde communicatiechips en chiptechnologie voor auto’s en het levert chips voor andere apparaten. Zo doet NXP samen met andere partijen, waaronder TNO en DAF, tests om vrachtwagens dicht achter elkaar te laten rijden door ze draadloos aan elkaar te koppelen. Dat bespaart brandstof, is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming op de weg, omdat vrachtwagens elkaar dan niet meer inhalen.
Guido Dierick: ‘De overheid wil nu nog dat chauffeurs kunnen ingrijpen. Daarvoor is een bepaalde minimale afstand nodig. De voordelen, zoals brandstofbesparing, gaan daardoor deels teniet. Het is aan ons om te laten zien dat de afstand kleiner kan. De techniek reageert namelijk sneller dan de chauffeur.’
Tax Partner, EMEA Connected Tax Compliance Lead, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 013 85 60