07/04/21
Terwijl we in de derde golf van de Covid-19-pandemie zitten, kijken veel organisaties al verder vooruit. Niet alleen naar het te verwachte economische herstel, maar ook naar de manier waarop ze hun mensen straks willen laten werken. Nu ze de mogelijkheden van werken op afstand hebben ervaren, heroverwegen ze hun model. In sommige sectoren kan dit leiden tot ‘hypermobiliteit’: bijna honderd procent van het personeel is wereldwijd mobiel.
Ondersteund door technologie heeft de coronacrisis het laatste zetje gegeven aan ‘hypermobiliteit', zoals wij het noemen. Hypermobiliteit is: niet gebonden aan grenzen en fysieke barrières en werkelijk internationaal. En dat allemaal vanuit ons eigen thuiskantoor.
Geografie is ondergeschikt geworden aan kennis en vaardigheden, waardoor ineens volledig virtuele teams op grote afstand van elkaar en zonder kantoor successen kunnen behalen.
Deze ontwikkeling komt niet uit de lucht vallen. In het afgelopen decennium hebben we al een grote verschuiving gezien in de manier waarop bedrijven proberen buitenlandse kennis in huis te halen.
Tien jaar geleden kwam binnen een bedrijf slechts een handjevol mensen in aanmerking voor een functie op het in een ander land gelegen hoofdkantoor of bij een buitenlandse vestiging, en vaak vanwege strategische overwegingen. Het aanbieden van uitgebreide en genereuze pakketten voor expats was dan ook de norm.
Sindsdien zijn er steeds meer variaties van over de grens heen werken ontstaan. Door de globalisering gingen bedrijven meer en verder buiten de landsgrenzen opereren. Vliegen werd goedkoper en werknemers konden daardoor vaker en gemakkelijker over de grens gaan werken. Ondertussen zetten organisaties de mogelijkheid tot reizen voor werk (kort, lang, regelmatig of af en toe) ook in om talent aan te trekken, te ontwikkelen en aan het bedrijf te binden.
De intrede van millennials op de arbeidsmarkt leidde vervolgens tot een toename van flexibele arbeidsvoorwaarden die op het individu zijn afgestemd. Deze generatie is gretig, ambitieus en bereid een tijdje in het buitenland te werken om de carrièremogelijkheden te vergroten.
Binnen het HR-beleid kwam de nadruk meer te liggen op het faciliteren van persoonlijke ontwikkelingsbehoeften dan op compensatie voor extra kosten en beloning voor ‘ongemak’.
Door de Covid-19-pandemie ontstonden er voor organisaties opeens nieuwe kansen. De verschuiving naar werken op afstand en zelfs grensoverschrijdend gaf bedrijven de mogelijkheid mensen te werven van wie ze vroeger dachten dat ze ‘onbereikbaar’ waren.
Vanwege gesloten kantoren en reisbeperkingen kiezen mensen een werkplek die het beste bij hun persoonlijke situatie en voorkeuren past. Organisaties kunnen daardoor permanent grensoverschrijdend werk op afstand creëren, maar ook door technologie ondersteunde virtuele opdrachten laten uitvoeren of zelfs volledige virtuele teams voor langere of kortere termijn laten samenwerken.
Organisaties die zich op deze toekomst van werk voorbereiden, moeten allereerst beslissen welk standpunt zij innemen nu meer werknemers willen pendelen of op afstand over grenzen heen willen werken.
Gaan ze een visieontwikkelen om deze nieuwe behoeften van werknemers te faciliteren? Gaan ze internationaal werken op afstand aanbieden als een van hun werknemersvoordelen? Of gaan ze zich alleen richten op de compliancerisico's en een kader implementeren dat internationaal werken op afstand beperkt?
Bij het beantwoorden van deze vragen wordt van HR verwacht dat ze met een visie komen over hoe het bedrijf optimaal gebruik kan maken van de bestaande mogelijkheden, rekening houdend met compliancerisico's, kosteneffectiviteit, de werknemerservaring en veiligheid. Daarmee speelt de HReen sleutelrol bij het begeleiden van organisaties naar de toekomst van werk.
Playback of this video is not currently available
Als werknemers ook na de coronacrisis een dag extra vanuit huis gaan werken, kan dat op lange termijn leiden tot extra kosten.
Medewerkers en hun vaardigheden zijn de basis voor elke organisatie. Een goed ingericht arbeidsvoorwaardenbeleid, een optimale 'employee experience' en een professionele HR-functie zorgen ervoor dat mensen met de juiste capaciteiten voor de organisatie willen werken, dat medewerkers tevreden zijn en dat zij optimaal bijdragen aan de doelen van de organisatie. Daarvoor biedt het passende arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden die steeds meer aansluiten bij de wensen van het individu. Lees er meer over.