Ondernemingen hebben moeite met het aantrekken van mensen met digitale kennis en vaardigheden als creativiteit en probleemoplossend vermogen, zo bleek uit de recente CEO Survey van PwC. Ron van Oijen, CEO van verzekeraar Vivat, ondervindt dit ook.
Van Ooijen geeft aan ongeveer de helft van zijn tijd te vullen met onderwerpen die raken aan het aantrekken en ontwikkelen van talent. ‘Niet alleen onze kennis, kapitaal en naam zijn daarbij belangrijk, maar ook in hoeverre we openstaan voor nieuwe dingen en durven te pionieren.’
De ambities van Vivat zijn dan ook huizenhoog. Aan het eind van dit jaar moet het bedrijf bovenaan het lijstje staan van de meest innovatieve verzekeraars. Over drie tot vijf jaar kan de helft van de werknemers met data omgaan en is de helft van de producten data driven. Het klantcontact is dan veel directer door de inzet van nieuwe en sociale communicatiekanalen. En, verwacht van Oijen ‘onze werkomgeving ziet er tegen die tijd ook heel anders uit.’
Wellicht lijkt het Vivat-kantoor dan meer op B. Amsterdam, het oude hoofdkantoor van IBM dat onder die naam in twee jaar tijd een hippe plek is geworden voor start-ups, creatieve bedrijfjes, zzp’ers en de innovatieafdelingen van ‘corporates’. Er zijn grote en kleine ruimtes, veelal gevuld met tweedehands meubilair, werkhoekjes, maar ook lange tafels om gemakkelijk bij elkaar aan te schuiven. Het is een heel andere omgeving dan het traditionele kantoor.
In deze ‘bedrijvenbroedplaats’ werken, in samenwerking met StartupBootcamp, vier teams van Vivat drie maanden lang aan het ontwikkelen en continu testen van nieuwe markten en producten. Het doel is tweeledig: de betrokken Vivat-medewerkers op een nieuwe, nog klantgerichtere en meer agile manier leren werken. Die ervaring nemen ze straks mee naar het hoofdkantoor in Amstelveen. En deze manier van werken maakt Vivat aantrekkelijker als werkgever.
Van Oijen: ‘Ons bedrijf verandert in de richting van start-ups, om zo ook die talenten aan te trekken. Uiteindelijk hoort daar een geheel nieuwe manier van werken bij. In een omgeving als B. Amsterdam voelen mensen zich meer thuis. Ze lopen hier ook heel gemakkelijk bij elkaar binnen en leren elkaar goed kennen. Er is hier ook helemaal geen hiërarchie.’
Een dergelijke omgeving dwingt de verzekeringsbranche tot veranderen, aldus Van Oijen. ‘Wij worden uitgedaagd door start-ups die met nieuwe producten komen, maar die ook op een heel andere manier werken. Dus moeten wij ook onze manier van werken veranderen. Anders gaan die jonge mensen niet bij ons werken, maar bij die start-ups.’
Ook voor het klantcontact is die jonge generatie nodig. ‘Als ik met iemand praat over de opbouw van zijn of haar pensioen, spreek ik dezelfde taal. In die fase zit ik zelf. Maar als ik moet praten over een scooterverzekering, gaat dat niet goed. Ik weet niks van scooters. Iemand van begin twintig, die net van school is, weet dat vaak wel; die weet de goede kleuren, merken en types. Hij of zij heeft die match met de doelgroep dus wel en weet dus ook hoe je daarover kunt communiceren.
Door verschillende generaties aan je te binden kun je klanten beter helpen.’
Van Oijen: ‘De hele financiële sector verandert in een razendsnel tempo. Wij zoeken daarom ook mensen met andere vaardigheden dan vroeger. Data spelen een steeds grotere rol in ons bedrijf. We zoeken mensen die thuis zijn in big data en de inzet daarvan. Die zijn best moeilijk te vinden. We leiden mensen dus op en scholen ze om. Ook de mensen die al langer bij Vivat werken, krijgen deze kansen. Daarvoor hebben we een uitgebreid programma.’
Vivat zoekt overigens niet alleen mensen met kennis van data en technologie. De vaardigheid om samen te werken en veranderbereidheid zijn ook belangrijk. ‘Het gaat er niet alleen om hoe goed jij zelf bent, maar ook hoe goed je bent in een team. En kun je veranderen? Want we veranderen snel. En als je niet mee verandert, dan verlies je klanten.’
Partner, lid Raad van bestuur, voorzitter Tax & Legal board, PwC Netherlands