Rondom het thema digitalisering is de afgelopen jaren een enorme hype ontstaan. Daarbij gaat het echter om veel meer dan technologie alleen. Olaf Acker, binnen PwC verantwoordelijk voor de dienstverlening op digitaal gebied, vertelt over het belang van dit onderwerp en over de grote impact die dit heeft op zowel de klanten van PwC als PwC zelf.
Olaf Acker: ‘Onder digitale transformatie wordt in eerste instantie verstaan de vergaande verandering van onze wereld door technologie. Maar dat is wel een erg smalle definitie. Technologie is vaak alleen de trigger voor een veel bredere ontwikkeling die leidt tot een ander verwachtingspatroon bij klanten en tot nieuwe concurrenten en businessmodellen.
Per sector gebeurt dat in een ander tempo. Wat de mediasector eind jaren negentig al heeft doorgemaakt, begint nu pas te spelen in de staalindustrie en in de industriële productie. Veranderingen in kleine stapjes volstaan niet meer voor ondernemingen in vrijwel alle sectoren. Ingrijpende transformatie vergt bovenal een verandering van perspectief.’
‘Dat heeft Albert Einstein al eens mooi verwoord: “Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere”. We hebben nieuwe wegen nodig om complexe problemen te kunnen oplossen. Daarvoor moeten problemen vanuit een andere invalshoek en door andere experts worden bekeken.
Voorheen gold nog dat veel problemen zonder technologie konden worden opgelost – dit was het exclusieve terrein van de CIO. Vandaag de dag kan geen enkele bedrijfsstrategie meer zonder een visie op technologische verandering.’
‘Om de complexiteit van grote transformatieprojecten aan te kunnen is meer nodig dan puur strategisch of technologisch advies. Onze ervaring leert dat de grootste uitdagingen draaien om drie kernpunten: Business, Experience en Technology. Deze benadering noemen we het “BXT-model”.
Nieuwe bedrijfsmodellen ontstaan altijd vanuit een combinatie van zakelijk inzicht, een unieke klantervaring en de integratie van toekomstgerichte technologieën. En juist dát bieden wij onze klanten, want wij snappen hun business en kennen het belang van een uitvoerbare strategie. Vandaar ons motto from strategy through execution.'
‘Die ligt overal. Experience staat voor de mens, zijn belevenissen en zijn ervaringen. Men is op zoek naar design, want dat werkt. En men zoekt naar creativiteit, iets wat de visie van een onderneming belichaamt. Voor PwC betekent dit ook dat we nieuw talent moeten aantrekken en nauwer moeten samenwerken.
Bij nieuw talent denken we al gauw aan collega’s met een exact profiel (wiskunde, informatie, natuurwetenschap en techniek). Zij blijven zonder meer enorm belangrijk voor ons, maar collega’s met dit profiel bieden geen antwoord op de vraag hoe mensen met techniek omgaan. PwC is daarom begonnen met de ontwikkeling van een groep creatievelingen en consultants die in staat zijn om optimaal design – als concurrentievoordeel – voor onze klanten te realiseren.
Stel je eens voor hoe een dataspecialist, een cyberspecialist, een consultant, een programmeur, de eindgebruiker en een facilitator samen gaan zitten om binnen één week een cybersecurity-app te ontwikkelen, vanaf het eerste idee en de prototypen tot aan de implementatie. Zó snel en efficiënt moet dat tegenwoordig gaan. Deze teams hebben fysieke ruimte nodig waarin zij kunnen innoveren. Die bieden wij ze in onze Experience Centres. In Frankfurt is vorige maand een dergelijke ruimte geopend en later dit jaar gebeurt dit ook in Amsterdam en Brussel.’
Pepper is als humanoïde robot geprogrammeerd om mimiek en gebaren te analyseren, zodat hij adequaat op emoties kan reageren. Pepper is bijvoorbeeld inzetbaar in het contact met klanten, vooral als het gaat om het vinden of retourneren van artikelen. Voor de automotivesector werkt PwC momenteel aan een showcase, waarin Pepper als adviseur voor autoaccessoires optreedt en als eerste aanspreekpunt bij autodealers kan worden ingezet.