'Digitale transformatie draait om de combinatie van technologie, proces en mens'

Als het gaat om digitalisering, zitten veel bedrijven vooral met vragen over hoe, wat en met wie. ‘Dat is logisch’, zegt Hans Bos, national technology officer van Microsoft in Nederland. ‘Want hoewel de digitale transformatie ingrijpende gevolgen voor een bedrijf kan hebben, is het vaak niet de kern van waar het mee bezig is.’

Stel, een bank of verzekeraar ziet de voordelen van werken in de cloud en overweegt de klantdata over te hevelen naar de datacentra van Microsoft. Maar vervolgens komen de vragen. Mag dat wel van de toezichthouder? Zijn de gegevens van de klanten veilig? Hoe zit het met de privacy? En wat zegt de wet daarover?

‘Het is mijn rol over dit soort kwesties na te denken’, vertelt Hans Bos. ‘En om in gesprek te gaan met de toezichthouder en uit te leggen met welke waarborgen en controles onze onlinediensten zijn omgeven. Zodat de klant en de toezichthouder inderdaad ruimte zien voor clouddiensten.’

Hans Bos (Microsoft) over werken in de cloud en de samenwerking met PwC

Een brug slaan tussen technologie en implementatie, waarom is dat nodig?

‘Organisaties en processen zijn veelal ontstaan in de analoge periode, met alle beperkingen die daarbij horen. Dankzij de digitale transformatie kun je als het ware “blanco” beginnen en vanaf de tekentafel bedenken hoe je de processen – of zelfs je hele organisatie – wilt inrichten. Maar dat vergt een heel andere manier van denken. In de praktijk blijkt ondersteuning dan ook nodig om de stap van analoog naar digital first te maken.’

De digitale transformatie heeft grote gevolgen voor vrijwel elke branche. Is dat besef geland?

‘De urgentie is er. Ik hoeft bijna nooit meer uit te leggen wat digitaal is, of dat je ermee aan de slag moet. De vraag is meestal niet waaróm, maar eerder hóe, wát en met wie. Dat organisaties daarbij hulp nodig hebben, is logisch. Want hoewel de digitale transformatie ingrijpende gevolgen voor ze kan hebben, is het niet de kern van waar ze mee bezig zijn.’

Microsoft werkt samen met PwC om organisaties te helpen digitaal waarde te creëren. Waarom?

‘Al vanaf de oprichting leeft bij Microsoft het besef dat klanten de meeste waarde kunnen creëren door onze producten te combineren met de expertise van anderen. PwC biedt klanten unieke kennis en inzichten in industrieën en markten. Vanuit haar adviserende rol signaleert PwC of er in een branche een digitale disruptie om de hoek staat en of er bij een organisatie ruimte is voor een digitale transformatie.’

Hoe gaat dat in de praktijk?

‘Laten we het voorbeeld nemen van de financiële instelling die haar data naar de cloud wil brengen. Wij zorgen ervoor dat onze clouddiensten aan alle technische voorwaarden voldoen. Maar het gaat er ook om hoe je die techniek gebruikt. Er zijn voorbeelden genoeg van datalekken waarbij de technische infrastructuur niet in het geding is, maar het door menselijk handelen of door weeffouten in het proces toch misgaat. Dan komt PwC in beeld, bijvoorbeeld om te helpen de informatiebeveiliging op een passend niveau – cultuur, structuur, processen, mensen en systemen – te borgen.’

Veiligheid en privacy zijn belangrijke issues bij werken in de cloud.

‘Het is een misvatting dat compliance- en privacyvraagstukken gaan spelen vanwege de overstap naar de cloud. Of je nu data beheert in je eigen datacentrum of in onze datacentra, je moet aan de wet- en regelgeving voldoen.
Het verschil is dat onlinediensten en datacentra voor ons core business zijn: ontworpen volgens internationale standaarden, getoetst door onafhankelijke partijen en ontwikkeld vanuit de gedachte security first, privacy first & compliance first. De overstap naar de cloud leidt daarom juist vrijwel altijd tot een aantoonbare verbetering van de veiligheid.’

Hoe gaat de digitale transformatie zich verder voltrekken?

‘Digitale transformatie draait altijd om de combinatie van technologie, proces en mens. Alle drie moeten op orde zijn. Daarom werken Microsoft en PwC er samen hard aan om organisaties veranderingen in de praktijk te laten ervaren.
Voor de komende jaren zien we vier hoofdlijnen waarlangs de digitale transformatie zich zal voltrekken: naast het digitaal optimaliseren van processen en de ontwikkeling van digitale producten zijn dat empowering employees – nieuwe manieren waarop medewerkers informatie delen, beslissingen nemen en participeren in processen – en connecting your clients, dat wil zeggen het ontwikkelen van wederzijds waardevolle proposities samen met de klant.’

Welke tip wilt u organisaties meegeven die stappen willen zetten richting digital first?

‘Generiek raad ik organisaties aan om na te gaan of er in het bestuur een digitale vertegenwoordiging is. Heb je iemand in huis met bestuursmandaat die kennis, inzicht en ervaring heeft om de juiste vragen te stellen of uitdagingen te formuleren?’

Partners in digitale transitie

De samenwerking tussen Microsoft en PwC slaat een brug tussen de strategische uitdagingen van de klant en de technologische oplossingen die daarvoor voorhanden zijn. In Nederland, maar zeker ook wereldwijd, werken Microsoft en PwC al enige tijd samen in een partnership gericht op businesstransformatie.

De digitale revolutie brengt disruptie in sectoren, organisaties, producten en diensten. PwC adviseert en begeleidt organisaties in deze transformatieprocessen. Belangrijke speerpunten hierbij zijn de digitale werkplek, cybersecurity en data-analyse. Die sluiten nauw aan bij de Microsoft-producten op dat vlak.

Omgekeerd kunnen de oplossingen van Microsoft worden ingezet voor het realiseren van strategische kansen op het gebied van digitalisering die PwC-consultants bij hun klanten signaleren.

Contact

Ron Martinek

Ron Martinek

Partner, Microsoft Alliance Lead Netherlands, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 243 92 72

Volg ons