Professionele online diensten met een sociaal karakter

Marketingbureau Swink zet talenten van mensen met autisme in

Swink is een online marketingbureau met een duidelijk sociaal karakter. Door mensen met autisme bij de arbeidsmarkt te betrekken, realiseert Swink een belangrijke maatschappelijke impact.

‘Door hun geconcentreerde manier van werken en oog voor detail zijn mensen met autisme heel geschikt voor de precieze werkzaamheden van een online marketingbureau’, zegt Niels van Buren, algemeen directeur van Swink.

Voor mensen met een beperking, dus ook voor mensen met autisme, is het steeds moeilijker om mee te komen in een maatschappij die meer en meer individualiseert en waarin continu meer van mensen wordt verwacht. Van Buren: ‘Alleen als je sociaal heel handig bent en goed kunt netwerken, maak je een kans op de huidige arbeidsmarkt. Naar schatting heeft slechts 28 procent van de mensen met autisme betaald werk. Terwijl zij vaak veel waardevolle talenten hebben en goed inzetbaar zijn. Omdat ze geen werkervaring hebben, vinden ze geen baan. Bij Swink kijken we naar de capaciteiten die iemand heeft. We zoeken mensen die affiniteit hebben met internet en computers, maar ze hoeven dat nog niet bij een bedrijf in de praktijk te hebben gebracht.’

loading-player

Playback of this video is not currently available

Niels van Buren

Ideale werknemers

‘In het algemeen kun je zeggen dat mensen met autisme zich vaak langdurig kunnen concentreren, analytisch zijn, oog hebben voor detail en heel gestructureerd werken. Als je deze eigenschappen goed weet te kanaliseren, zijn ze ideale werknemers.’

Onderscheidend vermogen

‘Als ik van klanten hoor dat ze ons werk even goed of zelfs beter vinden dan van een “normaal” bureau, is dat voor ons een groot compliment’, vervolgt Van Buren. ‘Maar wat ons pas echt onderscheidt, is onze maatschappelijke relevantie en de maatschappelijke impact die wij maken als bedrijf. Dat voegt iets extra’s toe en maakt ons uniek. Een klant zei me eens: “Jullie leveren even goed werk als jullie concurrent, maar ik betaal liever jullie rekening dan die van een ander omdat ik weet dat er iets extra’s met mijn geld gebeurt”.’

Maatschappelijke impact

Om de sociaal-maatschappelijke impact financieel inzichtelijk te maken, heeft Swink zijn social return on investment laten uitrekenen. Van Buren: ‘Elke euro die in ons bedrijf wordt gestopt, levert 1,95 euro op. Dit wordt vooral bepaald doordat onze werknemers uit een uitkeringssituatie komen en bij ons een dienstverband en een salaris krijgen. Een ander sociaal aspect is dat mensen bij ons opgeleid en getraind worden en een werkritme opbouwen. Mensen die zonder werk thuiszitten, zijn minder gelukkig, voelen zich vaak geïsoleerd en leveren meer zorgkosten op voor de samenleving.’

Niels van Buren heeft vaak gezien hoe werknemers van Swink opbloeien nadat ze in dienst zijn gekomen. ‘Vaak komen ze zenuwachtig en onzeker binnen, maar door een goede opleiding en interessant werk gaan ze steeds steviger in hun schoenen staan. Wat ook helpt, is dat we bij Swink op een volwassen en zakelijke manier over autisme praten. Onze mensen stuiten in de samenleving vaak op veel onbegrip, waardoor ze hun autisme proberen te verbergen. Maar bij ons kunnen ze zichzelf zijn, omdat collega’s ook autistisch zijn, en de managers – die dat niet zijn – daar in ieder geval goed mee kunnen omgaan.’

Marketingbureau Swink zet talenten van mensen met autisme in
Professionele online diensten met een sociaal karakter

Businessmodel en ambitie

Bij Swink werken nu twaalf mensen en de ambitie is om dit aantal te laten groeien naar honderd mensen. Van Buren: ‘Opschaling van ons bedrijf is de volgende stap, omdat we zo meer maatschappelijke impact kunnen maken. We zijn purpose-driven in plaats van profit-driven, want bij ons staat de sociale missie op één en daarna kijken we hoeveel winst we moeten draaien om financieel gezond te zijn. Dat laatste is natuurlijk ook bepalend voor ons bestaansrecht.’

Een leven dat niet alleen bestaat uit geld verdienen

Swink werd in 2007 door Paul Malschaert opgericht. Toen hij in de jaren negentig nog als IT-manager werkte, was hij naast zijn werk betrokken bij een initiatief dat ernstig zieke kinderen in ziekenhuizen via het internet bij de maatschappij betrok. Toen ontdekte hij dat veel van deze kinderen in hun volwassen leven in een uitkering terechtkomen. Mensen met een beperking betrekken bij de samenleving was voor Malschaert een belangrijke reden om met Swink te beginnen.

Malschaert: ‘Met Swink zoeken we de balans tussen het neerzetten van een gezond bedrijf en onze sociale doelstellingen. Als ik straks op mijn oude dag in Huize Avondrood zit, kan ik terugkijken op een leven dat niet alleen heeft bestaan uit geld verdienen.’

Niels van Buren kent Paul Malschaert al sinds de oprichting van Swink, omdat hij als relatiemanager bij ING de financiering van Swink heeft verzorgd. Toen Malschaert in 2014 aangaf verder te willen groeien, zag Van Buren een kans om te gaan ondernemen en werd hij mede-eigenaar.

Naast het ondernemen was de diagnose MS die hij in 2010 kreeg, een andere drijfveer voor Van Buren om in Swink te stappen. Ondanks de fysieke en mentale klap die deze ziekte hem gaf, wist hij toch de Mount Everest te beklimmen en liet hij zien dat iets schijnbaar onmogelijks toch mogelijk kan zijn. Van Buren: ‘Ik ben in Swink gestapt zonder ervaring met autisme, maar met veel ervaring in het bedrijfsleven, een gezonde interesse in mensen en plezier in het helpen van mensen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.’

Swink levert online diensten aan de marketing- en communicatieafdelingen van grote bedrijven en (semi-)overheidsinstellingen. Deze diensten bestaan onder meer uit content management, het verzamelen van websitestatistieken, website-migratie, online marketing, het opschonen van databases en het leveren van helpdeskdiensten voor online platforms.

Op dit moment is Paul Malschaert bezig met het bouwen van een cybersecurity-propositie. ‘Mensen met autisme hebben veel aanleg voor dit soort dienstverlening, want het zijn echte puzzelaars’, aldus Malschaert. ‘Ze vinden het bijvoorbeeld interessant om te kijken hoe ze een systeem kunnen hacken om de zwaktes ervan bloot te leggen. We willen autisten gaan werven die we kunnen opleiden om dit soort werk te doen.’

Paul Malschaert

Contact

Marloes Tap

Marloes Tap

Projectcoördinator, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 46 07

Volg ons