Covid-19 Helpdesk voor zelfstandigen, ondernemers en organisaties

Bij PwC staan we klaar om u op weg te helpen bij uw vragen

Houvast in onzekere tijden

Veel mkb-ondernemers, zelfstandige ondernemers, sociaal ondernemers en goededoelenorganisaties worden geraakt door de Covid-19-crisis. Dat brengt onzekerheid. Hoe loods ik mijn bedrijf zo goed mogelijk door deze crisis? Hoe zorg ik voor mijn medewerkers? En kan ik steun krijgen vanuit de overheid? PwC wil ondernemers houvast bieden. Wij staan klaar om u op weg te helpen bij uw eerste, acute vragen. Kosteloos. 

Natuurlijk zullen we niet alle vragen kunnen beantwoorden. Veel is nog onzeker, ook voor ons. We doen ons best om u zo goed en snel mogelijk op weg te helpen.

Voor wie is de Covid-19 Helpdesk bedoeld?

De helpdesk is speciaal voor het mkb*, zelfstandige ondernemers, sociaal ondernemers** en goede doelen organisaties. Door de noodmaatregelen hebben zij vaak minder klanten en daalt de omzet. Zij worden geraakt in het hart van hun bestaan. 

Bent u er daar één van? 

En hebt u een informatieve vraag over overheidssteun, crisismanagement, personeel, werkkapitaal of fiscale mogelijkheden? Stel dan uw vraag via onze vragenlijst.

Bent u (audit)klant van PwC? Neem dan direct contact op met uw PwC-contactpersoon voor vragen over de gevolgen van de Covid-19-crisis voor uw bedrijf. We kunnen u op die manier beter helpen. 

De helpdesk is gericht op het beantwoorden van vragen voor informatieve doeleinden. We verstrekken in die zin geen advies.

* Ondernemingen met maximaal 250 medewerkers.

** Klik op de link om te zien welke definitie wij hanteren voor sociaal ondernemers. Sociaal ondernemingen komen in aanmerking om ook een beroep te doen op ons voor meer uitgebreid pro-bonoadvies.

Hoe kan PwC u het beste helpen?

Vul hier een korte vragenlijst in:

1. Bent u een mkb-, zelfstandig- of sociaal ondernemer of werkzaam bij een goede doelen organisatie?
JA
NEE
2. Is uw bedrijf geraakt door de Covid-19 crisis?
JA
NEE
3. Hebt u een concrete, informatieve vraag op het gebied van: Fiscale mogelijkheden, Overheidssteun en financiering, Crisismanagement, Personeel en kosten of Werkkapitaal en operationele verbeteringen?
JA
NEE

Stel uw vraag aan het Covid-19 Helpdesk van PwC:

Hebt u vragen over de impact van Covid-19 op uw onderneming? Stel uw vraag aan onze PwC-professionals. Wij doen ons best uw vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Wegens drukte kan dit enige tijd duren.

Bij het verstrekken van uw e-mailadres erkent u de privacy statement gelezen te hebben, en gaat u akkoord met het verwerken van de data in overeenkomst met de privacy statement. (inclusief internationale gegevens uitwisseling). Mocht u op een bepaald moment van gedachten veranderen over het ontvangen van informatie van ons, dan kunt u ons dit laten weten via het contactformulier.

Webinar: Covid-19 Impact

Hiernaast kunt u het webinar (15 april 2020) terugkijken en luisteren, speciaal voor social enterprises, start/scale-ups. Tijdens dit webinar behandelen wij de steunmaatregelen vanuit de overheid, de NOW-regeling en contracting. Ook delen scale-up Parkos en social enterprise Happy Tosti hun ervaringen rondom de impact van Covid-19 op hun bedrijf.

loading-player

Playback of this video is not currently available

Welk houvast kan PwC u bieden?

We helpen u op weg 

Onze medewerkers helpen ondernemers met informatieve vragen. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over de noodmaatregelen van de overheid en de gevolgen van Covid-19 voor het mkb, zelfstandig ondernemers en sociaal ondernemingen. We richten ons op vijf onderwerpen:

Fiscale mogelijkheden

Vanwege het Covid-19 virus heeft de overheid enkele crisismaatregelen genomen. Getroffen ondernemers kunnen uitstel van betaling van belasting krijgen. Werkgevers kunnen inmiddels al een beroep doen op werktijdverkorting en deeltijd-WW. Wellicht vraagt u zich af of u voor een van de regelingen in aanmerking komt of wilt u weten waar u een aanvraag kunt indienen. Graag helpen wij u met deze en andere vragen op weg.

Steun van de overheid en aanpassingen in bestaande financiering

Door de Covid-19 virus kan uw liquiditeit snel afnemen. Hoe blijft u dan zorgen voor een goede financiering? Wilt u weten welke regelingen er allemaal zijn en hoe u erachter komt of u hiervoor in aanmerking komt, neemt dan contact op met de helpdesk.

Aandachtspunten op personeelsgebied

De Covid-19 crisis heeft invloed op uw medewerkers en uw HR-beleid. Ook pensioenregelingen en contractuele verplichten kunnen onder druk komen te staan. Wilt u op deze onderwerpen op weg worden geholpen, neem dan contact op met de helpdesk.

Goed omgaan met een crisis

Geen enkele crisis is een overzichtelijke gebeurtenis die slechts op één onderdeel van de economie, een keten of een organisatie van invloed is. Dat geldt zeker voor de Covid-19-uitbraak. Waarop moeten bestuurders letten om de effecten te verzachten? Neem voor deze en andere vragen ten aanzien van crisismanagement contact met de helpdesk op.

Optimalisatie van het werkkapitaal

Als de liquiditeit van uw onderneming onder druk staat, is het zaak om het werkkapitaal en kostenniveau van uw organisatie aan te passen aan de nieuwe situatie. U zult snel en adequaat operationele verbeteringen moeten doorvoeren. Waarop moet u dan letten? Hiermee helpen wij u graag op weg.

Sociaal ondernemers kunnen ook bij ons terecht voor meer uitgebreide vragen en hulp bij implementatie naar aanleiding van de Covid-19-crisis. Via de helpdesk kunt u worden doorverwezen naar ons Corporate Sustainability team als dit het geval is.

Noodpakket 2.0: overzicht maatregelen tweede steunpakket

Op 20 mei 2020 heeft het kabinet in de Kamerbrief Noodpakket banen en economie 2.0 meer bekendgemaakt over het tweede steunpakket voor ondernemers in de coronacrisis. Dit steunpakket bevat de verlenging van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) en andere maatregelen uit het eerste pakket, met in veel gevallen nieuwe voorwaarden. Daarnaast bevat het nieuwe steunmaatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB. Zie ook het bij de Kamerbrief behorende overzicht van alle huidige en nieuwe noodmaatregelen.

Lees meer over Noodpakket 2.0

Volg ons