Sustainability

PwC’s NL Consumer Insights Survey 2019

Nederlandse consumenten zijn minder groen dan gedacht

Nederland staat bekend als een voorloper op het gebied van sustainability. De tiende Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC laat echter zien dat Nederlandse consumenten wat betreft duurzame winkelgewoontes achterlopen op burgers van veel andere landen.

Uit ons onderzoek blijkt dat 28 procent van de Nederlandse consumenten bewust naar producten met een milieuvriendelijke verpakking zoekt. Wereldwijd is dat percentage 37. Ook als het gaat om het kiezen van duurzame producten die bijdragen aan een beter milieu, is er een verschil: 27 procent van de Nederlandse consumenten gaf aan dit belangrijk te vinden, tegenover 35 procent van de wereldwijde respondenten.

Op de vraag of zij bij het winkelen bewust kijken naar merken die een duurzaam productieproces ondersteunen, gaf 23 procent van de Nederlandse respondenten aan dit te doen. Wereldwijd was dat 29 procent. Nederlandse consumenten zijn ook minder bereid meer te betalen voor duurzaamheid, of het nu gaat om duurzaam geproduceerd voedsel of producten van merken die doneren aan goede doelen (zie figuur 1). Een interessante bevinding is dat Nederlanders minder geïnteresseerd zijn in duurzaamheid naarmate ze meer verdienen. Dit geldt vooral voor babyboomers.

Drie cruciale punten voor marktstrategie

Uit ons onderzoek komen drie cruciale punten naar voren waarmee aanbieders van consumentenproducten in Nederland rekening moeten houden bij hun marktstrategieën.

Lokaal geproduceerde levensmiddelen geliefd

Allereerst is meer dan de helft van de consumenten bereid meer te betalen voor lokaal geproduceerde levensmiddelen.

Minder plastic is prioriteit

Ten tweede is een vermindering van het gebruik van plastic een duidelijke prioriteit voor Nederlanders. Van de ondervraagde Nederlandse consumenten gaf 37 procent aan dat ze proberen om plastic producten zoals rietjes te vermijden (zie figuur 2).

Stadsbewoners kopen duurzamer

Tot slot laten de uitkomsten van het onderzoek zien dat stadsbewoners duurzamer kopen. Aangezien het aantal inwoners van de steden in de komende jaren groeit en de plattelandsbevolking krimpt, is dit een duidelijk signaal voor aanbieders om rekening te houden met demografische verschuivingen.

Meer over de Nederlandse resultaten

Winkelen in Nederland in 2019

Technologie heeft de relatie tussen klanten en bedrijven zo sterk veranderd dat de consument het nu voor het zeggen heeft en een goede winkelervaring belangrijker is dan ooit. Dat blijkt uit de tiende jaarlijkse Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC. Bedrijven moeten een nieuwe klantmetriek gaan gebruiken, waarin rekening wordt gehouden met deze verschuiving: de “return of experience” (ROX).

Lees meer over winkelen in Nederland in 2019

A-merken

Aanbieders van consumptiegoederen moeten overwegen om hun direct-to-consumer (DTC)-verkoopkanalen uit te breiden, of om snel e-commerce-initiatieven te ontwikkelen, als ze nog niet aan DTC doen. De tiende jaarlijkse Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC bevestigt dat Nederlandse consumenten daarvoor openstaan.

Lees meer over A-merken

Contact

Shana Laurie de Hernandez

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 75 55

Harald Meinders

Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 46 05

Volg ons