Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

FOODLOGICA streeft naar groene 'last mile’ bij bezorging van voedsel

FOODLOGICA gebruikt fietsen op zonne-energie om voedsel naar lokale producenten van duurzaam voedsel, restaurants en cateraars te brengen.

Duurzame voedingssector

Francesca Miazzo, medeoprichter en CEO van FOODLOGICA, heeft een achtergrond in ruimtelijke ordening en stedelijke ontwikkeling. Tien jaar geleden richtte ze CITIES op, een stichting die wereldwijd stedelijke ontwikkelingsvraagstukken analyseert en oplossingen op dit gebied ontwikkelt. Haar geesteskind FOODLOGICA maakt deel uit van de stichting CITIES. Miazzo: 'Relatief kleine bedrijven in de duurzame voedingssector hadden allemaal hun eigen vervuilende (diesel)bestelauto's in de drukke binnenstad van Amsterdam. Ik realiseerde me dat er behoefte was om deze lokale ondernemers te helpen met het snel, schoon en emissievrij bezorgen van voedsel. Dus het idee was er, maar ik had geen financiën om het op te starten. Dat is de reden dat mijn zakenpartner Jessica Spadacini erbij is gekomen en samen hebben we FOODLOGICA opgericht. We hebben het concept zo aangepast dat er een goed pilotproject ontstond. En zo zijn we dus begonnen: twee Italiaanse vrouwen in de Amsterdamse logistieke sector. Niet iedereen geloofde in ons concept, wat enerzijds frustrerend was, maar ons anderzijds juist extra motiveerde om door te zetten. Met een initiële investering van twintigduizend euro kochten we bakfietsen en zonnepanelen om de fietsen op te laden, zodat we aan de slag konden. Nu zijn we de enige duurzame start-up in Amsterdam die uitsluitend gebruikmaakt van gekoelde e-bikes voor het bezorgen van voedsel.'

'Twee Italiaanse vrouwen in de Amsterdamse logistieke sector. Niet iedereen geloofde in ons concept, wat enerzijds frustrerend was, maar ons anderzijds juist extra motiveerde om door te zetten.'

Francesca Miazzo, medeoprichter en CEO FOODLOGICA

Francesca Miazzo (links) en Jessica Spadacini (rechts) van FOODLOGICA

'In het begin was de belangrijkste vraag vooral of ons concept werkte, maar dankzij de steun die we van PwC kregen na het winnen van het Social Impact Lab konden we groeien en ons bedrijf professionaliseren.'

Francesca Miazzo, medeoprichter en CEO FOODLOGICA

Social Impact Lab van PwC

In het begin moesten Francesca Miazzo en Jessica Spadacini het bedrijf helemaal zelf runnen, met slechts enkele stagiaires die hielpen bij het regelen van al het werk. Miazzo: 'We hadden geen mensen in dienst en het was moeilijk om bezorgers te vinden. We konden onze klanten niet de service geven die we ze wilden bieden. We hadden twee opties: ofwel organisch groeien, wat vele jaren zou duren, ofwel een pilot blijven en ondertussen werken aan een nieuw businessplan en investeerders zoeken. We besloten voor het laatste te gaan.'

Nadat FOODLOGICA PwC's Social Impact Lab won heeft het bedrijf zich met hulp van PwC ontwikkeld van een pilot naar een start-up en kon het opschalen tot het huidige niveau. Miazzo: 'In het begin was de belangrijkste vraag of ons concept werkte, maar dankzij de steun die we van PwC kregen, konden we groeien en ons bedrijf professionaliseren. PwC bood ons advies en methodes op maat. Daarnaast mochten we gebruikmaken van kantoorruimte in het hoofdkantoor in Amsterdam. Hierdoor konden we heel gemakkelijk PwC-partners en hun klanten ontmoeten. PwC heeft ons zelfs in contact gebracht met enkele grote spelers in de voedingssector. Ook hebben we veel steun gekregen op strategisch, financieel en juridisch gebied en mocht ik spreken tijdens Genesis Park, het wereldwijde leiderschapsontwikkelingsprogramma van PwC. Ik heb een presentatie gegeven over wat het betekent om iets met passie te doen. In ruil daarvoor hebben tien Genesis Park-deelnemers samen met ons in een reeks intensieve workshops gewerkt aan onze strategie. Deze PwC-professionals hebben ons echt geholpen om onze missie en onze bedrijfsdoelstellingen vast te stellen en om bepaalde strategische beslissingen te nemen en daaraan vast te houden.'

Businessplan en financiering

'Hierdoor kregen we echt een duidelijk beeld van wat we wilden en wat we nodig hadden', vervolgt Miazzo. Maar we moesten dit nog wel op een rendabele manier zien te bereiken. Daarom zijn Jessica en ik begonnen met het schrijven van ons nieuwe businessplan, dat we nu als een soort bijbel hanteren. Een goed ondernemingsplan is cruciaal om de financiering rond krijgen. Via het netwerk van PwC zijn we in contact gekomen met Social Enterprise NL, waarna er deuren open gingen naar evenementen waar we konden pitchen. Via deze evenementen, maar ook direct via het netwerk van sociale ondernemingen, hebben we een aantal van onze investeerders gevonden.'

Samen met PwC heeft FOODLOGICA alle processen en procedures beschreven en vastgelegd, en bepaald hoe de resultaten en impact zouden worden gemeten. Miazzo: 'PwC heeft een dashboard ontwikkeld voor FOODLOGICA waarmee we onze prestaties op maandelijkse basis kunnen analyseren. We hebben ook heel hard gewerkt aan het procesontwerp. Er zijn allerlei processen binnen het bedrijf die allemaal in ons hoofd zaten, maar waarvan het belangrijk was dat deze werden gestructureerd en vastgelegd. Nu hebben we van al onze processen alle stappen vastgelegd. Het is een soort totaalpakket, dat we ook kunnen gebruiken als we in andere steden activiteiten willen opstarten.'

'Wij werken samen met fabrikanten van e-bikes en bike-boxes om de beste bakfietsen te ontwerpen voor een snelle bezorging door de hele stad. Natuurlijk leren we van onze ervaringen, en daarom is de innovatie van de fietsen een continu proces.'

Francesca Miazzo, medeoprichter en CEO FOODLOGICA

Uitbreidingsplannen

Het doel van FOODLOGICA voor de korte termijn is om dé duurzame bezorgservice van voedsel in Amsterdam te worden, zodat de ‘last mile’ van de Amsterdamse voedselketen zo groen mogelijk wordt. Vanaf 2020 wil FOODLOGICA uitbreiden naar Utrecht, Den Haag, Rotterdam en één stad in het buitenland. Miazzo: 'Amsterdam is onze proeftuin. We hebben onze ideeën getest en we zijn nu bezig met het opzetten van meer hubs, zodat we nog sneller kunnen leveren in de drukke binnenstad. Twee van onze grotere internationale klanten hebben ons gevraagd om ons format ook in te voeren in andere steden in Nederland en in het buitenland. Daarvoor moeten we onderzoek doen en een strategie ontwikkelen zodat we ons soepel kunnen aanpassen aan een nieuwe situatie en een andere infrastructuur. Onze investeerders begeleiden ons om dat doel te bereiken.'

'Amsterdam is onze proeftuin. Vanaf 2020 willen we uitbreiden naar Utrecht, Den Haag, Rotterdam en één stad in het buitenland.'

Francesca Miazzo, medeoprichter en CEO FOODLOGICA

Grote klanten in de voedingssector

Tegenwoordig beschikt FOODLOGICA over operationele managers, stadsmanagers en ongeveer twintig bezorgers. Miazzo: 'Onze investeerders geloven in ons en willen dat we blijven groeien zodat, we meer impact hebben. De binnenstad van Amsterdam met zijn smalle straten en grachten is een regelrechte ramp voor grote vrachtwagens die moeten laden en lossen. Daarom weten grotere bedrijven in de voedingssector ons steeds beter te vinden als het gaat om het outsourcen van die ‘last mile’ aan ons. Zij komen naar onze hub aan de rand van de stad om hun gekoelde of niet-gekoelde voedsel van hun grote vrachtwagens over te laden naar onze in het oog springende elektrische bakfietsen, zodat we de producten naar het centrum kunnen vervoeren.'

'Wij werken samen met fabrikanten van e-bikes en bike-boxes om de beste bakfietsen te ontwerpen voor een snelle bezorging door de hele stad. Natuurlijk leren we van onze ervaringen, en daarom is de innovatie van de fietsen een continu proces. Onlangs hebben we in Zweden splinternieuwe fietsen besteld die nog niet op de Nederlandse markt zijn. Dit zijn lange en smalle fietsen, zodat ze op de fietspaden snel andere fietsers kunnen passeren of gepasseerd kunnen worden. Dit is wel een punt, want als je de andere fietsers constant tot last bent, ben je natuurlijk niet echt duurzaam bezig.'

Koeling en hygiëne

Met de hoogwaardige, gekoelde bike-boxes van FOODLOGICA zijn professionele hygiënestandaarden gegarandeerd. Miazzo: 'Als er gebruikgemaakt wordt van coolpacks in door middel van Styrofoam geïsoleerde boxes, zorgt dit niet voor een constante koeling. Bovendien is er geen controle op eventuele temperatuurschommelingen. Dankzij onze actief gekoelde bike-boxes blijft de koelketen ononderbroken. De bike-boxes beschikken bovendien over gedetailleerde temperatuurlogs. Als de temperatuur om een bepaalde reden oploopt tot boven een bepaald niveau, treedt een hele procedure in werking die ervoor zorgt dat het voedsel niet wordt geaccepteerd. Wij zijn het enige duurzame bedrijf in Amsterdam dat dit zo doet. Voor ons staat voedselveiligheid voorop, want gezondheid gaat boven alles. We hebben zeer professionele hygiënestandaarden en het door ons geleverde voedsel is altijd van goede kwaliteit.'

'Om onze groeiambitie te realiseren zijn we altijd op zoek naar grote spelers in de voedingsindustrie en helpen we hen om de ‘last mile’ van hun voedingslogistiek te vergroenen.'

Jessica Spadacini, medeoprichter en CFO FOODLOGICA

Pilotproject met voedselafval

FOODLOGICA heeft een maand lang geëxperimenteerd met het transport van voedselafval om te zien of hier een rendabele kans lag. Miazzo: 'Een van onze klanten nam deel aan het pilotproject. We leverden hun bestellingen bij hen af en zij gaven ons hun organische voedselafval in een afgesloten container, zodat we deze naar onze hub buiten het centrum konden brengen. Daar verzamelden we het voedselafval in een grotere container en werd het opgehaald door een groot recyclingbedrijf, dat dus niet meer het centrum in hoefde te rijden. Een probleem was echter dat het niet is toegestaan om voedselafval te vervoeren in een bike-box die ook gebruikt wordt voor het bezorgen van voedsel. Toch vonden wij de pilot een succes, omdat onze klant tevreden was. Voor ons is dit een nieuwe activiteit die we zeker zullen meenemen in ons volgende uitbreidingsplan.'

 

Contact

Nikki Molenaar

Nikki Molenaar

Senior Manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)6 2076 2374

Volg ons