Van navigatiekastje tot slimme ruitenwissers

De natuurlijke transformatie van TomTom

TomTom is een goed voorbeeld van de verwezenlijking van de digitale transformatie. Christiaan De Backer, chief information officer (CIO) bij het navigatiebedrijf, vertelt over de cultuur die daarvoor nodig is. ‘Het zit in de mens om vooruitgang te omarmen.’

Op weg naar het centrum van Gent (België) houdt Christiaan De Backer nauwlettend de borden van de P-route in de gaten. Op de borden staat ook aangegeven hoeveel vrije plaatsen per parkeergarage nog beschikbaar zijn. Als het aan de Vlaming ligt, is dat straks niet meer nodig. Dan leidt de navigatie in je auto je automatisch naar de meest logische parkeerplek. ‘Of via een route die ervoor zorgt dat de verkeersdruk in een stad beter wordt verdeeld.’

Groei van additionele data

‘Het kan ook zijn dat we straks aan de randen van steden overstappen in zelfrijdende vervoersmiddelen, die ons naar onze bestemming brengen’, denkt De Backer verder hardop na over de toekomst. ‘Veel steden zijn daar nu mee bezig: hoe kan ik de leefomgeving van mijn burgers prettiger, schoner en ook slimmer maken. Een bedrijf als TomTom, dat steeds meer data tot zijn beschikking heeft, kan daaraan een wezenlijke bijdrage leveren. Als wij kunnen berekenen hoe groot de kans is dat je kunt parkeren in een bepaalde straat, is dat belangrijke informatie voor een stad. Op dit vlak werken wij steeds meer samen met bedrijven en organisaties.’

Verwezenlijking digitale transformatie

TomTom is daarmee een goed voorbeeld van de verwezenlijking van de digitale transformatie. Het navigatiebedrijf introduceerde begin deze eeuw de bekende ‘routekastjes’ voor op het dashboard. Maar inmiddels heeft TomTom meer consumentenproducten, zoals sporthorloges en actiecamera’s, en concentreert het bedrijf zich steeds meer op de ontwikkeling van softwaretoepassingen op het gebied van locatiebepaling en mobiliteit.

De Backer: ‘Toen we net begonnen met de navigatiekastjes werden onze interne processen door logistiek bepaald, door de manier waarop we ons product bouwden en bij de consument kregen. Tegenwoordig zijn we ook bezig met dienstverlening aan bedrijven en organisaties. Dat heeft ons bedrijfsmodel fors veranderd.’

Onverwachte veranderingen

‘Die transformatie is bij TomTom vrij natuurlijk verlopen. Bij het ontstaan van het bedrijf was eigenlijk al duidelijk dat we het met één product niet zouden redden. In deze tijd is een digitale transformatie ook een noodzaak. Als je daar als bedrijf nu niet mee bezig bent, overleef je het op den duur niet. En als je denkt dat het in jouw sector niet zo’n vaart loopt, is de kans nog het grootst dat je het niet redt. De digitalisering maakt de meest onverwachte veranderingen mogelijk. Inmiddels zijn er voorbeelden genoeg. Wie in de auto-industrie had het tot een paar jaar geleden voor mogelijk gehouden dat een niet-engineeringbedrijf een geduchte concurrent zou worden? Tegenwoordig moet je er rekening mee houden dat je belangrijkste product een keer wordt aangevallen. En dat gebeurt waarschijnlijk uit de richting die je het minst verwacht.’ 

De klant altijd centraal

‘Je moet daar ook niet angstig mee omgaan’, vervolgt De Backer. ‘Ik zie in de digitalisering vooral mogelijkheden. Het creëert een raamwerk waarin je je bedrijfsvoering opnieuw kunt uitvinden en dat je ertoe dwingt na te denken over nieuwe diensten en producten. Waarbij de klant altijd centraal staat. Dit is iets wat ik ook zie als een positieve ontwikkeling in de digitale wereld. Technologie werd aanvankelijk gebruikt om interne processen te automatiseren. Eind jaren negentig zijn we met het bouwen van zogenoemde datawarehouses begonnen met het gebruik van technologie richting de klant. Toen was dat nog om te bepalen welke producten het best pasten bij de klant, maar inmiddels gebruiken we technologie om nieuwe en betere diensten naar de klant te brengen.’

Innovatieve cultuur

‘Om die transformatie te kunnen maken, is een juiste innovatieve cultuur binnen een bedrijf nodig. Je moet innovatie toelaten en accepteren dat niet alle ideeën een succes worden. Kijk ook wat er in andere industrieën gebeurt en leer daarvan. Het werken met scenario’s vind ik ook erg belangrijk. Op die manier verklein je de kans op verrassingen, zonder overigens te weten welk scenario het juiste is.’ 

Cybercrime en hacking

De keerzijde van digitalisering is cybercrime. Ook het oneigenlijke gebruik van persoonsgegevens baart veel mensen zorgen. De Backer ziet ook de gevaren, maar denkt niet dat zaken als hacking een bedreiging voor de voortuitgang vormen. ‘Wellicht zorgt het voor enige vertraging, maar het zit in de mens om vooruitgang te omarmen. We zijn nu nog niet gewend aan cybercrime, maar er zal op een gegeven moment een evenwicht ontstaan. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor zelfrijdende auto’s. Nu ligt de focus heel erg op het ongeluk met zo’n auto waarbij een dode is gevallen. Dat is natuurlijk vreselijk, maar als straks duidelijk is dat er door het gebruik van zelfrijdende auto’s minder verkeersslachtoffers vallen, ontstaat er een kantelpunt.’

Vrijgeven en gebruik van data

Je ziet het volgens De Backer ook terug in het gebruik van data in zogeheten location based services en identity management. ‘De eindgebruiker bepaalt ook daar. Hij geeft aan welke gegevens hij wil vrijgeven, waarbij bedrijven wel precies duidelijk moeten maken wat ze met de data doen, waarom ze deze gebruiken en hoe lang. Dan kan de eindgebruiker ook beter bepalen wat hij ervoor terugkrijgt. Als hij het gevoel heeft dat het automatisch doorgeven van het moment waarop hij zijn ruitenwissers aanzet, bijdraagt tot een betere verkeersinformatie, zal hij eerder geneigd zijn om die data vrij te geven. Het correct omgaan met de data privacy is een van de speerpunten van TomTom’.

PwC helpt TomTom bij het beheersen van risico’s

Op het gebied van identity and access management (IAM) werkt TomTom nauw samen met PwC. Everett, onderdeel van PwC, zorgt er onder meer voor dat het interne platform van TomTom up-to-date blijft als het gaat om identiteiten en toegangen.

‘In de snel veranderende digitale wereld kost het veel tijd om alle veiligheidswijzigingen bij te houden’, zegt Christiaan De Backer, CIO van TomTom. ‘In feite doet Everett dat voor ons, waardoor wij ons meer kunnen focussen op het verbeteren van onze dienstverlening aan klanten.’

'Effectief identity and access management speelt een sleutelrol bij het beheersen van risico’s in de digitale wereld. Het is een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsstrategie geworden om business te bedrijven, groei te realiseren en continuïteit te borgen.’

Wie is Christiaan De Backer?

Christiaan De Backer (1959) werkt al meer dan dertig jaar in de IT-sector. Na zijn studie aan de universiteit van Gent ging hij in 1984 aan de slag bij Alcatel Bell Telecom. In 1996 stapte hij over naar Belgacom waar hij verschillende IT-managementposities bekleedde.

Vervolgens was Christiaan gedurende drieënhalf jaar vice-president global IT bij Tele Atlas. Na de overname van Tele Atlas door TomTom in 2009 werd hij chief information officer van het navigatiebedrijf.

Contact

Ivo van Bennekom

Ivo van Bennekom

Digital Identity partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 911 54 02

Volg ons