Betere communicatie door digitaal platform

Een digitaal informatieplatform zorgt bij zorginstelling Koraal Groep voor een betere communicatie tussen zorgverleners en onderwijzers.

Wat is het probleem?

De zorg in Nederland is grotendeels ingedeeld in specialismen en niet op het principe van de ‘burger centraal’. Ook Koraal Groep - in Brabant en Limburg actief op het gebied van speciaal onderwijs, jeugdzorg, gehandicaptenzorg en arbeidstoeleiding – heeft last van ‘schotten’. Kinderen die tijdelijk in de complexen van de groep wonen, hebben daar maar ook thuis allerlei partijen om zich heen: ouders, GGZ, huisarts, ziekenhuis, school en andere behandelaars. Die werken allemaal met hun eigen systemen, regels en informatie, waardoor het tijdig communiceren van soms belangrijke informatie moeizaam verloopt.

Wat is de oplossing?

Een eerste stap in het afbreken van de schotten is de ontwikkeling van een informatieplatform die de informatiekloof binnen Koraal Groep moet dichten tussen zorg en onderwijs in acute situaties. Samen met PwC heeft Koraal Groep een prototype van dit platform ontwikkeld.

Bij die ontwikkeling hebben we gewerkt volgens de agile of lean-principes die bekend zijn uit de start-upwereld. Dit principe gaat uit van innoveren in kleine stapjes, waarbij in elke stap aannames worden gevalideerd en de feedback van de eindgebruiker wordt meegenomen. Het voordeel is dat deze agile manier van werken gigantische, geldverslindende mislukkingen voorkomt: in een van die stapjes ben je er allang achter gekomen of iets werkt of niet. Deze manier van werken is een vorm van co-creatie: PwC vormt een team waarin technische kennis met inhoudelijke kennis van de sector wordt gebundeld en de klant doet hetzelfde.

Wat is het resultaat?

Door het platform is bijvoorbeeld de docent van een kind tijdig op de hoogte van een incident dat eerder een betreffende ochtend in de woongroep heeft plaatsgevonden. De docent begrijpt dan beter waarom het kind onrustig is. Via het platform kan de medewerker op de groep invoeren wat er is gebeurd en kan de leraar daar dus snel kennis van nemen.

Bovendien zet het platform de informatie klaar voor de rapportages in het elektronisch cliëntendossier en het leerlingvolgsysteem. Op deze manier ontstaan er virtuele teams en komt het kind centraal te staan.

Volg ons