17/11/22
Op 11 november 2022 hebben de (vaktechnische) stafmedewerkers van de IFRS Foundation een IFRS Staff Paper uitgebracht die ingaat op de Pillar 2 Model Rules en de verantwoording daarvan in de jaarrekening. Deze paper zal worden besproken tijdens een openbare meeting van de International Accounting Standards Board (IASB) op 22 november 2022.
De Staff Paper bevat verschillende aanbevelingen van de stafmedewerkers aan de IASB om wijzigingen aan te brengen in IAS 12 Accounting for Income Taxes.
Indien de IASB akkoord gaat met de aanbevelingen, dan zullen de stafmedewerkers het stemproces voor de voorgestelde wijzigingen met betrekking tot IAS 12 opstarten. In de Staff Paper wordt vermeld dat het al mogelijk is om in januari 2023 een Exposure Draft (i.e., consultatie document) te publiceren en om in het tweede kwartaal van 2023 de definitieve wijzigingen in IAS 12 bekend te maken.
De Staff Paper beoogt de mogelijke impact van Pillar 2 op de jaarrekening te adresseren en de IASB te vragen of zij zich kunnen vinden in de voorgestelde wijzigingen om vervolgens een ‘standard-setting’ project op te kunnen starten.
Indien de voorgestelde wijzigingen definitief worden aangenomen, zullen deze van invloed zijn op de jaarrekening van ondernemingen die onder de reikwijdte van Pillar 2 vallen. Vanwege de complexiteit van de Pillar 2 Model Rules en de tijdspanne waarin deze regels naar verwachting in verschillende jurisdicties zullen worden geïmplementeerd, is het aan te bevelen om nu alvast rekening te houden met de voorgestelde wijzigingen zodat u tijdig voorbereid bent.
De Staff Paper bevat verschillende aanbevelingen om IAS 12 te wijzigen en stelt het volgende voor:
(i) of het onder de reikwijdte valt van de Pillar 2 Model Rules en of het actief is in laagbelaste jurisdicties1;
(ii) dat zij de uitzondering zoals genoemd onder (a) hebben toegepast; en
(iii) de acute belastinglasten met betrekking tot de bijheffing op grond van Pillar 2.
(c) een verplichting om de wijzigingen in IAS 12 onder (a) en (b) toe te passen:
(i) onmiddellijk na inwerkingtreding; en
(ii) met terugwerkende kracht conform IAS 8 Accounting Policies, Changes in Accounting Estimates and Errors.
1 . De Staff Paper definieert laagbelaste jurisdicties als jurisdicties waarin een rapporterende entiteit verwacht een effectieve belastingdruk lager dan het minimumtarief van 15% te zullen hebben. Dit zouden jurisdicties kunnen zijn die (a) een statutaire belastingtarief hebben lager dan het minimumtarief of (b) fiscale voordelen, fiscale vrijstellingen of additionele fiscale aftrekken aan een entiteit verlenen die mogelijk resulteren in een effectieve belastingdruk onder het minimumtarief.
Sinds de publicatie van de Pillar 2 Model Rules in december 2021 is één van de relevante vragen hoe bijheffingen (die voortvloeien uit de toepassing van de Pillar 2 Model Rules) in de jaarrekening verantwoord dienen te worden. Tot op heden is er geen richtlijn of consensus over hoe de verslaggevingsstandaarden op Pillar 2 van toepassing zijn.
Hoewel het nog onzeker is wanneer jurisdicties Pillar 2 in de nationale wetgeving zullen implementeren, is de verwachting dat velen dit in 2023 zullen doen, en mogelijk al in de eerste helft van 2023, met effectieve inwerkingtredingsdatum 31 december 2023 (wij verwijzen ook naar onze recente Pillar 2 update in dit PwC tax accounting artikel).
Vanwege de nadere implementatie van Pillar 2 en het ontbreken van consensus over de verwerking in de jaarrekening zijn er in de praktijk zorgen geuit over de implicaties die Pillar 2 kent voor de jaarrekening. Deze implicaties hebben onder meer betrekking op de vraag of Pillar 2 bijheffingen kwalificeren als een winstbelasting, of de Pillar 2 Model Rules additionele tijdelijke verschillen kunnen creëren, of een rapporterende entiteit verplicht is om reeds bestaande tijdelijke verschillen te herwaarderen (en tegen welk tarief) en de timing voor het verschaffen van richtlijnen ten aanzien van de genoemde implicaties.
De Staff Paper beoogt deze implicaties vanuit een IFRS oogpunt te adresseren en bevat aanbevelingen aan de IASB om IAS 12 te wijzigen.
De Staff Paper bevat een overzicht van de Pillar 2 Model Rules en een overzicht van een aantal regels binnen IAS 12 die bijdragen aan een beter begrip van de impact van de Pillar 2 Model Rules op de jaarrekening.
Interessant is dat de stafmedewerkers ook ingaan op het nut van het opnemen van Pillar 2 gerelateerde informatie in de jaarrekening voor investeerders. In dit kader wordt in dehet Staff Paper genoemd dat nadere werkzaamheden nodig zijn om te bepalen hoe IAS 12 kan worden toegepast op Pillar 2 bijheffingen en dat dit waarschijnlijk enige tijd zal gaan kosten. Gelet op de tijdspanne waarin Pillar 2 naar verwachting in verschillende jurisdicties zal worden geïmplementeerd, zijn de stafmedewerkers van mening dat het niet haalbaar is om deze werkzaamheden te kunnen voltooien voordat Pillar 2 in de nationale wetgeving van jurisdicties zal worden aangenomen. Als gevolg hiervan stellen de stafmedewerkers aan de IASB voor om een tijdelijke uitzondering ten aanzien van het verantwoorden van latente belastingen met betrekking tot Pillar 2 bijheffingen te introduceren. De stafmedewerkers erkennen dat de introductie van een dergelijke uitzondering weliswaar zal resulteren in een potentiële verlies aan informatie die anders wel zou worden verstrekt indien er latente belastingen worden verantwoord. Echter, de stafmedewerkers zijn van mening dat de mogelijke inconsistente toepassing van IAS 12 zou resulteren in minder nuttige informatieverstrekking dan een consistente toepassing van de tijdelijke uitzondering.
Zoals hiervoor genoemd, stellen de stafmedewerkers ook een aantal toelichtingsvereisten ten aanzien van Pillar 2 voor. Meldenswaardig is het voorgestelde vereiste voor rapporterende entiteiten om de acute belastinglast ten aanzien van de Pillar 2 bijheffing separaat toe te lichten in de jaarrekening. Dit stelt investeerders in staat om inzicht te krijgen in de impact van Pillar 2 op de totale belastinglast van een rapporterende entiteit. Volgens de stafmedewerkers zou het opnemen van dergelijke informatie in de jaarrekening niet veel additionele kosten met zich meebrengen aangezien de berekening van de Pillar 2 bijheffing hoe dan ook moet worden uitgevoerd, ongeacht de vraag of de bijheffing wel of niet kwalificeert als een winstbelasting.
De Staff Paper beoogt niet om aan te geven wat wel of niet onder een geaccepteerde toepassing van de IFRS Accounting Standards valt. Het is daarom afwachten hoe de IASB tijdens de board meeting van 22 november 2022 zal reageren op de voorgestelde aanbevelingen en of er een Exposure Draft wordt gepubliceerd.
PwC volgt nauw de ontwikkelingen en zal u regelmatig voorzien van updates met betrekking tot Pillar 2. Indien u geïnteresseerd bent in onze belastingnieuws actueelberichten, klik dan op onderstaande link om u hiervoor aan te melden.
Voor nadere details en advies omtrent de inhoud (alsmede Pillar 2 technische inhoud) van deze publicatie, neem dan contact op met één van de onderstaande leden van ons Tax Accounting team of uw PwC adviseur.