Bewust shoppen

Relevé Fashion draagt transparantie uit als het gaat om de sociale en milieu-impact van duurzame en ethische mode.

Het ontsluiten van transparante en geloofwaardige informatie is een van de sleutels tot het bevorderen van duurzaamheid in de mode-industrie. Relevé Fashion is een bedrijf dat dit mogelijk maakt door een transparante boodschap te communiceren over de sociale en ecologische impact van duurzame en ethische mode.

Op het retailplatform van Relevé Fashion staan producten van duurzame en ethische modemerken. Daarnaast besteedt het platform aandacht aan duurzaamheid in al haar facetten en doet het iets terug voor de maatschappij. PwC partner Customer Transformation, Jennifer Nelen, en Consumer Markets Business Development Manager bij PwC, Maxine Borja, gingen in gesprek met Raia Gomez en Bea Antonio, oprichter/CEO en Chief Business Officer van Relevé Fashion, over hun platform en de boodschap van duurzaamheid die ze voor de markt hebben.

Toegenomen duurzaamheidsbesef

Uit PwC's Consumer Insights Survey-pulse van maart 2021 blijkt dat 56% van de respondenten wereldwijd bewust kiest voor producten van herleidbare en duurzame oorsprong. Hoe zien jullie dit?

"Ik heb gemerkt dat consumenten zich tijdens de pandemie steeds bewuster worden van duurzaamheid", bevestigt Raia Gomez. "Het afgelopen jaar wordt er steeds meer over duurzaamheid gesproken. Dat zeggen onze partners ook. Consumenten beseffen dat wat zij doen, gevolgen heeft voor het milieu en willen weten hoe ze duurzamer kunnen leven."

De milieu- en sociale impact van shoppen

De mode-industrie heeft een waarde van 1,5 biljoen euro op de wereldmarkt, maar ook een enorme impact op het milieu. Hoe gaat duurzaamheid bij Relevé Fashion samen met de verkoop van high-end mode?

"Gedurende mijn carrière in de mode-industrie ben ik me steeds bewuster geworden van de enorme milieu-impact die de industrie heeft", zegt Gomez. "Neem bijvoorbeeld de grote aantallen samples die van hot naar her worden gestuurd en de gigantische overschotten van fast fashion die in de verbrandingsoven eindigen."

Volgens Gomez is het e-commerceplatform van Relevé Fashion een duurzame benadering van retail: "Slim voorraadbeheer betekent dat we de handelswaar van merken niet hoeven op te slaan, omdat we voorraad delen met partners in verschillende delen van de wereld. In andere gevallen worden de producten op bestelling gemaakt. Dat voorkomt overproductie en het over en weer vervoeren van gigantische hoeveelheden voorraad.

"Wij staan voor mooie, hoogwaardige producten met een minimale impact op het milieu, maar met een positieve sociale impact. Sommige mensen denken bij ethische en duurzame mode aan geitenwollen sokken. Niets is minder waar. Wij verkopen luxe modeartikelen die met veel zorg zijn gemaakt, vaak met traditionele technieken, en die heel lang meegaan. Relevé betekent 'verheven' of 'verhoogd' in het Frans. Wij willen shoppen naar een hoger niveau tillen, zodat het een positieve sociale impact heeft."

"We willen onze klanten laten zien hoeveel ze in werkelijkheid uitgeven aan een product, met de zogenoemde 'cost per wear' (kosten per draagbeurt). Dit is de prijs van een artikel gedeeld door het minimale aantal keer dat het wordt gedragen. Zo zien onze klanten dat het product dat ze aanschaffen jarenlang meegaat, ook kan worden gedragen na dat ene seizoen en niet moet worden afgedankt als fast fashion. Ook dat is een belangrijk aspect van duurzame mode."

Transparantie rondom duurzaamheid

Als modemerken geloofwaardig willen overkomen op hun essentiële stakeholders, zoals retailers, consumenten en beleggers, moeten ze manieren zien te vinden om informatie over hun duurzaamheidsinspanningen te meten en te delen. Hoe zorgt Relevé Fashion voor dat gevoel van transparantie?

"Een belangrijke reden waarom we duurzame merken op ons onlineplatform wilden samenbrengen, was dat we duurzaamheid transparanter wilden maken aan de hand van informatie die voor iedereen toegankelijk is", legt Bea Antonio uit. "Via ons platform en via social media bereiken we een wereldpubliek. We geven consumenten informatie over onze merken, de herkomst van de producten en de materialen die ervoor gebruikt zijn."

"Een paar jaar geleden belichtten de meeste merken alleen de creatieve kant en de inspiratie achter het merk", voegt Gomez daaraan toe. "Ze lieten niets los over hun toeleveringsketen of waar ze hun materialen inkochten. Je moet een merk kunnen vertrouwen en vooral weten waarom dat kan. Hoewel het nu nog niet gangbaar is, kunnen merken in elk kledingstuk een QR-code aanbrengen om meer transparantie te bieden. Zo komen klanten meer te weten over het materiaal, de ontwerper, de fabrikant en de ecologische voetafdruk van een bepaald mode-artikel. Met deze technologie kun je de hele weg die een modeartikel heeft afgelegd, transparanter maken. Als je de milieu-impact van een aankoop wilt berekenen, zul je gegevens moeten verzamelen. Ook hiermee zijn we van plan in de toekomst meer te doen."

"Bij Relevé Fashion vinden we het belangrijk om klanten te laten inzien waarom iets duurzaam is", aldus Antonio. "Er zijn veel verschillende manieren waarop een product duurzaam en ethisch kan zijn. Zo kunnen producten duurzaam ontworpen of van innovatieve materialen gemaakt zijn, maar je hebt ook diervriendelijke, bontvrije of veganistische producten. Maar we willen voorkomen dat er te veel op mensen afkomt. Daarom kunnen klanten bij ons filteren op de duurzame en ethische waarden die bij hen passen en daarna pas verder kijken."

Duurzaamheidscijfers boezemen vertrouwen in

Modebedrijven moeten kwantificeerbare duurzaamheidsparameters vaststellen, deze meten en de prestaties ervan monitoren om duurzaamheid op de lange termijn mogelijk te maken. Hoe controleren jullie of de merken die via het platform van Relevé Fashion worden verkocht, aansluiten en blijven aansluiten bij jullie duurzaamheidseisen?

"De cijfers die we gebruiken om een merk als duurzaam of ethisch te bestempelen, zijn van cruciaal belang", zegt Antonio instemmend. "Merken mogen zich pas bij ons platform aansluiten na een zorgvuldige beoordeling. Onze partners moeten een uitgebreide verklaring invullen. Ze moeten toezeggen dat ze meten hoe duurzaam en ethisch hun productie is en wat hun milieu-impact is, en verklaren bij welke liefdadigheidsinitiatieven ze betrokken zijn."

Gomez: "Inmiddels weten we ook dat onze partners deze verklaring zijn gaan beschouwen als een routekaart naar verdere verduurzaming en nog ethischere handelswijzen binnen het eigen bedrijf. Wat onze waarden betreft zitten we allemaal op één lijn. Onze verklaring is een levend document, dat doorlopend wordt bijgewerkt, zowel door ons als door de merken. Verder houden we rekening met de keurmerken van derden die partnermerken hebben gekregen, zoals het B Corp-certificaat en het Eco-Age-keurmerk."

Antonio: "Daarnaast zijn we zorgvuldig wat betreft onze eigen manier van zakendoen en leggen we verantwoording af aan externe partners zoals de Conscious Fashion Campaign, die wordt gesteund door het Office for Partnerships van de Verenigde Naties. Ook zijn we lid van het Conscious Fashion and Lifestyle Network van de VN. Op dit onlineplatform wordt bijgehouden hoever modemerken zijn in het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Die vooruitgang moet heel concreet zijn, want het netwerk eist dat leden specifieke, meetbare doelen behalen."

"Onze partners moeten bovenop al hun bestaande keurmerken ook voldoen aan onze standaarden, maar ook Relevé Fashion zelf moet aan specifieke standaarden voldoen. Dit laat zien waar wij als merk voor staan en boezemt vertrouwen in bij onze partners, ons klantenbestand en een breder publiek dat zich interesseert voor duurzame mode."

Steeds meer ambassadeurs van duurzaamheid

Modebedrijven kunnen verder verduurzamen door een positieve bijdrage te leveren aan sociale vraagstukken, door middel van activiteiten op het gebied van welzijnswerk, partnerschappen met ngo's en stichtingen, enzovoort. Is Relevé Fashion hier actief mee bezig?

"Net als de meeste van onze partners zijn wij betrokken bij liefdadigheidsinitiatieven", zegt Antonio. "Onze klanten kunnen zelf een bijdrage leveren, door tien procent van het te betalen bedrag te doneren aan onze non-profitpartners Big Change en The Migrant Kitchen." Big Change financiert jeugdprojecten om ervoor te zorgen dat elk kind een goede start maakt in het leven, niet alleen op school. The Migrant Kitchen kookt voor mensen die leven met voedselonzekerheid en geeft immigranten betekenisvol werk waarmee ze boven het minimumloon verdienen.

"We sturen een bedankbriefje mee met de garanties van het duurzame merk, plus informatie over de non-profitorganisatie die onze klanten hebben gesteund met hun aankoop. We laten dus het verhaal achter de duurzame en ethische materialen en productiemethoden zien, én het verhaal achter de donatie. Zo komen er dus niet alleen steeds meer klanten bij, maar ook meer ambassadeurs van duurzaamheid."

Volg ons

Contact

Jennifer Nelen

Jennifer Nelen

Consumer Markets Customer Transformation, Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 284 15 45

Maxine Borja

Maxine Borja

Senior manager Consumer Markets, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)6 14 83 33 42

Hide