Vijf duidelijke trends in energietransitie

21/05/19

Strategy& - GT40 Global Power studie

De veertig grootste beursgenoteerde energiebedrijven in de wereld zijn het erover eens dat de komende vijf jaar cruciaal zijn om zich aan te passen aan de energietransitie en hun toekomst veilig te stellen. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de bedrijven aan dat zij hier in 2020 nog niet klaar voor is, blijkt uit de GT40 Global Power studie. Strategy&, onderdeel van PwC, ziet vijf duidelijke trends in de energietransitie bij de leidende spelers.

Nieuwe energiewereld vraagt om nieuwe businessmodellen

Wereldwijd geeft ruim 90% van de grootste energiebedrijven aan dat zij binnen vijf jaar hun bedrijfsmodel moet aanpassen op de energietransitie. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de bedrijven aan dat zij hier in 2020 nog niet klaar voor is. ‘De energietransitie vraagt om nieuwe businessmodellen, grootschalige investeringen, en andere manieren van klantinteractie’, somt Jeroen van Hoof, global power and utilities leader bij PwC op. ‘Alhoewel het duidelijk is dat de oude wereld er straks niet meer is, is er tegelijkertijd onzekerheid wat het winnende model in de nieuwe energiewereld is.’

'De combinatie van duidelijke sturing op duurzame energie door beleidsmakers én sterke concurrentie op de Europese energiemarkt dwingt Europese energiebedrijven zich aan te passen en te innoveren.’

Paul NillesenLeider energiepraktijk Strategy& in Nederland

Vijf trends bij leidende energiebedrijven

Volgens de GT40 Global Power studie van Strategy& zijn er vijf duidelijke trends te identificeren van de leidende spelers in de energietransitie:

1. Verschuiving van conventionele energie naar investeringen in duurzame energie.

2. Stijgende investeringen in netwerkinfrastructuur.

3. Toenemende focus op energy-as-a-service, met diensten en producten voor klanten om energie te managen en het bouwen van intiemere klantrelaties.

4. Versterking van innovatiekracht, door het opzetten van fysieke hubs en investeringen in start-ups.

5. Scherpe en soms radicale businessmodelkeuzes die onderscheidend zijn.

Decentrale netwerken, slimme software

Alleen door tijdig mee te gaan in de energietransitie naar een duurzaam businessmodel – met decentrale netwerken en ondersteund door slimme software – kunnen energiebedrijven hun toekomst veiligstellen. De GT40 Global Power studie van Strategy& laat zien dat Europese energiebedrijven het best zijn voorbereid op de komende transitieperiode. De energiemix die zij hanteren is reeds sterk veranderd; zo delft steenkool het onderspit, met een daling van 33% ten opzichte van vijf jaar geleden.

Verenigde Staten en Azië blijven achter

In de Verenigde Staten (VS) en Azië is de energietransitie nog nauwelijks ingezet. Bovendien blijven investeringen in hernieuwbare energie achter. Waar Europese bedrijven zo’n 30% van hun kapitaal investeren, blijft het cijfer in de VS steken op zo’n 7%. ‘De combinatie van duidelijke sturing op duurzame energie door beleidsmakers én sterke concurrentie op de Europese energiemarkt dwingt Europese energiebedrijven zich aan te passen en te innoveren’, stelt Paul Nillesen, leider van de energiepraktijk van Strategy& in Nederland. ‘Zij zijn daarmee wereldwijd een leidend voorbeeld op de energiemarkt. Het zijn deze Europese spelers die, na een moeilijke periode, richting geven aan waar de markt naar toe gaat.’

Playback of this video is not currently available

Playback of this video is not currently available

Volg ons