‘Goed naar elkaar luisteren in tijden van crisis’

26/03/20

Jolanda Lamse (PwC) over leidinggeven op afstand

Als er voor leiders op afstand tijdens de huidige crisis een competentie belangrijk is, is het luisteren, aldus Jolanda Lamse. De chief financial officer (CFO) en chief operations officer (COO) van PwC in Nederland doet de uitspraak in een interview met MT.

‘Zenden is nu niet de juiste methode. Je moet het juist met elkaar doen en ruimte bieden aan andere gezichtsvelden. Ik probeer goed te luisteren en door te vragen zodat ik weet wat er speelt. Mensen moeten zich ook uitgenodigd voelen hun verhaal of idee te delen’, zegt Lamse, die PwC nu ook het crisismanagementteam leidt. Ze heeft een deel van haar taken belegd bij collega’s, zodat ze meer tijd vrij kan maken om deze plotsklapse nieuwe werkelijkheid te managen.

Leidinggeven op afstand

Genoeg tijd nemen

‘We zitten in een crisis, maar niet in een crisis die in twee uur opgelost moet zijn. Dus we kunnen ook wel de tijd nemen om naar iedereen te luisteren, acties voor te bereiden en daar in de volgende call weer verder op door te gaan.’

Een beproefde manier is wat haar betreft een dagelijkse check-in. ‘Dat stimuleren we ook binnen de hele organisatie. Hoe gaat het met je? Waar ben je nu mee bezig? En wat zijn de meest prangende zaken waar we aandacht aan moeten besteden? Die aandacht is belangrijk.’

Lees het hele interview

Tips van Jolanda Lamse

  • Schiet niet in paniek. Je hoeft niet binnen twee uur draconische besluiten te nemen. Je hebt daar iets langer de tijd voor.
  • Blijf communiceren met je mensen. Luisteren is nu belangrijker dan zenden.
  • Stimuleer medewerkers om veel contact op te nemen met hun leidinggevende. Het helpt je bij het bepalen van prioriteiten.
  • Intensiveer het communicatieritme naar de klant en vergroot de ruimte voor interactie. Je vangt zo belangrijke signalen op. Zorg dat je dit zo snel mogelijk goed geregeld hebt.
  • Geef je medewerkers tips voor thuiswerken en eigen en andermans gezondheid.
Volg ons