Kerstman geeft meer uit dan Sint

Consumentensurvey decemberfeestdagen 2021

De decembermaand is in Nederland van oudsher een periode waarin veel retailers een belangrijk deel van de jaaromzet draaien. De consumentenuitgaven voor Sinterklaas en Kerstmis worden sinds enige jaren aangevuld met die van ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Hoe kijken consumenten dit jaar aan tegen de uitgaven voor de decemberfeestdagen? Samen met retailexperts Q&A ondervroeg PwC begin november circa 1.700 consumenten. Hieronder leest u de meest opvallende uitkomsten van de Consumentensurvey decemberfeestdagen 2021. Gezien het moment van het onderzoek zijn de resultaten niet beïnvloed door de effecten van de recentelijk aangescherpte coronamaatregelen.

Kerstman grotere consument dan Sinterklaas

Kerstmis is veruit het meest gevierde decemberfeest onder de respondenten (85 procent) en tevens het meest lucratief voor retailers. Hoewel slechts de helft (53 procent) van de onderzoeksdeelnemers Sinterklaas viert, gaat dit feest nauwelijks zonder cadeautjes voorbij – 91 procent ontvangt cadeaus van de goedheiligman, waar de kerstman maar voor 64 procent van de respondenten pakjes meebrengt.

Maar gezien de grotere populariteit van het kerstfeest moet de kerstman een grotere vracht cadeaus afleveren dan Sinterklaas: 54 procent van alle deelnemers koopt cadeaus voor Kerstmis tegenover 48 procent voor Sinterklaas. ‘Omdat daarnaast gemiddeld een derde meer wordt uitgegeven aan de cadeaus van de kerstman ten opzichte van die van de Sint (153 euro versus 116 euro), resulteert het kerstfeest over het algemeen in een hogere cadeauomzet’, vertellen Milo Hartendorf en Bruno van Bennekom, retail- en consumentenmarkt specialisten bij PwC.

Hoewel de kerstman dus de grotere consument lijkt te zijn, kan ook het sinterklaasfeest een belangrijke bijdrage leveren aan een verkooppiek in het laatste kwartaal van het jaar. Dat geldt met name als retailers zich richten op de leeftijdscategorieën achttien tot 44 jaar (72 procent van hen viert Sint). In oudere leeftijdsgroepen neemt het aandeel af tot zo’n veertig procent. Ondanks de groei van online shoppen geldt voor beide decemberfeestdagen dat respondenten nog altijd de helft van hun inkopen in een fysieke winkel verwachten te doen.

Global Consumer Insights Survey

Cadeaus vaker gekocht door vrouwen

Zeventig procent van de respondenten verwacht dit jaar ongeveer hetzelfde bedrag aan de kerst- en sinterklaascadeaus te besteden als vorig jaar – twintig procent verwacht meer en tien procent verwacht minder uit te geven. Binnen meerpersoonshuishoudens geeft ruim driekwart van de vrouwelijke respondenten aan dat zij verantwoordelijk zijn voor het regelen van de cadeaus (78 procent), slechts een kwart van de mannen zegt de cadeaus te kopen (24 procent).

Tegelijkertijd wordt hier een verschil in perceptie zichtbaar: de helft van de mannen denkt dat zij evenveel met de cadeaus bezig zijn als vrouwen, terwijl maar twintig procent van de vrouwen zo’n gebalanceerde taakverdeling ziet. ‘Retailers lijken er goed aan te doen zich in voldoende mate te richten op de vrouwelijke koper – ook als het om producten voor mannen gaat’, adviseert Hartendorf.

Een derde koopt cadeaus tijdens ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’

De cadeaus voor de decemberfeestdagen worden door 37 procent van de respondenten al gekocht op ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ – zij geven dan bijna de helft van hun budget voor de feestdagen uit (46 procent). De winkels die respondenten het meest noemen voor aanbiedingen zijn Bol.com, MediaMarkt en Coolblue.

Mannen gebruiken de kortingsdagen duidelijk vaker dan vrouwen voor de decemberinkopen (45 tegen 29 procent). Verder is er een sterk onderscheid in leeftijden: jongvolwassenen kopen vaker voor de feestdagen op ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ dan ouderen – zie de illustratie.  Van Bennekom: ‘Dit komt mogelijk doordat de marketing voor deze evenementen veel via sociale media plaatsvindt. Het bereiken van oudere doelgroepen lijkt nog kansen te bieden voor retailers.’

18-29 jaar 60+ 30-44 jaar 45-59 jaar Aankopen decembercadeaus op ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’: 63% 46% 27% 13%

Een meerderheid anticipeert op mogelijke leveringsproblemen

Meer dan driekwart van de respondenten (78 procent) is op de hoogte van mogelijke leveringsproblemen als gevolg van bottlenecks in de supply chains. Voor de meerderheid (64 procent) is dat een reden de aankopen voor de decemberfeestdagen eerder dan gebruikelijk te doen. Ouderen zijn beter op de hoogte van de voorraadproblemen dan jongeren (tachtig versus 65 procent), maar zij zijn minder geneigd dan jongeren hun aankopen te vervroegen (54 versus 73 procent). Wellicht komt dit doordat jongeren meer ervaring hebben met de gevolgen van leveringsproblemen doordat zij vaker online kopen. 

Dat producten duurder zullen zijn dan afgelopen jaar, verwacht een ruime meerderheid (78 procent), waarbij ouderen het met 88 procent somberder inzien dan jongeren (63 procent). De grondstoftekorten en leveringsproblemen zijn hier mede de oorzaak van, maar ook algemene inflatie en Covid-19 worden genoemd als reden voor duurdere producten.

Dit onderzoek is in samenwerking met retailexperts Q&A.

Oh Dennenboom...

Global Consumer Insights Survey

Contact

Milo Hartendorf

Consumer Markets Industry Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 299 15 98

Bruno van Bennekom

Director Consumer Markets, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)68 300 07 02

Volg ons