Toekomst van verzekeraars

Technologie en nieuwe prijsstelling versterken winstgevendheid

De toekomst van verzekeraars zal in onze visie bepaald worden door wendbare, digitale organisaties. InsurTech en digitale technologie gaan een doorslaggevende rol spelen. Nieuwe manieren van prijsstelling, voortgaande kostenreductie en marktconsolidatie zijn andere onderwerpen die de winstgevendheid van verzekeraars zullen versterken.

Kostenreductie als strategie

Om concurrerend te blijven in een verzadigde markt blijft kostenreductie een strategisch kernpunt. Ook de smalle marges, de lage rentestand en het provisieverbod voor complexe producten eisen een scherp kostenbeleid. Hoe zorgt u dat uw organisatie de kosten laag houdt, voor bijvoorbeeld uw legacysystemen en closed books?

Digitale organisatie en InsurTech

De interne processen bij verzekeraars dienen verder te worden gedigitaliseerd om efficiënt te kunnen opereren. En digitaal klantcontact wordt steeds belangrijker – met particulieren, maar ook in de pensioen- en zakelijke markt.

Met InsurTech kunnen diensten worden aangeboden die verder gaan dan reactieve schadeafhandeling en zelfs schade kunnen voorkomen. Tegelijkertijd worden in digitaal klantcontact waardevolle gegevens verworven die na data-analyse tot betere risicoanalyses kunnen leiden. Hoe wilt u digitale middelen inzetten om uw klanten van dienst te zijn?

Samenwerking in het ecosysteem

Digitale technologie biedt verzekeraars ook mogelijkheden om communities te creëren waarmee men potentiële klanten bereikt en het dienstverleningsconcept verbreedt. Binnen zulke ecosystemen kunnen verzekeraars diensten aanbieden in samenwerking met andere partijen. Welke netwerken en allianties zijn interessant voor uw organisatie?

Samenwerking in het ecosysteem
Digitale technologie biedt verzekeraars ook mogelijkheden om communities te creëren waarmee men potentiële klanten bereikt en het dienstverleningsconcept verbreedt. Binnen zulke ecosystemen kunnen verzekeraars diensten aanbieden in samenwerking met andere partijen. Welke netwerken en allianties zijn interessant voor uw organisatie?
Samenwerking in het ecosysteem
Digitale technologie biedt verzekeraars ook mogelijkheden om communities te creëren waarmee men potentiële klanten bereikt en het dienstverleningsconcept verbreedt. Binnen zulke ecosystemen kunnen verzekeraars diensten aanbieden in samenwerking met andere partijen. Welke netwerken en allianties zijn interessant voor uw organisatie?

‘Verzekeraars kijken na een moeilijke periode naar een nieuwe horizon. Door veelal flinke bezuinigingen is er een basis bereikt om vooruit te gaan.’

Matthijs Kortenhorst

Zo kunnen wij u helpen

Een voortdurende strategie van kostenreductie vraagt onder meer om onderzoek naar outsourcing van bijvoorbeeld uw backoffice, de operatie of ondersteunende afdelingen.

Onze strategieconsultants van Strategy& ontwikkelen met u een groeistrategie en bijpassend operatingmodel waarin digitalisering een plaats heeft.

Om complexiteit te reduceren in uw organisatie, werken we aan het vereenvoudigen en standaardiseren van uw organisatiestructuur en uw commerciële en interne processen. We begeleiden alle aspecten van transformaties, zoals het onderbrengen van uw administratie in cloud computing en het wijzigen van de werkcultuur.

Contact

Bas van de Pas

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 69 89

Matthijs Kortenhorst

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 75 73

Volg ons