Dynamic pricing: een opkomende trend

Global Pricing Benchmark laat zien dat dynamisch pricen in opkomst is

Global Pricing Benchmark laat zien dat dynamisch pricen in opkomst is
  • Publicatie
  • 17 jul 2025

In de huidige verzekeringssector is pricing geëvolueerd van een puur technische exercitie naar een strategisch instrument voor groei, wendbaarheid en sterkere klantbetrokkenheid. Om te onderzoeken hoe jij als verzekeraar deze transformatie omarmt, biedt PwC’s Global Pricing Benchmark 2025 inzichten in aansprakelijkheids-, motor-, brand- en inkomensproducten uit cruciale verzekeringsmarkten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië.

Lars Janssen en Roger van Buuren, pricingexperts bij PwC Nederland en medeonderzoekers van de uitgebreide studie, delen met trots enkele belangrijke bevindingen.

‘Dynamic pricing ontwikkelt zich snel tot een opvallende trend in de verzekeringswereld,’ zegt Janssen. ‘Door realtime data te gebruiken om premies aan te passen, kun je als verzekeraar hyper-gepersonaliseerde tarieven aanbieden. Dit stelt verzekeraars in staat direct in te spelen op marktontwikkelingen, veranderend klantgedrag en prijsstrategieën van concurrenten.’

Van Buuren voegt daaraan toe, ‘Verzekeringsbedrijven moeten prioriteit geven aan het integreren van dynamic pricing in hun pricingstrategie om de markt voor te blijven. Zonder deze aanpak lopen bedrijven het risico hun concurrentievoordeel te verliezen. Onze wereldwijde benchmark laat zien dat markten wereldwijd dynamic pricingmodellen integreren. De trend wordt waargenomen in geavanceerde pricingmarkten zoals het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zwitserland en steeds meer in Nederland.’

‘Snelheid is bepalend voor het verschil tussen een succesvol en tegenvallend product. Hoewel klanten stabiele prijzen waarderen, leert de ervaring dat het aanbieden van op maat gemaakte marktprijzen lucratiever is. Dat betekent dat jij als verzekeraar winstgevender wordt door dynamic pricing toe te passen vanwege de flexibiliteit en reactievermogen,’ vervolgt Van Buuren. ‘We zien dynamic pricing al in veel andere sectoren, zoals luchtvaart, hospitality en e-commerce. In de Nederlandse verzekeringsmarkt is de verwachting dat dynamic pricing verder zal groeien naarmate verzekeraars hun data, modellering en bestuursprocessen verbeteren.’

Janssen concludeert, ‘Bij PwC hebben we al behoorlijk wat ervaring in het verbeteren van datalandschappen en organisatorische processen zodat toekomstige technologische investeringen effectief kunnen worden ondersteund. Veel van onze klanten willen dynamic pricing implementeren maar ze lopen er tegenaan dat hun data is verspreid door het bedrijf, of die de organisatorische structuur missen om snel op nieuwe informatie te reageren.’

Gespecialiseerde tools voor diepgaandere analyses

Van Buuren merkt op: ‘We zien een duidelijke trend richting het gebruik van gespecialiseerde modules. Niet alleen om sneller producten in de markt te zetten, maar ook om geavanceerde analyses mogelijk te maken. De studie toont aan dat customer elasticity en customer life value steeds volwassener worden geanalyseerd.’

Janssen voegt toe: ‘Ook binnen technische pricing stimuleert technologie het gebruik van machine learning, zoals Neural Networks en Random Forests, voor het identificeren van relevante kenmerken. Toch blijven traditionele statistische modellen zoals GLM’s en GAM’s belangrijk, vooral bij producten met lage volumes en premies.’  

Lokale verschillen en regelgeving

‘De uiteindelijke opbouw van het technische pricing model wordt sterk beïnvloed door lokale factoren,’ vervolgt Janssen. ‘Onze Global Pricing Benchmark 2025 laat aanzienlijke verschillen zien tussen markten, onder andere welke pricingfactoren zijn toegestaan binnen de modellen. Bijvoorbeeld, het perspectief van de toezichthouder en wet- en regelgeving op het gebruik van geslacht in risicofactoren verschilt sterk per markt. De Europese Unie verbood het gebruik van geslacht in verzekeringsprijzen in 2012, terwijl het een zeer belangrijke factor is in de huidige Zwitserse markt.’

Van Buuren licht toe, ‘We zien deze lokale verschillen ook in het gebruik van telematics data. Dit is data die wordt verzameld via de integratie van telefonie of IoT (Internet of Things) zoals GPS-technologie en on board gegevens. In veel markten groeit de adoptie van telematics informatie. In sommige gevallen komt tot 70% van nieuwe business voort uit telematics.’

‘Lokale verschillen worden gedeeltelijk gedreven door regelgeving, met verschillen in rate filing, het goedkeuringsproces van prijzen door toezichthouders, als meest prominente voorbeeld. Echter,’ voegt Janssen toe, ‘in Europa, met een beperkte traditie van rate filing, zien we dat regelgevers ook ingrijpende wijzigingen doorvoeren. Europese regelgevers leggen de nadruk op productgovernance en eerlijke prijsstelling.’

‘Verzekeringspremies moeten aansluiten bij de behoeften van klanten, zonder buitensporige marges of extreem lage schaderatio’s,’ besluit Van Buuren. ‘Het is belangrijk dat dit aantoonbaar is in het pricingproces en zichtbaar in de tarieven, om discussies met toezichthouders te voorkomen.’

Een benchmark voor de toekomst

De Global Pricing Benchmark biedt niet alleen een momentopname van huidige praktijken in de industrie, maar geeft jou als verzekeraar ook een blik op de toekomst. Van tools en teamstructuren tot regelgeving en pricinggovernance – de studie geeft een compleet overzicht van hoe je je kan voorbereiden op wat komen gaat.

De echte waarde ligt echter in het toepassen van de inzichten op jouw bedrijfsvoering. Hoe kun je jouw organisatie voorbereiden op de implementatie van dynamic pricing? Hoe zorg je dat je voldoet aan regelgeving? Hoe kies je het optimale pricingmodel? Iedere markt is verschillend en iedere verzekeraar wordt geconfronteerd met unieke uitdagingen. Daarom nodigen wij je uit om de benchmark met ons te verkennen en te ontdekken wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.

Neem contact op met ons team voor toegang tot de volledige benchmark en ontdek hoe je jouw pricingstrategie toekomstbestendig kunt maken.

Contact us

Lars Janssen

Lars Janssen

Director Risk Modelling Services, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)6 30659515

Jan-Huug Lobregt

Jan-Huug Lobregt

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 024 72 50

Volg ons