Van de CFO van vandaag wordt verwacht strategisch te zijn, operationeel te sturen, risico’s te beheren en verandering aan te jagen. Zowel interne als externe stakeholders vragen om wendbaarheid, transparantie, scherpere inzichten en duidelijke strategische doelen. Met AI zijn financiële functies nu beter dan ooit in staat om aan deze prioriteiten te voldoen. Ze kunnen beter processen versnellen, nauwkeuriger werken en talent inzetten waar het voor het meeste verschil zorgt. Maar de grootste waarde ontstaat bij financiële functies die AI niet alleen inzetten voor efficiëntiewinst, maar finance transformeren tot een voorspellende, strategische en waardegerichte functie.
AI brengt aanzienlijke waarde in elk domein van de financiële functie. Normaal begint dat bij gebruiksscenario's die transactionele knelpunten aanpakken en vervolgens opschalen naar strategische impact. AI-toepassingen in finance leveren doorgaans waarde op in drie gebieden, waarbij de beste toepassingen twee of meer van deze dimensies raken en bijdragen aan strategische transformatie:
Hoewel er geen ‘one size fits all’ of één blauwdruk bestaat voor AI-adoptie, is één ding duidelijk: adoptie vraagt om daadkracht, gebaseerd op een heldere visie.
Navigeren door het AI-landschap kan complex zijn. Niet alle technologieën zijn namelijk gelijkwaardig; ze leveren verschillende waarde:
De meest succesvolle organisaties beseffen dat de synergie tussen verschillende AI-oplossingen en bestaande systemen de sleutel is tot het ontsluiten van echte waarde. De transformatieve kracht van AI betekent zeker niet dat alles vervangen moet worden of opnieuw opgebouwd hoeft te worden. Juist door AI als aanvullende laag te integreren op bestaande robuuste systemen, kunnen organisaties efficiëntie en nieuwe inzichten realiseren zonder de fundamenten van hun financiële functie te verstoren.
Bovendien staan bedrijven er niet alleen voor. De softwaremarkt probeert bij te blijven, waarbij softwareleveranciers steeds vaker AI integreren in hun aanbod (ERP, EPM, procesgerichte oplossingen, cloudproviders, enzovoorts) en het bouwen van maatwerktools steeds breder beschikbaar maken. Om een duurzaam technologielandschap voor finance te bouwen, raden we aan om eerst de standaardoplossingen te evalueren voordat je investeert in maatwerkoplossingen. Bekijk hier onze technologie‑allianties met toonaangevende softwareleveranciers voor een overzicht van wat deze oplossingen kunnen bieden.
Voor een succesvolle AI-transformatie is volgens ons een holistische aanpak vanuit vijf perspectieven nodig. Elk perspectief kent volgens onze ervaring unieke uitdagingen, waarvoor oplossingen bestaan op zowel korte als lange termijn. Zo kunnen organisaties hun eigen AI-reis flexibel vormgeven. Enkele van deze uitdagingen lichten wij hieronder toe.
Beginnen met AI in finance draait om het zetten van duidelijke, doelgerichte stappen. Voor financiële leiders betekent dit het in kaart brengen van de huidige AI-capaciteiten en het creëren van een omgeving waarin verandering wordt gestimuleerd. Enkele van de belangrijkste stappen die wij aanbevelen zijn:
Een gedetailleerde lijst van uitdagingen en ervaringen vind je in onze whitepaper.