Technologie

Digitale transformatie stimuleren

Mensen en technologie gaan hand in hand bij PwC. Wij combineren menselijke vindingrijkheid met technologische, digitale innovatie en ervaring om snellere, intelligente en betere resultaten te behalen voor onze mensen, onze klanten en de maatschappij in het algemeen.

Digitale innovaties zorgen voor ingrijpende veranderingen

Digitale innovaties zorgen voor ingrijpende veranderingen in de wereld, met mooie kansen maar ook spannende uitdagingen tot gevolg. Cloudcomputing biedt bijvoorbeeld flexibiliteit en gemakkelijke toegang tot gegevens, maar brengt ook risico's op het gebied van cyberbeveiliging met zich mee. CEO’s wereldwijd zagen begin dit jaar niet voor niets cyberrisico's als de grootste bedreiging voor de bedrijfsvoering. Dat bleek uit PwC’s 25e CEO Survey, die voor de oorlog in Oekraïne uitkwam.

Dynamische wereld vraagt om wendbaarheid

Organisaties gebruiken technologie steeds meer ter verbetering van de samenwerking, de kwaliteit en het gebruik van data om tot betere inzichten te komen. Wij begeleiden onze klanten bij hun digitale transformatie en gaan zelf ook aan de slag. De dynamische wereld van vandaag vraagt immers om wendbaarheid en digitale vaardigheden en wij passen ons voortdurend aan de behoeften van onze klanten en collega's aan.

Wij richten ons daarom steeds meer op digitaal georiënteerde geïntegreerde oplossingen. Om dit te versnellen, hebben we geïnvesteerd in de oprichting van de Tomorrow 2.0-hub. Daar ontwikkelen we schaalbare, multidisciplinaire en innovatieve businesscases die belangrijke zakelijke problemen oplossen en die ook een maatschappelijke relevantie hebben. Voorbeelden daarvan zijn de tool Environmental Footprint Insights en het programma Inclusion Insights.

Een door mensen geleide en door technologie aangedreven toekomst

Wij geloven sterk in een toekomst die door mensen wordt geleid en door technologie wordt aangedreven. Daarom hebben we stevig geïnvesteerd in onze eigen digitale transformatie. Door onze teams in staat te stellen menselijke vindingrijkheid te combineren met technologie, kunnen wij snellere, datagestuurde en betere resultaten leveren en tegelijkertijd vertrouwen opbouwen in de hele waardeketen.

Onze digitale transformatie bestaat uit drie dimensies: 

  • klanten helpen om (meer) digitaal te worden, 
  • onze (bestaande) diensten digitaliseren, en
  • onze eigen processen en infrastructuur digitaliseren.

Solide basis voor transformatie

De afgelopen jaren hebben we een solide basis gelegd voor een echte bedrijfstransformatie. Onze focus ligt nu op het realiseren van de zakelijke voordelen van onze investeringen en het aantonen van verbeterde klantwaarde. 

Om tot die basis te komen hebben we onder meer een verplicht digitaal bijscholingsprogramma en een digitaal acceleratorprogramma opgezet. Die moeten ervoor zorgen dat alle medewerkers een basisniveau van digitale vaardigheden hebben en hulp krijgen om deze vaardigheden waar nodig toe te passen. Sinds 2019 hebben meer dan 175 ‘digitale accelerators’ het uitgebreide trainingsprogramma doorlopen. Zij spelen nu een belangrijke rol bij het aansturen van digitale verandering binnen hun teams en businessunits.

Optimalisatie van platforms

Andere activiteiten die we hebben ontwikkeld, zijn de optimalisatie en verdere ontwikkeling van de platforms die wij gebruiken voor het delen en creëren van digitale assets en het werken met (klant)data: ons Digital Lab en Data Platform. We hebben functionaliteiten toegevoegd en de platforms gebruiksvriendelijker gemaakt.

Herstructurering van systemen 

Ook zijn we begonnen met de inbedding van ons Digital Lab in onze kernapplicaties. Een voorbeeld is de koppeling met AURA. Onze accountants leggen alle documentatie vast in AURA, een systeem dat wij dagelijks gebruiken in de dienstverlening aan onze klanten. Voor elke specifieke post in de jaarrekening verwijzen wij ze door naar de relevante verzameling van assets in het Digital Lab. Door onmiddellijk toegang te bieden tot relevante digitale activa, besparen we tijd en stimuleren we iedereen om op een digitale manier te werken.

Een andere belangrijke investering was de SAP S/4HANA-implementatie. Dit omvat de herstructurering van systemen en de optimalisering van processen binnen de organisatie en bestaat uit een echte integratie van meerdere ultramoderne cloudplatformen.

Mensen en technologie samenbrengen is de sleutel

In onze strategie is het samenbrengen van mensen en technologie essentieel voor het opbouwen van vertrouwen en het creëren van duurzame resultaten. Het speelt in op de verwachtingen en eisen van onze mensen, onze klanten en de maatschappij. 

De vraagstukken van onze klanten worden steeds complexer en kunnen niet langer worden opgelost met enkelvoudige oplossingen. Zij verwachten dat wij geïntegreerde oplossingen bieden die op data zijn gebaseerd en, waar relevant, digitale middelen omvatten. In dit proces werken we ook vaak samen met partners in ons ecosysteem, bijvoorbeeld onze technologie-allianties.

Digitalisering en menselijkheid gaan samen bij Stedin

Stedin stond na de afsplitsing van Eneco in 2017 voor een uitdaging: het inrichten van een nieuwe, volwaardige financiële functie. Een transformatie van ‘financial shared service’ naar ‘multifunctioneel business support’ volgde. Maar hoe laat je medewerkers in de financiële functie wennen aan een totaal vernieuwde manier van werken?

Lees meer

Volg ons

Contact

Marcel Jakobsen

Marcel Jakobsen

Chief Digital Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 206 60 16

Steven Pattheeuws

Steven Pattheeuws

Partner Strategy&, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 279 19 64

Berry Driessen

Berry Driessen

Experience Consulting Lead, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 987 32 71

Hide