Jaarlijks houdt PwC een wereldwijd onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van consumenten. Onze meest recente Voice of the Consumer 2025, waaraan in totaal 20.000 consumenten deelnamen (zo'n 1000 in Nederland), laat zien dat er een consument in opkomst is waarde hecht aan gezondheid, gemak en duurzaamheid en die levensstijl ondersteunt met de inzet van technologie. Wat echter op gespannen voet staat met de wensen voor een gezonde levensstijl, zijn de zorgen over de kosten van levensonderhoud. De prijs van voedsel is overal in de wereld doorslaggevend in aankoopbeslissingen.
"Gezond én Betaalbaar: De Kunst van het Balanceren"
De resultaten van PwC's Voice of the Consumer laten zien dat met name jongeren van Gen Z tekenen vertonen van een nieuwe consument: zij zijn kwaliteitsbewust, gericht op gezondheid, technologievaardig en op zoek naar zeer persoonlijke informatie. Het duurt vaak een generatie voordat consumentengedrag aanzienlijk verandert. We bevinden ons momenteel aan het begin van zo’n transitie. Dit onderzoek maakt duidelijk dat zowel bewust gezondere keuzes als prijsverhogingen geen duurzaam model vormen. Bedrijven moeten hun aanbod dus zodanig vernieuwen dat zowel de toegevoegde waarde als de betaalbaarheid is gegarandeerd.
De consument van morgen is in ontwikkeling. In de komende periode delen we inzichten over consumenten die bedrijven kunnen helpen bij het formuleren van nieuwe strategieën? Hoe ziet de klantreis eruit in een wereld waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan?
Retail Monitor 2025 van PwC benadrukt de onmisbare rol van retail medewerkers in de digitale transformatie, met nadruk op ontwikkeling, technologie en...
Voor de tweede keer heeft PwC berekend wat de belastingbijdrage van het Nederlandse bedrijfsleven is.
Heropleving van de retail – en consumentenmarkten: fusie- en overnameactiviteit neemt in 2025 toe door strategische verschuivingen en optimisme van...
In deze monitor die voorlopig elk kwartaal verschijnt, volgen we vanuit Nederlands perspectief de ontwikkelingen in wereldwijde toeleveringsketens.