Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Bewuste keuzes bij verkleinen ecologische voetafdruk medewerkers

17/01/22

Environmental Footprint Insights helpt bij duurzame gedragsverandering

Door de mogelijke invoering van een nieuwe klimaatmaatregel vrezen organisaties extra papierwerk en lastendruk. De PwC-tool Environmental Footprint Insights kan daarvoor de oplossing zijn. Met deze app krijgen werkgevers realtime inzicht in de CO2-uitstoot van hun medewerkers, zodat ze duurzame keuzes kunnen blijven maken. 

Om de beoogde klimaatdoelen te halen, wil het nieuwe kabinet dat grote werkgevers de emissies van woon-werkverkeer en zakelijke reizen van hun werknemers gaan bijhouden. De nieuwe maatregel zal ertoe leiden dat bedrijven met meer dan honderd werknemers moeten bijhouden hoe een werknemer reist: met het openbaar vervoer, de fiets of met de auto. Ook kan het noodzakelijk zijn uit te zoeken in wat voor soort auto de werknemer reist.

Environmental Footprint Insights

'Door de Covid-19-crisis zijn we ons meer bewust geworden van bijvoorbeeld de mogelijkheid om een paar dagen in de week thuis te werken. En dat we niet altijd de auto of het vliegtuig hoeven te nemen als we willen overleggen. Nu is het belangrijk om die verandering in ons gedrag door te zetten.'

Debby Jannink PwC-expert verandermanagement en leiderschap

Door Covid-19 meer bewust van mogelijkheden

PwC ontwikkelde vorig jaar al de app Environmental Footprint Insights. Dat was met het idee dat het tegenwoordig belangrijk is dat mensen zich bewust zijn van de keuzes die ze maken als het gaat om bijvoorbeeld mobiliteit en daarmee de omvang van hun ecologische voetafdruk.

'Misschien kun je inderdaad zeggen dat we een vooruitziende blik hadden', aldus Debby Jannink, PwC-partner en expert op het gebied van verandermanagement en leiderschap. ‘Door de Covid-19-crisis zijn we ons meer bewust geworden van bijvoorbeeld de mogelijkheid om een paar dagen in de week thuis te werken. En dat we niet altijd de auto of het vliegtuig hoeven te nemen als we willen overleggen. Nu is het belangrijk om die verandering in ons gedrag door te zetten.’

Aandacht voor ESG-thema’s

Volgens Wineke Haagsma, hoofd corporate sustainability bij PwC, valt dit goed samen met de groeiende aandacht voor de ESG-thema’s. Organisaties worden steeds meer afgerekend op hun bijdrage aan environmental, social, en governance. Zo kijken investeerders vaker naar deze factoren voordat ze ergens geld insteken en komt er steeds meer wet- en regelgeving op dit gebied. ‘Onze klanten zijn daar dan ook bewuster mee bezig en regelmatig krijgen we vragen hoe ze meer inzicht kunnen krijgen in hun impact op het milieu’, aldus Haagsma.

Dat kan dus deels met Environmental Footprint Insights. Met de app krijgen medewerkers niet alleen inzicht in hun persoonlijke CO2-uitstoot als het gaat om werkgerelateerde mobiliteit. Ze kunnen ook zien hoeveel de hele organisatie uitstoot of hoeveel CO2 er wordt geproduceerd binnen een bepaald project of door een vestiging. Verder geeft de app informatie over de kosten van de CO2-uitstoot en de tijdsbesteding per medewerker veroorzaakt door zijn of haar mobiliteitskeuze.

Beter beeld van impact op milieu

Jannink: ‘Op deze manier krijg je als organisatie een veel beter beeld van je impact op het milieu en kun je makkelijker bijsturen. Daarnaast kun je de stappen die je op het gebied van duurzaamheid neemt, beter verduidelijken voor je medewerkers en ze bewust maken van hun keuzes. Naar toezichthouders en investeerders tenslotte kun je duidelijk laten zien welke concrete stappen je onderneemt en in hoeverre je bijdraagt aan de ESG-thema’s. Kortom, diverse stakeholders kun je eenvoudig van bruikbare informatie voorzien.’

‘Als een organisatie wil transformeren op het gebied van duurzaamheid, moet dat door iedereen worden gedragen. Te beginnen met het leiderschap, dat als een rolmodel moet fungeren. Anders gaat het niet werken.’

Debby Jannink PwC

Duurzame gedragsverandering staat voorop

De app moet volgens de PwC’ers vooral als een (hulp)middel worden gezien om het uiteindelijke doel te bereiken: een duurzame gedragsverandering binnen de organisatie. 'Waardoor medewerkers bewuster een keuze maken’, aldus Jannink. Daarom maakt de app deel uit van een dienstverleningspakket dat ook project- en verandermanagement bevat. ‘Als een organisatie wil transformeren op het gebied van duurzaamheid, moet dat door iedereen worden gedragen. Te beginnen met het leiderschap, dat als een rolmodel moet fungeren. Anders gaat het niet werken.’

De circulaire ambitie van PwC

Onder het motto ‘zelf doen wat je zegt’ gebruikt PwC zelf de app  ook. ‘Dat past binnen onze circulaire ambitie om in 2030 volledig circulair te opereren', zegt Wineke Haagsma. 'Klimaatverandering is een van de meest urgente problemen in de wereld van vandaag. Bij het tegengaan van klimaatverandering en het aanjagen van duurzame groei zien wij een sleutelrol voor het bedrijfsleven weggelegd. Ook wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid en hebben een net-zero-ambitie. Die houdt ook in dat we onze klanten ondersteunen bij hun transformatie op het gebied van duurzaamheid.’

Contact

Debby Jannink

Debby Jannink

Partner Change & Leadership, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 394 98 21

Wineke Haagsma

Wineke Haagsma

Head of Corporate Sustainability, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 170 13 44

Volg ons