Jaarbericht 2018/2019

1 juli 2018 - 30 juni 2019

PwC in Nederland heeft een goed jaar achter de rug. We zijn trots op wat we met elkaar hebben bereikt. Zo hebben we stappen gemaakt op het gebied van onze kwaliteit en de digitalisering van onze dienstverlening en organisatie. Onze cultuur is verder opgeschoven in de richting van de door ons gewenste waarden. Onze financiële resultaten waren solide, wat een voorwaarde was (en is) voor verdere investeringen in de kwaliteit van onze dienstverlening, de ontwikkeling en de werkomgeving van onze mensen, duurzaamheid en innovatieve technologie. In ons jaarbericht doen we hiervan uitgebreid verslag.

Download the report

(PDF, 5.9mb)

“Het is onze overtuiging dat ons toekomstig succes meer dan ooit wordt bepaald door ‘hoe’ we dingen doen in plaats van ‘wat’ we doen. We worden steeds meer beoordeeld op de oprechtheid van onze intenties en de geloofwaardigheid van ons handelen. We moeten onze ambities waarmaken. Alleen dan zal het ons gegund worden om een lerende organisatie te zijn die fouten mag maken. Het zijn onze mensen, onze cultuur en ons gedrag die uiteindelijk het verschil gaan maken. Het leveren van kwaliteit heeft daarbij onze hoogste prioriteit omdat het raakt aan ons bestaansrecht.”

Ad van Gils - voorzitter raad van bestuur van PwC in Nederland

Verschillende rapporten laten zien dat Assurance bouwt aan een cultuur die kwaliteit ondersteunt

Afgelopen jaar kregen we positieve feedback van de AFM en Universiteit Maastricht over onze voortgang in het bouwen van een kwaliteitsgerichte cultuur. We zien dit terugkomen in de uitkomsten van onze interne reviews van auditdossiers. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat we er nog lang niet zijn en daarom blijft kwaliteit de komende jaren topprioriteit. Uitgebreide informatie over ons kwaliteitsbeleid en de vooruitgang die we hebben geboekt, vindt u in ons Transparantieverslag.

Wij zijn trots op de uitkomsten van onze People Survey

Elk jaar houden we een medewerkerstevredenheids-
onderzoek (de People Survey), waarin onze mensen (anoniem) aangeven wat zij goed vinden aan PwC en wat beter kan. Tachtig procent van onze mensen vulde deze enquête afgelopen jaar in. Eén van de belangrijkste uitkomsten uit dit onderzoek is de People Engagement Index, een indicator of wij erin slagen een aantrekkelijke werkgever te zijn. Deze indicator ging met één procent omhoog naar 84 procent. Hiermee behaalden we de hoogste score van ons internationale PwC-netwerk.

Wij hebben stappen gemaakt in onze digitale transformatie

We hebben geïnvesteerd in onze dienstverlening om onze klanten te helpen bij hun digitale transformaties. In Amsterdam hebben we ons nieuwe Experience Center in gebruik genomen. Daar bundelen we kennis over business en technologie om, samen met klanten, oplossingen te bedenken, waarbij we tegelijkertijd kijken hoe deze ervaren worden door de eindgebruiker.

Ook onze eigen organisatie digitaliseert steeds verder: we hebben nieuwe systemen geïmplementeerd zoals Workday en Salesforce, waardoor we beter en efficiënter kunnen (samen)werken en communiceren. Daarnaast ontwikkelen we de digitale skills van onze mensen door middel van een intensief opleidingstraject.

Lees verder

We hebben een solide financieel jaar achter de rug

Groei is geen doel op zich, maar een voorwaarde om te kunnen investeren, bijvoorbeeld in de kwaliteit van onze dienstverlening, de ontwikkeling en de werkomgeving van onze mensen, duurzaamheid en innovatieve technologie.

Het aantal PwC’ers is gegroeid, in lijn met de groei van onze business. In Assurance hangt een grotere omvang van het aantal mensen ook samen met onze kwaliteitsagenda en vermindering van de werkdruk. De investeringen in kwaliteit hebben ertoe geleid dat de winstgevendheid van Assurance is gedaald. De winstgevendheid van Tax & Legal en Advisory groeide juist.

 
Bob Moritz, Global Chairman, previews PwC's 22nd CEO Survey

SDG Dome

Onze SDG Dome heeft ongeveer 3.500 collega’s en andere stakeholders enthousiast gemaakt voor het realiseren van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Deze SDG Experience is een spannende en interactieve manier om mensen en organisaties te inspireren actie te ondernemen.

Looptijd: 00:00:50

Lees verder

Contact

Meint Waterlander

Woordvoerder

Tel: +31 (0)88 792 70 00

Volg ons