Podcast Marcel Jakobsen en Nicole Lentink

Digitale strategie begint in de boardroom

Digitale strategie begint in de boardroom
  • Blog
  • 07 sep 2023

Digitale transformatie is méér dan een trendy term; het is een essentieel instrument voor groei, innovatie en voorsprong. Omdat de wereld zich in een snel tempo ontwikkelt, moeten grote ondernemingen flexibel blijven. Technologie speelt daarin een cruciale rol, stellen PwC-experts Nicole Lentink en Marcel Jakobsen in dit blog en de bijbehorende podcast.

Tijd voor transformatie

Stijgende grondstofprijzen, inflatie en een nijpend tekort aan arbeidskrachten zijn slechts enkele van de uitdagingen waar bedrijven momenteel mee te maken hebben. We zitten nu in een soort ‘perfect storm’ die iedereen ertoe dwingt technologie in te zetten. En die storm begon in feite al met de coronapandemie. Toen iedereen moest thuiswerken was het natuurlijk wel een godsgeschenk als je bedrijf in de cloud zat en je niet fysiek hoefde in te pluggen op kantoor.

Van cloud naar AI

Maar over de cloud hebben we het nauwelijks meer. De meeste grotere bedrijven hebben dat nu wel goed geregeld maar de gezondheidszorg is nog wat terughoudend met sommige aspecten van digitale transformatie. Het gaat toch om zorgverleners met een passie voor mensen. Toch kan ook gezondheidszorg zeker van kunstmatige intelligentie en digitalisering profiteren. Je ziet dat patiënten heel blij zijn met bijvoorbeeld een chat-consult; even laagdrempelig een vraag stellen op een tijdstip dat hen het beste uitkomt.

Focus op AI

Anno 2023 verschuift de aandacht van bedrijven naar ‘generative AI’. Een technologie die iedereen lijkt te raken. Voor de digitale transformatie betekent het dat beslissingen verschuiven van de chief information officers naar de chief executive officers. Het is nu echt een boardroomonderwerp. Digitalisatie kun je bijvoorbeeld goed inzetten om je personeel te ontlasten, maar hoe doe je dat nou precies? Dat is dus een enorme drijfveer.

Tegelijkertijd zijn er risico's verbonden aan de integratie van nieuwe technologieën. Neem sectoren als het bankwezen en de zorg, waarin klantgegevens enorm gevoelig en privé zijn. We zijn dan ook terughoudend met het inzetten van nieuwe technologieën als we niet honderd procent zeker weten dat het veilig is. We zien een enorm potentieel in bijvoorbeeld ChatGPT en werken er ook al mee, maar er gaan nog geen klantgegevens in.

Digitalisering: een middel, maar geen doel

Dat bedrijven niet om verregaande digitalisering heen kunnen, is een feit. Datagedreven werken, de energietransitie, ‘compliant’ zijn en het juiste talent aantrekken is simpelweg niet te behappen als je geen technologie inzet.

Een digitaliseringsplan van grote bedrijven is vaak onderdeel van een groter vraagstuk, bijvoorbeeld: hoe kunnen we de komende jaren zorg leveren met het beperkte personeel dat voorhanden is? Digitalisatie is dan vaak een oplossing, maar nooit het doel op zich.

Podcast

Meer weten over hoe digitale tools in dienst blijven staan van bedrijven, en niet andersom? En wat er precies voor nodig is om een digitale voorsprong te behalen en te behouden? Luister dan hier de tweede podcast aflevering van ‘Een andere kijk op zaken’, waarin Marcel Jakobsen en Nicole Lentink uitgebreid op het onderwerp ingaan.

Podcast: Een andere kijk op zaken

Waarom het in de C-suite moet kloppen: een sterke digitale strategie begint in de boardroom

Marcel Jakobsen is senior partner in de internationale, fiscale praktijk van PwC en adviseert klanten over fiscale onderwerpen, zoals fiscale strategie, fiscale technologie (strategie), waardeketen en bedrijfstransformaties. Daarnaast is hij chief digital officer van PwC Nederland.

Nicole Lentink is partner bij Strategy&, onderdeel van PwC. Zij richt zich op het ondersteunen van spelers in het ecosysteem van de gezondheidszorg bij het ontwikkelen van hun toekomstbestendige, digitale strategieën. Ze heeft meer dan tien jaar managementervaring in internationale bedrijven in de life science-industrie en gezondheidszorg.

Artikel en podcast verschenen eerder bij Business Insider Nederland.

Contact us

Marcel Jakobsen

Marcel Jakobsen

Global Chief Technology Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 206 60 16

Nicole Lentink

Nicole Lentink

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 431 85 87

Volg ons