Stijgende grondstofprijzen, inflatie en een nijpend tekort aan arbeidskrachten zijn slechts enkele van de uitdagingen waar bedrijven momenteel mee te maken hebben. We zitten nu in een soort ‘perfect storm’ die iedereen ertoe dwingt technologie in te zetten. En die storm begon in feite al met de coronapandemie. Toen iedereen moest thuiswerken was het natuurlijk wel een godsgeschenk als je bedrijf in de cloud zat en je niet fysiek hoefde in te pluggen op kantoor.
Maar over de cloud hebben we het nauwelijks meer. De meeste grotere bedrijven hebben dat nu wel goed geregeld maar de gezondheidszorg is nog wat terughoudend met sommige aspecten van digitale transformatie. Het gaat toch om zorgverleners met een passie voor mensen. Toch kan ook gezondheidszorg zeker van kunstmatige intelligentie en digitalisering profiteren. Je ziet dat patiënten heel blij zijn met bijvoorbeeld een chat-consult; even laagdrempelig een vraag stellen op een tijdstip dat hen het beste uitkomt.
Anno 2023 verschuift de aandacht van bedrijven naar ‘generative AI’. Een technologie die iedereen lijkt te raken. Voor de digitale transformatie betekent het dat beslissingen verschuiven van de chief information officers naar de chief executive officers. Het is nu echt een boardroomonderwerp. Digitalisatie kun je bijvoorbeeld goed inzetten om je personeel te ontlasten, maar hoe doe je dat nou precies? Dat is dus een enorme drijfveer.
Tegelijkertijd zijn er risico's verbonden aan de integratie van nieuwe technologieën. Neem sectoren als het bankwezen en de zorg, waarin klantgegevens enorm gevoelig en privé zijn. We zijn dan ook terughoudend met het inzetten van nieuwe technologieën als we niet honderd procent zeker weten dat het veilig is. We zien een enorm potentieel in bijvoorbeeld ChatGPT en werken er ook al mee, maar er gaan nog geen klantgegevens in.
Dat bedrijven niet om verregaande digitalisering heen kunnen, is een feit. Datagedreven werken, de energietransitie, ‘compliant’ zijn en het juiste talent aantrekken is simpelweg niet te behappen als je geen technologie inzet.
Een digitaliseringsplan van grote bedrijven is vaak onderdeel van een groter vraagstuk, bijvoorbeeld: hoe kunnen we de komende jaren zorg leveren met het beperkte personeel dat voorhanden is? Digitalisatie is dan vaak een oplossing, maar nooit het doel op zich.
Meer weten over hoe digitale tools in dienst blijven staan van bedrijven, en niet andersom? En wat er precies voor nodig is om een digitale voorsprong te behalen en te behouden? Luister dan hier de tweede podcast aflevering van ‘Een andere kijk op zaken’, waarin Marcel Jakobsen en Nicole Lentink uitgebreid op het onderwerp ingaan.
Marcel Jakobsen is senior partner in de internationale, fiscale praktijk van PwC en adviseert klanten over fiscale onderwerpen, zoals fiscale strategie, fiscale technologie (strategie), waardeketen en bedrijfstransformaties. Daarnaast is hij chief digital officer van PwC Nederland.
Nicole Lentink is partner bij Strategy&, onderdeel van PwC. Zij richt zich op het ondersteunen van spelers in het ecosysteem van de gezondheidszorg bij het ontwikkelen van hun toekomstbestendige, digitale strategieën. Ze heeft meer dan tien jaar managementervaring in internationale bedrijven in de life science-industrie en gezondheidszorg.
Artikel en podcast verschenen eerder bij Business Insider Nederland.
De komende AI Act moet zorgen voor een verantwoord gebruik van AI. Maar kijk uit voor de valkuilen, waarschuwt PwC-expert Mona de Boer.
Legal Business Solutions experts krijgen exclusieve toegang tot het AI platform Harvey. PwC verwacht hiermee nog strategischer en efficiëntere adviezen te...
De uitdagingen van de toekomst vragen nu om actie en een ander perspectief. Samen maken we het verschil voor organisaties én de samenleving als geheel.