Een veilige interactie tussen digitale bank en haar klanten

Voor Moneyou ontwikkelt PwC een nieuw centraal authenticatiesysteem, zodat klanten op een veilige en gemakkelijke manier hun bankzaken kunnen regelen. Of dat nu via de mobiele app, de website of het callcenter is, klanten moeten een prettige klantervaring hebben.

Wat was het probleem?

De bankensector is aan het veranderen. Fintechbedrijven en andere nieuwe concurrenten betreden de markt. Zij stellen de traditionele businessmodellen op de proef en dwingen financiële instellingen zich aan te passen en te innoveren. Moneyou is een dochteronderneming van ABN AMRO en al bijna tien jaar actief als spaarbank. Onlangs heeft Moneyou de keuze gemaakt haar strategie en bedrijfsmodel op de marktontwikkelingen af te stemmen. In de nabije toekomst zal Moneyou als volledig digitale bank haar klanten alle vormen van bankieren en betalen aanbieden. Met het oog op de digitale gebruikers-identiteit en de daarbij horende veiligheidsuitdagingen is authenticatie een vereiste bij het succesvol implementeren van de nieuwe strategie.

Wat was de oplossing?

Om te zorgen dat klanten op een veilige en gemakkelijke manier hun bankzaken kunnen regelen, heeft PwC voor Moneyou een centraal authenticatiesysteem ontwikkeld. Of dat nu via de mobiele app, de website of het callcenter is, klanten moeten een prettige ervaring hebben. PwC heeft de nieuwe architectuur gebaseerd op de technologie van ForgeRock. Die zorgt voor een veilige authenticatie en een maximaal gemak voor klanten. Nadat het voorstel voor de nieuwe architectuur geaccepteerd was, heeft PwC het nieuwe authenticatieplatform geïmplementeerd binnen de huidige omgeving van Moneyou.

Wat is het resultaat?

Voor een veilige interactie tussen klanten en Moneyou, en daarmee het voorkomen van misbruik en fraude, is authenticatie cruciaal. Het is essentieel om te weten wie er ‘aan de andere kant’ van de verbinding actief is. Met het nieuwe authenticatiesysteem is Moneyou klaar voor de toekomst en kan de bank haar nieuwe strategie implementeren. Het authenticatieplatform is zo ontworpen dat het flexibel en snel aanpasbaar is bij bijvoorbeeld nieuwe technologische ontwikkelingen, nieuwe regelgeving of beveiligingsvraagstukken. Een aanpassing in het centrale authenticatiesysteem is direct beschikbaar op alle kanalen, processen en diensten van de nieuwe digitale bank.

Contact

Gerald Horst

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 67 96

Mark van der Horst

Senior Manager, PwC Netherlands

Tel: +1 (0)88 792 39 94

Volg ons