Grote softwareleverancier test procedures bij cybercrisis

Als bedrijf kun je je cybersecurity nog zo goed op orde hebben, de kans dat je wordt gehackt blijft altijd aanwezig. En als het dan gebeurt, hoe ga je als leidinggevende om met zo’n crisissituatie? Om dat te leren, moet je het eigenlijk ervaren. Dat vond ook dit internationale softwarebedrijf.

Wat was het probleem?

Deze grote softwareleverancier is op papier goed voorbereid op mogelijke crisissituaties. Procedures en techniek zijn voorhanden, mocht er een cyberaanval of digitale diefstal zijn bij een datacentrum waar de clouddiensten voor klanten draaien. Maar zullen de verantwoordelijke medewerkers en leidinggevenden onder druk van een cybercrisis echt weten hoe zij moeten handelen? Het bedrijf wilde onderzoeken wat hun voorbereiding waard is in de praktijk, zonder een werkelijke crisis af te wachten.

Grote softwareleverancier test procedures bij cybercrisis

Wat was de oplossing?

De PwC-experts in crisisleiderschap hebben een crisissimulatie gedaan met het business continuity team van het softwarebedrijf. De leden van het team zaten bijeen en kregen gedurende drie uur via computers, telefoon en tv informatie over de cybercrisis waarop zij hun procedures konden uitvoeren. Gedurende de simulatie voerden we de druk op om de deelnemers te testen. Zij moesten voortdurend onderscheid maken tussen waardevolle informatie, ruis en fake news. Na elke twintig minuten – in het spel de duur van één dag – evalueerden we de handelingen en effecten. Deze simulatie was vooral gericht op leidinggeven en de communicatie met medewerkers, klanten en media. Op deze manier beleefden de deelnemers een zo realistisch mogelijke crisis.

Wat is het resultaat?

Tijdens de evaluatie ging het over drie onderwerpen: wat was de essentiële content, hoe functioneerde de structuur om te handelen en te beslissen en hoe zijn de menselijke relaties? De evaluatie leverde waardevolle informatie over de crisisprocedures en de onderlinge samenwerking. Het softwarebedrijf is nu in staat die te verbeteren. Ook kan de organisatie op basis van de evaluatie leidinggevenden verder trainen op vaardigheden in crisisleiderschap. Door de waardevolle resultaten van deze oefening is PwC door dit softwarebedrijf gevraagd om een volgende simulatie voor te bereiden voor het wereldwijde crisisteam.

Contact

Peter van Uhm

Peter van Uhm

Senior Manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 216 80 91

Volg ons