De juiste combinatie van menselijke vindingrijkheid en digitale tools

Een volgende stap in onze AI-ambities

Lorem ipsum
  • Blog
  • 18 okt 2023

Generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) gaat de productiviteit van de BV Nederland enorm helpen, maar is nog lang niet perfect. Desalniettemin is het verstandig AI te omarmen en op zoek te gaan naar de voordelen die het kan opleveren. Maar menselijk vernuft en waakzaamheid blijven belangrijk, aldus Marcel Jakobsen, sinds 1 mei chief digital officer bij PwC Nederland.

‘AI is geen toverstokje.’ Die uitspraak deden mijn collega’s Mona de Boer en Bastiaan Starink onlangs bij de lancering van een PwC-onderzoek naar de invloed van generatieve AI op de taken en vaardigheden die nodig zijn om een groot aantal beroepen uit te oefenen. De conclusie was dat GenAI kan bijdragen aan productiviteitsverhoging en het verlichten van de druk op de arbeidsmarkt.

Dat is goed nieuws, maar duidelijk is ook dat veel organisaties nog worstelen met het vinden van een structurele manier om GenAI in hun bedrijfsvoering in te voeren. Ook wel logisch gezien de snelheid waarmee deze toepassingen zich ontwikkelen. Belangrijk is in elk geval dat organisaties de tijd nemen om zich te verdiepen in nieuwe technologieën. Hoe voldoe je aan alle wet- en regelgeving? Hoe creëer je een veilige omgeving voor gebruik? Hoe beheers je de risico’s? En bij welke uitdagingen kan AI echt een positieve impact maken?

Marcel Jakobsen

Bepalende factor in de levensvatbaarheid bedrijven

Bij PwC nemen we onze mensen al mee op deze reis. Het momentum is er, dus omarmen we nu AI, testen we het en maken we het toepasbaar in onze dagelijkse werkzaamheden. Dat gaat ons werk alleen maar sneller, beter en leuker maken. In mijn ogen gaan computers niet de mens vervangen, maar de juiste combinatie van menselijke vindingrijkheid en digitale tools zorgt wel voor de bepalende factor in de toekomstbestendigheid van bedrijven.

Bij PwC noemen we dat ‘human-led, tech-powered’. Sinds ik op 1 mei aan slag ben als chief digital officer ben ik met mijn team en mijn vergelijkbare collega’s bij vestigingen in andere landen druk daar verdere invulling aan te geven. Onze klanten beseffen dat ze moeten transformeren en slim gebruik moeten maken van technologie. Het hebben van bruikbare databronnen is daarbij essentieel. Aan ons mede de taak dat proces zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarom investeren we veel in de ontwikkeling van digitale tools die helpen om tot de beste oplossingen te komen.

We hebben ChatPwC geïntroduceerd

Bij PwC zien we onszelf als klant 0.0. Eerst zelf ervaren, leren en toepassen en dan ook onze klanten op de reis meenemen. Zo hebben we onlangs ChatPwC geïntroduceerd. Deze AI-tool biedt PwC-medewerkers in Nederland een veilig platform om te communiceren met een AI-assistent.

In aanvulling op het beschikbaar stellen van een AI-assistant hebben we voor het hele bedrijf een upskillingprogramma gelanceerd, waarin wordt uitgelegt hoe een zogenoemd ‘large language model’ (LLM) werkt, welke waakzaamheid je daarbij moet hebben en hoe je hiermee een verantwoorde manier omgaat. Verder gaan we in op hoe je door de juiste ‘prompting’, oftewel het invoeren van de beste vragen en commando's, de beste uitkomsten krijgt.

Het is echt heel erg gaaf om te zien hoe enthousiast onze collega’s zijn over deze stappen die we zetten en welke positieve energie dit oproept. Erover praten is één, maar AI gebruiken en je ervaringen met klanten delen maakt zoveel meer impact. Dus ik ben erg blij dat we deze stappen in een relatief snel tijdspad hebben kunnen zetten.

Allianties met technologiebedrijven

Daarnaast hebben we digitale oplossingen die we ook aan klanten geven voor gebruik. En we hebben met een aantal technologiebedrijven allianties afgesloten. De software van die bedrijven helpt ons om ons werk bij klanten efficiënter te maken. De laatste samenwerking die we zijn aangegaan, is met het AI-platform Harvey. Met behulp van Harvey kunnen wij nog strategischer en gerichter adviseren, onder meer op het gebied van contractanalyse, compliance, claimmanagement en due diligence. Harvey helpt ons ook bij het ontwikkelen van onze eigen AI-modellen om op maat gemaakte producten en diensten te creëren voor onze dienstverlening.

Maar dat is nog niet alles. In samenwerking met Microsoft en ChatGPT-maker OpenAI gaat PwC wereldwijd de komende drie jaar één miljard dollar investeren in GenAI. Daarbij is het doel niet alleen om GenAI te ontwikkelen en in te bedden in onze eigen digitale tools en de dienstverlening aan klanten, maar ook om andere organisaties te adviseren over hoe ze GenAI het beste kunnen gebruiken en ze te helpen die tools te omarmen.

Door te investeren in AI, in het opleiden van de eigen medewerkers én door nauw samen te werken met onze technologische partners, blijven we vooroplopen in de technologische ontwikkelingen die innovatieve oplossingen bieden voor complexe uitdagingen. En daar zijn we als organisatie best trots op!

Contact us

Marcel Jakobsen

Marcel Jakobsen

Global Chief Technology Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 206 60 16

Volg ons