Diezelfde ontwikkelingen zijn ook van invloed op de dienstverlening van PwC. Het afgelopen jaar maakte PwC verschillende AI-toepassingen beschikbaar voor haar 5.956 medewerkers, wat collega’s helpt bij het uitvoeren van hun werkzaamheden, en opende het een AI Lab voor haar klanten. Daarnaast nam de CO2-uitstoot van PwC verder af en is voor het eerst bij haar jaarverslag een duurzaamheidsverklaring opgesteld die voldoet aan de CSRD, voorzien van assurance door de externe accountant.
Agnes Koops-Aukes, voorzitter raad van bestuur van PwC, is trots op de stappen die de organisatie zet: “De toepassing van technologie, alsook de complexiteit van de vraagstukken van onze klanten verandert de manier waarop wij werken, denken en onszelf ontwikkelen. Samenwerking, zowel met verschillende experts binnen PwC als met onze samenwerkingspartners, is essentiëler dan ooit. Wat echter onveranderd blijft, is onze drive om onze klanten verder te helpen: met hoe zij ‘trusted’ worden door hun stakeholders, en met duurzame oplossingen voor hun transformaties.”
De omzet van PwC Nederland is het afgelopen boekjaar met 4,5% gestegen naar 1.079,5 miljoen euro. Het operationeel resultaat is gedaald met 1,5 procent. Maarten van de Pol, CFO van PwC. “Om relevant te blijven, moeten we voorop blijven lopen. Daarom investeren we aanzienlijk in onze organisatie, bijvoorbeeld met nieuwe AI-toepassingen en in onze collega’s.”
In haar jaarverslag schrijft PwC ook over de stand van zaken met betrekking tot het lopende onderzoek naar ongepaste antwoorddeling bij verplichte toetsen. Het onderzoek laat zien dat dit heeft plaatsgevonden bij PwC Nederland. Het onderzoek wordt naar verwachting afgerond in het boekjaar 2024/2025.