Risk & Technology Assessment

Digital Operations

  • 8

    essentiële technologieën die van groot belang zijn voor de business van vandaag

  • 5

    fundamentele dimensies
    voor digitaal vertrouwen

  • Maturity model

    De basis voor het
    Risk & Technology Assessment

Welkom bij de Digital Operations Risk & Technology Assessment

De vierde industriële revolutie - mogelijk gemaakt door de nieuwste technologieën en gekenmerkt door de toenemende digitalisering en interconnectie van producten, waardeketens en bedrijfsmodellen - doet zich voor in elke sector en biedt aantrekkelijke kansen. Het gaat niet alleen om de digitalisering van horizontale en verticale waardeketens, maar zorgt ook voor een revolutie in de product- en dienstenportfolio's van bedrijven en leidt tot de implementatie van nieuwe, vaak disruptieve bedrijfsmodellen.

Op het moment dat u gebruik gaat maken van deze revolutionaire technologieën is het van groot belang om na te denken over de stappen die u neemt om de controle te houden over de technologie en de processen daaromheen. Het Risk & Technology assessment kan u daarbij helpen. Het is bedoeld om u inzicht te geven in de positie van uw bedrijf met het oog op de risico's die gepaard gaan met het gebruik van deze technologieën. Door uw huidige situatie te beoordelen aan de hand van vijf dimensies identificeren wij de benodigde acties om een ​​’digital trust champion’ te worden. Dit is van groot belang voor uw digital journey en geeft een sterk signaal af naar uw klanten, leveranciers en andere belangrijke stakeholders. Om uw kennis naar een hoger niveau te brengen, kunt u het assessment invullen. Nadat u het assessment hebt afgerond krijgt u waardevolle inzichten over uw positionering ten opzichte van de concurrenten in uw branche.

Playback of this video is not currently available

These eight technologies are essential and reshaping today

De toekomst van nieuwe technologie is er al

Technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo en bepaalt nu al wat de volgende stap is - voor uw bedrijf, uw concurrenten en de industrie. Mensen op directieniveau begrijpen dit: 76% van de CEO's (uit onze jaarlijkse onderzoek) maken zich zorgen over de snelheid waarmee de technologie zich ontwikkeld. En 64% bevestigd dat veranderingen in de door hun bedrijf gebruikte technologie zal worden vervangen door disruptieve innovaties in de komende 5 jaar. De huidige emerging technologies zou een belangrijk onderdeel moeten zijn van de strategie van elk bedrijf. Waarom zijn er dan zoveel aarzelingen om in actie te komen?

Om bedrijven te helpen hun resources op de juiste technologieën in te zetten, hebben wij de business impact en commerciële potentie van meer dan 250 emerging technologies onderzocht om tot de "Essential Eight" te komen. Dit zijn dé technologieën die de komende drie tot vijf jaar het belangrijkst zijn voor elke sector binnen het bedrijfsleven.

De Essential Eight zijn de technologische bouwstenen waar elke organisatie rekening mee moet houden. Hoewel de strategie om deze optimaal te benutten - en te combineren - per bedrijf zal verschillen, zullen deze technologieën een enorme wereldwijde impact hebben op het bedrijfsleven, werknemers en klanten.

Meer over de Essential Eight

Artificial intelligence

Robots zijn machines met verbeterd gevoel, controle en intelligentie die worden gebruikt om menselijke activiteiten te automatiseren, te verbeteren of te ondersteunen. De markt voor robotica, ontwikkeld voor industriële toepassingen, is klaar voor breed gebruik bij service applicaties. Deze toepassingen leiden tot nieuwe mogelijkheden in productie- en non-productie-activiteiten die inspelen op de uitdagingen van het opereren in een veranderende, onzekere en ongecontroleerde omgeving, zonder een gevaar voor te vormen voor de mensen die ermee werken.

Artificial intelligence

Augmented reality

Augmented reality (AR) is een visuele of audio "laag" over de fysieke wereld die digitale informatie in context gebruikt om het werkelijke beeld van de gebruiker te vergroten. Slimme AR-brillen helpen magazijnmedewerkers met het nauwkeurig uitvoeren van orders, vliegtuigfabrikanten met het monteren van vliegtuigen en elektriciens met verrichten van reparaties. We zien op dit moment mainstream gaming voorbeelden van AR die betrekking hebben op de demografische data zoals leeftijd. Het valt niet te ontkennen dat AR de kracht heeft om informatie op een naadloze, onopvallende manier tot actie te brengen. Het samensmelten van de fysieke en virtuele omgevingen opent voor vele bedrijven een nieuw wereld om te verkennen.

Augmented reality

Blockchain

Een blockchain is een gedistribueerde digitale database of, meer in het algemeen, een digitaal grootboek dat gebruik maakt van softwarematige algoritmen om transacties vast te leggen en deze te bevestigen met grote mate van betrouwbaarheid en anonimiteit. De registratie van gebeurtenissen wordt tussen veel partijen gedeeld en de informatie die eenmaal is ingevoerd, kan niet meer worden gewijzigd. Blockchain heeft de potentie om een tijdperk van autonome commerciële digitale activiteiten in te luiden.

Drones

Afhankelijk van het ontwerp, verschillen drones sterk in capaciteit. Sommige drones hebben veel ruimte nodig om op te stijgen, terwijl quadcopters zich verticaal kunnen bewegen. Sommige drones zijn gemaakt voor gebruik op het water; andere kunnen deels autonoom (via een afstandsbediening) of volledig autonoom (via boordcomputers) navigeren en opereren. Bedrijven gebruiken drones voor uiteenlopende redenen, zoals bewaking, onderzoek, sport, fotografie en levering.

Internet of Things

Het Internet of Things (IoT) is een netwerk van fysieke objecten - apparaten, voertuigen, huishoudelijke apparaten - met sensoren, software, netwerkverbindingen en rekencapaciteit. Hiermee kunnen ze gegevens verzamelen, uitwisselen en op basis daarvan handelen, meestal zonder menselijke tussenkomst. Het industriële IoT (IIoT) verwijst naar het gebruik ervan in de productie- en industriële sectoren, ook wel Industrie 4.0 genoemd. IIoT voorziet mensen, plaatsen, processen en producten met sensoren om informatie over de hele waardeketen vast te leggen en te analyseren, om organisatiedoelen verder te brengen.

Robots (RPA)

Robots zijn machines met verbeterde gevoeligheid, controle en intelligentie die worden gebruikt om activiteiten die voorheen door mensen werden gedaan te automatiseren, te verbeteren of te ondersteunen. De markt voor robotica, ontwikkeld voor industriële toepassingen, is klaar voor breed gebruik bij service applicaties. Deze toepassingen veranderen productie- en non-productie-activiteiten met nieuwe mogelijkheden die inspelen op de uitdagingen van het opereren in een veranderende, onzekere en ongecontroleerde omgeving, zonder een gevaar voor te vormen voor de mensen die ermee werken.
Waar robotica over fysieke robots gaat, gaat het bij Robotic Process Automation (RPA) om software die handmatige, tijdrovende en op regels gebaseerde kantooractiviteiten efficiënter uitvoert door een kortere cyclustijd en tegen lagere kosten dan andere automatiseringsoplossingen.

Virtual reality

Virtual reality (VR) heft logistieke beperkingen op ​​en maakt alles mogelijk. In een door een computer gegenereerde simulatie van een driedimensionale afbeelding of omgeving kunnen gebruikers speciale apparatuur gebruiken om op een realistische wijze met de simulatie te werken. De spel- en entertainmentindustrie zijn voor VR een overduidelijk bewijs dat er een goede basis is voor VR. VR heeft echter de potentie om veel andere industrieën te transformeren, vooral op het gebied van ervaringsgerichte training waar werknemers in gevaarlijke, moeilijke of kostenintensieve situaties kunnen worden gebracht zonder de risico's die met deze activiteiten in de echte wereld gepaard gaan.

3-D printing

3D-printen creëert driedimensionale objecten op basis van digitale modellen door opeenvolgende lagen van materialen "af te drukken". 3D printen is gebaseerd op verschillende soorten innovatieve "inkt", waaronder plastic, metaal en, meer recentelijk, glas en hout. 3D-printen heeft de potentie om van elke grote onderneming, kleine onderneming en woonkamer een fabriek te maken.

Wat vinden uw collega’s van Risk & Technology uitdagingen van Digital Operations

Voor de Global Digital Operations Study hebben we, samen met Strategy&, interviews gehouden met meer dan 1.100 senior executives van industriële bedrijven in 26 landen wereldwijd. Deze studie geeft inzicht in hoe een bedrijf een ‘digital champion’ kan worden.

Daarnaast hebben we meer dan 2000 managers en bestuursleden ondervraagd over risicobeheer, compliance en interne audit om te onderzoeken hoe die Risk Management functies zich onderscheiden in een digitale transformatie. We hebben vastgesteld dat organisaties met digital savy Risk Management functies meer voordeel zien in hun digitale initiatieven.

 

Door aan te sluiten op de digitale strategie van de organisatie kunnen Risk Management functies helpen bij het tot stand brengen van digitaal beheer, zodat de juiste voorschriften, verspreid binnen de organisatie, overstijgen.

Het identificeren van de kennis en de mogelijkheden die een Risk Management functie nodig heeft, is een vereiste voor het bouwen van een digitale omgeving.

Organisaties met meer up-to-date digitale Risk Management functie zien steeds meer voordeel in hun digitale initiatieven.

Hoewel veel technologische risico’s niet nieuw zijn, ligt de inzet nu veel hoger omdat de digitale uitrol de risico’s van de technologie verhoogt.

De sleutel tot succes voor digitale transformatie is een holistische benadering in het verbinden van essentiële technologieën binnen de hele organisatie en met strategische partners in plaats van implementaties die op zichzelf staan.

 

‘’Waarom monteer je remmen in auto’s? De meeste mensen zouden zeggen: ‘’Nou, je moet kunnen stoppen.’’ Nee, zodat je de auto sneller kunt laten rijden en deze toch onder controle hebt.’’

Joseph Pizzuto, VP Strategic Risk ManagementGeneral Motors

Wat wij vinden van Digital Operations

Om onze visie te delen hoe de risico's van nieuwe technologieën beheerd moeten worden, hebben wij een maturity model ontwikkeld dat zowel de meest relevante functionele dimensies als de volwassenheidsfasen van een organisatie beschrijft. Dit model helpt bedrijven te begrijpen waar ze zich in de digitale trust journey bevinden en welke volgende stappen zij moeten zetten met oog op de huidige situatie binnen de sector waarin ze actief zijn. Het maturity model dient als basis van het Risk & Technology Assessment, zodat uw huidige maturity level wordt getoond als onderdeel van het eindresultaat.

Contact

Zouhair Taheri

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 342 30 67

Volg ons