Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Maatschappelijke impact van betaald voetbal in Nederland

16/04/21

De belangrijkste bijzaak in het leven

Het is maar een spelletje, wordt wel eens gezegd. Maar wanneer we door omstandigheden voetbal moeten missen, voelen we dat onmiddellijk. Toch is er vaak discussie. Hoeveel impact heeft betaald voetbal op de maatschappij? Veel meer dan we denken, blijkt uit onderzoek van PwC waarbij gekeken is naar verbinding, welzijn, economie, educatie en duurzaamheid.

Playback of this video is not currently available

0:03:59

Maatschappelijke impact van betaald voetbal in Nederland

De kracht van voetbal

PwC onderzocht de maatschappelijke impact van het betaald voetbal in Nederland in opdracht van de KNVB, de Eredivisie CV (ECV) en de Coöperatie Eerste Divisie (CED). Dit onderzoek maakt gebruik van de methodiek die vijf jaar geleden is ontwikkeld voor het eveneens door PwC uitgebrachte rapport De kracht van voetbal, aangevuld met nieuwe inzichten. De maatschappelijke impact is gemeten aan de hand van vijf thema’s – verbinding, welzijn, economie, educatie en duurzaamheid – die herkenbaar zijn voor betaald voetbalorganisaties en aansluiten bij een aantal duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. De onderzoeksdata zijn afkomstig uit bureauonderzoek (data van ECV, CED, KNVB en openbare bronnen), vragenlijst aan betaaldvoetbalorganisaties (BVO’s) en een representatieve enquête onder de Nederlandse bevolking.

Nederland telt 8,2 miljoen liefhebbers van betaald voetbal. Van de mensen die af en toe een wedstrijd op TV kijken tot en met seizoenkaarthouders die (normaliter) wekelijks in het stadion zitten.

PwC De maatschappelijke impact van het betaald voetbal in Nederland

Verbinding: 8,2 miljoen voetballiefhebbers

Betaald voetbal zorgt voor verbinding. Tussen supporters op de tribune, tussen vrijwilligers op de club. En het verbindt voetballiefhebbers op de werkvloer, in de kroeg, op sociale media of in de wijk.

Nederland telt 8,2 miljoen liefhebbers van betaald voetbal. Van de mensen die af en toe een wedstrijd op TV kijken tot en met seizoenkaarthouders die (normaliter) wekelijks in het stadion zitten. Per speelronde volgen miljoenen mensen de wedstrijden voor de buis en zijn er gemiddeld 205.574 mensen in het stadion.

Welzijn: 11 tot 20 uur per week bezig met voetbal

TV kijken, naar het stadion gaan, praten over voetbal. De ruim 8 miljoen voetballiefhebbers zijn gemiddeld 11 uur per week bezig met betaald voetbal, dat is 26 procent van hun vrije tijd. Vooral met TV-kijken (gemiddeld 3,4 uren), het stadion bezoeken (1,7 uur), erover praten (1,5 uur), social media (1,3 uur) en lezen (1,1 uur). De meest fanatieke groep haalt zelfs de twintig uur per week. Meer dan 65 procent van hen geeft aan dat dat positief bijdraagt aan het hebben van een sociaal netwerk. Het is voor velen een belangrijk onderdeel van hun sociale leven, ‘ergens bij horen’.

Economie: hogere bijdrage BBP

Betaald voetbal heeft een positieve invloed op het sociaal-maatschappelijke vlak en op het welzijn van mensen. Maar hoe zit het met de economische waarde? De onderzoekers berekenden dat de directe bijdrage aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) van Nederland op 2,03 miljard euro uitkomt. Ter vergelijking: in 2015 lag dit bedrag zestig procent lager dan nu. Nederlanders besteden dus veel meer geld dan voorheen aan betaald voetbal.

Variërend van het kiezen van een abonnement op ESPN voor live-wedstrijden tot en met het bestellen van een hapje en drankje in het café als liefhebbers daar voetbal kijken. Ook zorgt het betaald voetbal voor steeds meer werkgelegenheid. De BVO’s en de overkoepelende organisaties zijn goed voor 3.254 fte's. Indirect ligt dit aantal nog vele malen hoger, wanneer gekeken wordt naar alle bij het voetbal betrokken personen, zoals cameramensen, verkeerregelaars en horecapersoneel etc 

Het rapport maakt naast de directe impact ook de indirecte waarde duidelijk. Profclubs vormen een platform voor lokale en regionale partijen om te verbinden en van betekenis te zijn. In totaal zijn er 12.557 zakelijke en maatschappelijke bedrijven en organisaties actief in het betaald voetbal. Via dit netwerk leren mensen elkaar kennen, doen ze zaken met elkaar, maar helpen ze elkaar ook verder.

De directe bijdrage van het betaald voetbal aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) van Nederland komt uit op 2,03 miljard euro. Ter vergelijking: in 2015 lag dit bedrag zestig procent lager dan nu.

PwC De maatschappelijke impact van het betaald voetbal in Nederland

Educatie: podium voor maatschappelijke thema’s

In een tijd waarin inclusiviteit en diversiteit belangrijke thema’s zijn, is het betaald voetbal een podium voor maatschappelijke discussies. Qua diversiteit scoort het betaald voetbal op het veld goed. Van de profvoetballers heeft 31 procent een niet-Nederlandse nationaliteit of dubbele nationaliteit. In totaal hebben ze 65 verschillende nationaliteiten. Veel van deze spelers zijn rolmodellen die ervoor zorgen dat jonge kinderen uit alle hoeken van de samenleving hun dromen durven na te jagen, gezonder proberen te leven en hun best doen op school.

Betaald voetbalclubs helpen proactief mensen vooruit in het leven. Dat gebeurt via verschillende maatschappelijke projecten op het gebied van participatie, educatie, gezondheid en re-integratie op de arbeidsmarkt. Zo helpen BVO’s bijvoorbeeld kinderen die moeilijk kunnen leren, kunnen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via het netwerk van de club re-integreren en zijn er middagen waarop demente ouderen aan de hand van foto’s herinneringen ophalen aan vervlogen tijden. Elk jaar doen in totaal 283.299 deelnemers hieraan mee, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Hiermee maakt het betaald voetbal voor velen direct het verschil.

Duurzaamheid: het kan nog beter

De afgelopen jaren zijn goede stappen gezet die ervoor hebben gezorgd dat de maatschappelijke impact van betaald voetbal verder is toegenomen. Dat geeft energie om door te pakken, want er zijn ook zaken die nog beter kunnen. Zoals diversiteit buiten de lijnen. Zo is slechts vijf procent van de raad van bestuur van de BVO’s vrouw. En ook op het gebied van duurzaamheid zijn we nog lang niet klaar want slechts 36 procent van de BVO’s heeft een concreet duurzaamheidsbeleid.

Contact

Jacques de Swart

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 652 60 58

Charlotte Bech

Senior manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 43 29

Volg ons