Bedrijven begrijpen de voordelen van FOT en zijn, in theorie, bereid om pionierswerk te verrichten, maar waar moeten ze beginnen? Hoe maken ze het transformatieprogramma tot een succes? Wat zijn de belangrijkste factoren die bepalend zijn voor succes of mislukking? En, cruciaal, wat kun je leren van bedrijven die het eerder hebben gedaan? We delen graag de belangrijkste lessen uit dit onderzoek, met als doel een antwoord te geven op de kernvraag: wat is het geheim van een succesvolle FOT? Eén boodschap komt luid en duidelijk naar voren: hoe intensiever en actiever het senior management team (SMT) betrokken is, hoe succesvoller het project.
Playback of this video is not currently available
Elk werkplektransformatieproject gaat gepaard met een gevoel van weerstand bij de medewerkers. Het is een natuurlijk reactie om sceptisch te zijn over verandering. FOT is geen uitzondering en vrijwel alle respondenten (98 procent) zeiden dat FOT vooral een grote culturele uitdaging bleek te zijn voor hun medewerkers. Dit cijfer toont aan dat bedrijven de brede impact van een transformatieprogramma niet mogen onderschatten. Als u uw medewerkers niet meeneemt op de reis en hen helpt te begrijpen wat u probeert te bereiken, en hoe het zowel het bedrijf als henzelf ten goede komt, zal het succes waarschijnlijk beperkt zijn.
De ontwikkeling van een transformatiecultuur is een kernbeginsel van de Leadership Edge, en de Leadership Edge maakt de kans op een geslaagde FOT van bedrijven groter. Zo'n 68 procent van de bedrijven met actief management zei dat hun FOT een succes was, vergeleken met slechts 45 procent van de bedrijven met passief management.
Het is onmogelijk om een positieve transformatiecultuur te creëren zonder echt enablement van de medewerkers. De Leadership Edge speelt hierbij een grote rol; er is een correlatie tussen actieve SMT's en beter enablement gedurende het hele proces. Als het gaat om enablement activiteiten, bieden bedrijven met actief betrokken management eerder innovatieve mogelijkheden. Vier op de vijf bedrijven met een actief betrokken management investeren in ervaringsgericht enablement, zoals escape rooms, vergeleken met slechts de helft van de bedrijven met passief management. Dit is een belangrijk punt, omdat ervaringsgericht leren meestal tot de effectiefste methoden van enablement behoort. Bedrijven met passief management hebben de neiging om meer te investeren in traditionele trainingen, zoals online trainingsmodules die in eigen tempo kunnen worden gevolgd (55 procent van de bedrijven met passief management, vergeleken met slechts 43 procent van de bedrijven met actief management).
Als het gaat om grote projecten zoals FOT, is het essentieel om voldoende budget te hebben. Bedrijven met actief management hebben hier waarschijnlijk betere ervaring mee. Hoewel bedrijven met passief management het verkrijgen van goedkeuring voor FOT-budgetten veel gemakkelijker vonden (35 procent) dan bedrijven met actief management (26 procent), zeiden drie op de tien van hen (28 procent) dat het FOT-budget niet toereikend was. Een kritischer blik op de FOT-budgetten door de bedrijven met actief management resulteerde in een veel grotere kans om het geld dat nodig was voor het project te verkrijgen, waarbij slechts 16% van deze bedrijven zei dat hun FOT-budgetten onvoldoende waren. Dit suggereert dat een gemakkelijk verworven FOT-budget mogelijk niet goed doordacht is en gebaseerd op kortetermijndenken. Een rigoureuzere aanpak om budget te verkrijgen wijst erop dat het bedrijf veel aandacht en middelen steekt in de FOT, dat het bedrijf goed van pas zal komen als de FOT wordt ingevoerd.
Uit nieuw onderzoek van PwC blijkt dat te weinig financiële dienstverleners frontoffice- transformatie helemaal tot een succesvol einde brengen. Hoe kan de sector beter worden in transformaties?
Meer over financiële dienstverleningDe retail- en consumentengoederensector behoort tot succesvolste sectoren als het gaat om Frontoffice-transformatie, zo blijkt uit onderzoek van PwC. Hoe kan men profiteren van dit succes en het maximale halen uit toekomstige transformaties?
Meer over retail en consumentengoederenBedrijven in de automotive en de maakindustrie hebben maar beperkt succes met de transformatie van hun frontoffice. Wat kunnen bedrijven in deze sector doen om hun kansen te keren?
Meer over maakindustrie en automotive