Vanaf 1 juli 2025 geeft Selwyn Moons bij PwC leiding aan zo’n achthonderd collega’s die dagelijks actief zijn in de publieke sector. Niet gek voor iemand die acht jaar geleden bij PwC begon om de praktijk voor openbare financiering op te bouwen. Daarvoor werkte hij twaalf jaar in de publieke sector. Zijn belangrijkste doel is duidelijk: de publieke sector helpen er voor iedereen te zijn.
‘De overheid moet er voor je zijn als burger als het spannend of moeilijk wordt’, stelt Moons. ‘Onrecht moet voorkomen worden en opgelost indien het zich voordoet.’ Moons vertelt over een PwC-onderzoek naar de financiële effecten op burgers of bedrijven als zij per ongeluk op een zwarte lijst van de Belastingdienst terecht zijn gekomen. ‘Toen heb ik ook slachtoffers gesproken die onterecht op die lijst stonden, dat maakte veel indruk. Ik vind het belangrijk dat wij dit soort problemen in kaart brengen, ook als dat tot ongemakkelijke conclusies leidt.’
Zijn drive om het juiste te doen voert hij terug op zijn familiegeschiedenis: ‘Aan vaderskant was iedereen jurist, met als boegbeeld mijn opa die in de jaren tachtig president van de Hoge Raad was. Mijn overtuigende kant is terug te voeren op mijn andere grootvader, die als handelaar in Rotterdam groot was in wasserettes. Ik hou er net als hij van op creatieve manieren zaken aan de man te brengen. Dat merkte ik bijvoorbeeld in mijn tijd bij de rijksoverheid toen ik mijn ideeën aan ministers moest overbrengen, en nu natuurlijk in mijn contact met opdrachtgevers.’
Als we het over drive hebben, mag Moons’ topsportervaring niet ongenoemd blijven. In het roeien won hij met zijn team tweemaal het Nederlands kampioenschap, voer hij meerdere wereldkampioenschappen en was hij actief als coach van startende sporters tot internationale atleten. ‘Ik heb in de sport veel geleerd heb over teamprestaties. Feedback geven bijvoorbeeld, daar wacht je in een boot met acht man niet mee. Dat geef je direct en liefst met een oplossing of handreiking erbij. Verder heb ik door mijn ervaring met trainingsschema’s ook in het werk altijd helder hoeveel tijd er nog is tot een deadline, en welk werk er nog moet gebeuren.
Na zijn studie economie leerde Moons vanaf 2005 bij verschillende ministeries hoe je met overheidsgeld maximale maatschappelijke impact kan maken. Hij was eerst beleidsmedewerker en later lid van managementteams bij de rijksoverheid en verleende in die rol advies aan verschillende ministers. Na kabinetsformaties hielp hij onderdelen van ministeries en beleidsterreinen samenvoegen en hij was nauw betrokken bij oprichtingsbeslissingen van overheidsinstellingen.
‘Wat ik in die trajecten leerde is hoe omvangrijk en complex het is om overheidsbeleid uit te voeren, waarin vaak meerdere departementen betrokken zijn en wisselende maatschappelijke belangen gelden. Beweging creëren gaat in de publieke sector niet vanzelf. De expertise van een organisatie als PwC, die door zijn private positie wendbaarder is, kan daarbij voor versnelling zorgen. Als kennisinstituut met een onderscheidende, objectieve stem in het publieke debat wil PwC bijdragen aan het oplossen van de vraagstukken waar we als samenleving voor staan. Niet voor niets liggen drie van onze vijf geformuleerde groeigebieden in het publieke domein: gezondheidszorg, uitvoeringsorganisaties en defensie.’
Moons: ‘De versnelling van publieke dienstverlening is nu meer nodig dan ik ooit in mijn carrière zag. Toen ik in 2018 naar PwC kwam, waren de maatschappelijke opgaven overzichtelijk – achteraf gezien dan, want ook toen wilde ik de overheid helpen om de maatschappij snel en goed te ondersteunen. Maar er liggen nu wel heel veel vraagstukken waarvan de maatschappij wacht op effectief beleid: stikstof, de opschaling van defensie, en betere gezondheidszorg voor dezelfde prijs, om er drie te noemen. Onze mensen staan te trappelen om verder te helpen die versnelling mogelijk te maken.’
Om de publieke sector te helpen versnellen, heeft Moons duidelijk voor ogen in welke richting PwC zich moet blijven ontwikkelen. ‘Elke dag denk ik na over hoe de publieke sector beter bediend kan worden. De groeiende maatschappelijke uitdagingen vragen om nieuwe manieren van samenwerking, zoals abonnementsvormen in plaats van adviesuren voor juridisch en belastingadvies. Ook zetten we volop in op technologie om opdrachtgevers goed te helpen. AI (Artificial Intelligence) speelt een steeds grotere rol bij onze adviezen en assurance. En voor ons belastingadvies gebruiken we een AI-model op basis van PwC-adviezen uit het verleden. Verder werken we volop aan onze teams voor de toekomst, zodat we blijven beschikken over de beste mensen die zich continu ontwikkelen.’
Hoe wil PwC zich onderscheiden in de markt? Moons ziet dat de publieke sectorgroep nu al zeer zichtbaar is op de grootste maatschappelijke uitdagingen. ‘Wij hebben het aangedurfd om thema’s aan te pakken die maatschappelijk in brand stonden. En dat blijven we zeker doen. Wij willen echt die strategische partner zijn voor de publieke sector, ook als het maatschappelijk spannend wordt. Als externe partij met veel ervaring en brede expertise kunnen wij beweging creëren en zaken op tafel leggen die nodig zijn. Op die manier willen we de meest impactvolle PS-praktijk van Nederland zijn.’