Om transparant naar haar klanten te zijn, bedacht een leasemaatschappij een model om prijzen met de markt te vergelijken. PwC zorgde voor de implementatie in de bestaande rapportage-omgeving. Daarin wordt het model nu elk kwartaal automatisch geüpdatet met data van zowel interne als externe bronnen.
De autoleasebranche is een dynamische markt waarin de concurrentie op het gebied van aanbod en prijs hoog is. Vooral de wisselende prijzen tussen de verschillende leasemaatschappijen maken het lastig voor de grotere spelers om klanten aan zich te binden. Een klant kan simpelweg altijd op zoek gaan naar het beste aanbod en zijn wagenpark verspreiden over meerdere aanbieders. Om transparant naar haar klanten te zijn, bedacht een leasemaatschappij een model om de verhouding tussen de gemiddelde prijs van een auto in een wagenpark en de gemiddelde prijzen in de markt te berekenen. PwC kreeg de vraag om het model te valideren en te implementeren in de bestaande rapportage-omgeving. Deze omgeving moest voor de grote corporate klanten continu beschikbaar zijn. Daarnaast moet de rapportage elk kwartaal automatisch geüpdatet worden met data van zowel interne als externe bronnen.
Nadat het team van PwC de opzet van het model en de bijbehorende databronnen had gevalideerd, kwam het tot een technisch en functioneel ontwerp. Daarin speelt automatisering een belangrijke rol. Op die manier is de rapportage makkelijk inzetbaar voor meerdere klanten en hoeven de medewerkers van de leasemaatschappij zo min mogelijk handmatige acties te doen. We hebben vervolgens het ontwerp geïmplementeerd en samen met de leasemaatschappij binnen de bestaande rapportage-omgeving getest.
Klanten van de leasemaatschappij hebben nu op elk moment inzicht in de prijsverhouding tussen hun wagenpark en de prijzen in de markt. Zij kunnen zien dat de gemiddelde prijs van het wagenpark op hetzelfde niveau ligt als de markt of zelfs lager. Hierdoor kan de leasemaatschappij aan de klanten laten zien dat zij concurrerend is. Daarnaast kan zij tegemoetkomen aan de wens van corporate klanten om meer transparantie in de kosten.