Waardecreatie: de economie van de toekomst

Kun je als bedrijf streven naar zoveel mogelijk winst en tegelijk waarde creëren op sociaal, financieel en milieugebied? Ik denk het wel. Inmiddels zijn er genoeg zogeheten social enterprises die geld verdienen en waarde creëren in één businessmodel integreren en laten zien dat juist dit de voorwaarde is om duurzaam te zijn als organisatie en als maatschappij.

Wineke Haagsma, hoofd corporate responsibility PwC

Om het even zwart-wit te zeggen: in de huidige economie creëren bedrijven die streven naar winstmaximalisatie een aantal langetermijnproblemen. Terwijl organisaties zonder een dergelijk verdienmodel, vaak steunend op subsidies en donaties, proberen de problemen weer op te lossen. Dat is toch gek?

Steeds meer sociale ondernemingen

Gelukkig is deze tegenstelling snel aan het kantelen. Het aantal sociale ondernemingen in Nederland groeit flink. Er zijn er al meer dan driehonderd actief in zestien verschillende sectoren. En ze zijn ook nog eens heel succesvol. Uit de Social Enterprise Monitor 2016 blijkt bijvoorbeeld dat de werkgelegenheid bij sociale ondernemingen in twee jaar tijd groeide met 24 procent.

De economie van de toekomst

Sociale ondernemers staan wat mij betreft met twee benen in de economie van de toekomst. Bij hen gaat het in de eerste plaats niet om winstmaximalisatie, maar vooral om impact en waardemaximalisatie. 

Huidige economische model niet houdbaar

PwC gelooft in deze beweging. En onze drijfveer is duidelijk: het huidige economische model is niet houdbaar. Als het gaat om het klimaat, de grondstoffenschaarste en de voedselveiligheid staat het water ons aan de lippen. Daarom steunen wij Social Enterprise NL, de organisatie die sociale ondernemers in Nederland helpt om hun bedrijf in de markt te zetten en ondersteunen wij deze ondernemers met onze kennis en kunde. Ook organiseren we zelf al vier jaar lang ons Social Impact Lab, waarmee we sociale start-ups de kans geven hun businessmodel te pitchen.

Vertrouwen in de maatschappij

Wat ik vooral zo mooi vind aan die samenwerking met sociale ondernemers: we kunnen veel van ze leren. Waar de grote corporates nog worstelen om snel die beweging te maken, kunnen zij ons laten zien hoe je nu al impact de boventoon laat voeren in alle beslissingen die je neemt. Het zit in hun DNA. Dit sluit naadloos aan bij onze eigen purpose: wij willen bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en bijdragen aan het oplossen van belangrijke problemen. Daarmee passen onze investeringen in sociale ondernemers bij onze strategie.

Contact

Wineke Ploos van Amstel - Haagsma

Wineke Ploos van Amstel - Haagsma

Chief Sustainability Officer, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 170 13 44

Volg ons